رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاثیر همه‌ جانبه تحریم‌های غرب بر مردم سوریه

15:24 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۶۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب تاثیرات گسترده‎ای را بر مردم سوریه به همراه داشته و آنها را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان - «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اقدامات قهری یکجانبه و تاثیر آن بر بهره‌مندی از حقوق بشر، از کشورهایی که تحریم‌ها را علیه سوریه اعمال کرده‌اند، خواست تا فورا این تحریم‌ها را لغو کنند.

«دوهان» که به مدت ۱۲ روز به سوریه سفر کرده بود، گفت: از مشاهده تأثیر گسترده اقدامات قهری یکجانبه بر سوریه در زمینه وضعیت حقوق بشر و موضوعات بشردوستانه و همچنین انزوای کامل اقتصادی و مالی یک کشور شوکه شدم. مردمی که پس از یک دهه جنگ در تلاش برای بازسازی یک زندگی شایسته هستند.

وی در گزارش خود هشدار داد: ۹۰ درصد از جمعیت سوریه در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با دسترسی محدود به غذا، آب، برق، سرپناه، سوخت، پخت و پز، گرمایش، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند.

به گفته وی، با بیش از نیمی از زیرساخت‌های حیاتی که به طور کامل ویران شده یا به شدت آسیب دیده است، اعمال تحریم‌های یکجانبه بر بخش‌های کلیدی اقتصادی از جمله نفت، گاز، برق، تجارت، ساخت و ساز و مهندسی درآمد ملی را از بین برده و تلاش‌ها برای بهبود و بازسازی اقتصادی را تضعیف کرده است.

فقر و ناامنی غذایی بی‌سابقه در سوریه

به گزارش «یورومد مانیتور»، گسترش فقر در سوریه تأثیر قابل توجهی بر توانایی جمعیت این کشور برای تأمین نیازهای روزانه خود به مواد غذایی و کالاهای اساسی داشته است، به‌ویژه با توجه به افزایش شدید و بی‌سابقه قیمت‌ها در سوریه.

وخامت اوضاع انسانی تنها به یک استان یا منطقه محدود نمی‌شود، بلکه تقریبا همه استان‌های سوریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به ویژه در شمال سوریه که میلیون‌ها آواره را در خود جای داده است و افراد با فقر و ناامنی غذایی بیشتری نسبت به دیگران روبرو هستند و آسیب دیده‌اند.

خانوارهای سوری در سال جاری با سطوح بی‌سابقه‌ای از ناامنی غذایی و گرسنگی مواجه شدند، به طوری که حدود 12.4 میلیون نفر با ناامنی غذایی - معادل بیش از نیمی از جمعیت سوریه - و 1.3 میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند.

«انس جرجاوی»، افسر ارشد عملیات «یورومد مانیتور» می‌گوید: در زمانی که مردم سوریه با سطوح بی‌سابقه فقر و ناامنی غذایی مواجه هستند، طرح واکنش بشردوستانه برای این کشور تنها 25 درصد بودجه لازم را دریافت کرده است، که به وضوح به این معنی است که جامعه بین‌المللی در رسیدگی به وضعیت میلیون‌ها نفر از مردم سوریه با شکست مواجه شده است.

تحریم‌های یکجانبه غرب باید متوقف شوند

جنگ و مداخله خارجی که از سال 2011 سوریه را در بر گرفته، رنج غیرقابل تحملی را برای همه مردم این کشور ایجاد کرده است.

تحریم‌هایی که توسط اتحادیه اروپا (از جمله انگلیس) و آمریکا علیه سوریه اعمال شده، عواقب انسانی وخیم برای شهروندان سوریه در مناطق مختلف این کشور که به دنبال بازسازی زندگی خود هستند، ایجاد کرده است.

هدف سیاسی از این تحریم‌ها با شکست مواجه شده و اکنون این سوال مطرح است که آیا هدف اعمال تحریم‌ها ارتباطی به حقوق بشر دارد یا بیشتر با پیشبرد منافع اقتصادی و سیاسی قدرت‌های غربی و متحدان متجاوز آنها در منطقه مانند عربستان اعمال می‌شود؟

در نهایت، اکنون این شهروندان سوریه هستند که از کمبود سرمایه‌گذاری در خدمات اساسی و زیرساخت‌ها بر اثر اعمال این تحریم‌ها رنج می‌برند.

کمک‌های ارسالی به دست مردم سوریه نمی‌رسد

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر کمک‌های خارجی یا به پناهندگانی می‌رسد که از این کشور خارج شده‌اند و یا فقط به مناطقی از سوریه می‌رسد که توسط گروه‌های مسلح اشغال شده‌اند؛ بنابراین بیشتر مردم سوریه عمدا بدون حمایت رها می‌شوند و در واقع، حتی تلاش آنها برای کمک به خود و ساختن دوباره زندگی‌شان به دلیل تحریم‌ها مختل شده است.

تاثیر تحریم‌های غرب بر مراقبت‌های بهداشتی و مقابله با کرونا در سوریه

علاوه بر این، تحریم‌ها به طور نامتناسبی بر واکنش سوریه به همه‌گیری ویروس کرونا و سیستم مراقبت‌های بهداشتی سوریه تأثیر می‌گذارد؛ مجله پزشکی «لنسنت» در ماه جولای سال 2020 به این امر اذعان کرد و نوشت: اسناد دوجانبه صریح که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب نشده و مورد مخالفت کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته، با این باور که به تغییر حکومت در سوریه منجر خواهد شد، به مردم این کشور تحمیل شده است.

این امر به طور جدی توانایی این کشور را برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا مختل کرد؛ سیستم بهداشت و درمان سوریه که قبلا به دلیل سال‌ها جنگ ویران شده بود، با تحریم‌ها بیشتر نابود می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *