۳۶۳ مددجو به همت شوراهای حل اختلاف استان کرمان از زندان آزاد شدند

12:53 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۲۰۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان گفت: در هفت ماهه سال جاری ۱۳۰ هزار و ۹۳ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد و ۱۲۹ هزار و ۳۶۴ پرونده مختومه شده است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در شورای قضایی استان کرمان در محل شوراهای حل اختلاف استان با اشاره به این مطلب که اولویت اول این شوراها، توسعه صلح وسازش است، اظهارکرد: پس از تثبیت شوراهای حل اختلاف نام این نهاد به معاونت توسعه حل اختلاف تغییر یافت که بیانگر آن است که باید در جهت تقویت صلح و سازش کار کنیم.

وی بر توجه قضات برای ارجاع پرونده ها به شوراهای حل اختلاف به منظور ایجاد صلح و سازش تاکید کرد و گفت: اعضای شوراهای حل اختلاف نیز باید تمام همت خود را برای تحقق سازش در این پرونده ها به کار گیرند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: باید ظرفیت صلح یاران و داوری برای توسعه صلح و سازش هر چه بیشتر به کار گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهارکرد: فعال‌ترین شوراهای حل اختلاف باید در زندان های باشند تا پرونده ها را بررسی کرده و دانش و تخصص خود برای توسعه مصالحه در پرونده ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: در سازمان هایی که امکان استفاده از شوراهای حل اختلاف وجود دارد، باید از این ظرفیت استفاده لازم صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود بیستمین سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف را گرامی داشت و ادامه داد: خدمات ارائه شده از سوی شوراهای حل اختلاف بر هیچ فردی پوشیده نیست و هیچ فردی در کشور درباره لزوم وجود این نهاد مخالفتی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به نگاه موسع آیت الله شاهرودی، ریاست وقت قوه قضاییه به شوراهای حل اختلاف، عنوان کرد: اصلاحیه هایی برا قانون شورای حل اختلاف پیش بینی شده است که امیدواریم قانون مصوب شده و فصل الخطاب موارد موجود باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که باید یک مرجع قانونی برای صلح و سازش در کشور وجود داشته باشد، تاکید کرد: مردم همواه برای حل اختلافات به روحانیون علما و حکمین مراجعه مس کردند و شوراهای حل اختلاف این کار را به صورت قانونمند و سازماندهی شده پیگیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین بر استقرار واحدهای پزشکی قانونی، ثبت اسناد و املاک و تعزیرات در شهرستان های استان به ویژه شهرستان های جنوبی که با مشکل مواجه هستند، تاکید کرد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان نیز با اشاره به تاسیس شوراهای حل اختلاف استان در سال ۱۳۸۱ در شهرستان بردسیر گفت: امروز شورای حل اختلاف جوان ۲۰ ساله ای است که در حوزه سرمایه انسانی ۱۳۶۱ نیروی فعال و آموزش دیده را دارد و در حوزه فضای فیزیکی نیز در تمام حوزه های قضایی ساختمان ملکی دارد و از تجهیزات و امکانات مناسبی برخوردار است.

مهدی تقی زاده افزود: در حال حاضر ۱۲۳ قاضی در شوراهای حل اختلاف استان کرمان در حال فعالیت هستند.

وی به موضوع صلح یاران نیز اشاره کرد و ادامه داد: در استان کرمان ۳۰۰نفر ابلاغ صلح یاری دریافت کرده اند و ۱۲۵ نفر نیز در حوزه میانجی گری آموزش دیده اند.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان بر لزوم پیگیری جهت تصویب قانون شوراهای حل اختلاف تاکید کرد و ادامه داد: در هفت ماهه سال جاری ۱۳۰ هزار و ۹۳ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد و ۱۲۹ هزار و ۳۶۴ پرونده مختومه شده است.

تقی زاده با اشاره به تحقق ۳۹ هزار و ۸۳۳ مورد مصالحه، تصریح کرد: درصد پرونده های مصالحه شده نسبت به کل مختومه ها ۳۱ درصد و نسبت مصالحه به پرونده های قابل سازش ۴۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۱۲ شورای حل اختلاف در استان کرمان فعال هستند، اظهارکرد: در سال جاری ۳۶۳ مددجو به همت شوراهای حل اختلاف ویژه زندان آزاد شده اند.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان گفت: طی هفت ماهه سال جاری در ۱۲ فقره پرونده قصاص، سازش محقق شده است.

تقی زاده یادآور شد: میانگین ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی شوراهای حل اختلاف ۹۰ درصد است.

وی گفت: میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در شوراهای حل اختلاف استان کرمان ۳۱ روز است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *