انقلاب اسلامی پرچمدار تحول فرهنگی است

9:20 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۴۸۳۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
یاسر احمدوند گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان پرچمدار تحول فرهنگی، توجه ویژه‌ای به کتاب و نشر دارد و برخلاف آنچه در گزاره‌های مردمی نقل می‌شود، وضعیت کتاب و کتابخوانی در بین مردم به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا خوب است، گرچه بهتر از این هم می‌توانست باشد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، «چهارمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی» و «سی‌اُمین دوره هفته کتاب وزارت جهاد کشاورزی» با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دوشنبه (بیست‌‌وسوم آبان‌ماه ۱۴۰۱) با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسملین سید سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و خیام نکویی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

یاسر احمدوند در این آیین بیان کرد: تا  زمانی که می‌خوانیم در خانه پدری نشسته‌ایم و متکی به میراث گذشته هستیم، ولی وقتی بستر خواندن از کتاب به حوزه دیگر منتقل می‌شود ما دیگر در خانه پدری نیستیم بلکه مستاجریم، مستاجر خانه‌های دیگر. پس یعنی دچار اختلال ارتباطی خواهیم شد؛ هم با گذشته و هم با نسل امروز و جامعه جدید. بخشی از بحران فعلی ما در جامعه ناشی از اختلال زبانی در ارتباط است و پیشینه‌ این رخداد در نخواندن است. پرچم‌داران دوران اختلال و اغتشاش کسانی هستند که نمی‌خوانند. در واقع آن‌ها اتصالی با حوزه زبانی ندارند. 

وی افزود: پایه زبان در قراردادهای اجتماعی و در اتصال به هویت است. نخواندن، آسیبهای بسیاری دارد که یکی از آسیبهای آن همین‌هایی است که دیدیم. جامعه در چنین حالتی دوقطبی نمی‌شود، بلکه دچار چند جهانی می‌شود. ما در جهان‌های دیگری زندگی می‌کنیم، بنابراین فهمی از گفتار و کلام یکدیگر پیدا نمی‌کنیم و این آسیب بزرگ و معضلی است که بخشی از آن از نخواندن سرچشمه می‌گیرد. امیدوارم توجه بیشتری به خواندن و متن شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب مهمترین زیرساخت و منبع دانش است، گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان پرچمدار تحول فرهنگی، توجه ویژه‌ای به کتاب و نشر دارد و برخلاف آنچه در گزاره‌های مردمی نقل می‌شود، وضعیت کتاب و کتابخوانی در بین مردم به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا خوب است، گرچه بهتر از این هم می‌توانست باشد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

یاسر احمدوند ادامه داد: از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران آن است که تا پیش از انقلاب کمتر از ۵۰  هزار عنوان کتاب منتشر شد، ولی پس از انقلاب اسلامی ایران طبق آمار تا ماه گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران هم به ثبت رسیده است. تخمین زده می‌شود این رقم بیش از ۵/۲ میلیون کتاب باشد. همچنین تنها در سال گذشته در کشور بیش از ۱۱۱ هزار عنوان کتاب تولید شده و ما در این زمینه رتبه چهارم یا پنجم را در دنیا به خود اختصاص داده‌ایم. البته بیش از ۹۰ هزار نفر در تولید این عناوین کتاب فعال بوده‌اند؛ از نویسنده، مصحح و... تا دیگر فعالان حوزه نشر و کتاب.

وی بیان کرد: براساس پیمایش صدا و سیما، میانگین مطالعاتی جامعه فعال کشور یعنی جوانان و نوجوانان نیم ساعت در روز برآورد شده و این به‌جز مطالعه ادعیه و کتاب‌های درسی است. یعنی برخلاف آنچه که ما تصور می‌کنیم کودکان، نوجوانان و جوانان بیشترین خواننده کتاب‌ها هستند، درحالی‌که با توجه به ورود به فناوری‌های نوین چنین انتظاری نمی‌رفت. این رقم بسیار امیدوارکننده است و می‌توانیم به آینده امیدوار شویم. در واقع این رقم امیدواری ایجاد می‌کند که ما در آینده استمرار و سرعت پیشرفت را بهتر احساس کنیم. 

تولید دانش نیاز به زبان عمومی علمی دارد
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخلاف دو دهه گذشته که اقبال به کتاب و کتاب‌خوانی در اروپا و آمریکا بیش از سایر مناطق بود، در سه تا چهار سال گذشته مقوله علاقه‌مندی به کتاب در شرق و جنوب شرقی آسیا بیشتر شده و کشورهایی مثل هند، چین و سنگاپور در این زمینه جلو افتاده‌اند. اکنون کتابخوان‌ترین مردم دنیا، در شرق آسیا هستند. 

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه در نظام فرهنگی خود در طراحی چهار نظام تولید، ترویج، توزیع و مصرف دچار اختلال هستیم، افزود: نظام ساختارمندی در طراحی این زمینه‌ها وجود ندارد و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم که در این چهار حوزه نظام مدونی ایجاد کنیم؛ نظامی که در آن بدانیم چه چیزهایی را در کشور تولید کنیم، چگونه آن را ترویج دهیم، چگونه توزیع شوند و چگونه در اختیار مخاطب قرار گیرند. همچنانکه می‌خواهیم بدانیم نظام حمایتی ما در این چهار حوزه چگونه باید باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *