سرویس اشتراک پولی توییتر و تشدید بحران‌های حقوق بشری

10:09 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۸۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرداخت پول برای تیک آبی توییتر پیامدهای مهمی بر تشدید بحران‌ها و نقض‌های حقوق بشری به ویژه در اراضی اشغالی و عربستان خواهد داشت.

خبرگزاری میزان – برنامه سرویس اشتراک پولی توییتر که اخیرا توسط «ایلان ماسک»، مالک این شبکه اجتماعی مطرح شد، می‌تواند آپارتاید رژیم صهیونیستی، جنگ غرب علیه کشورهای در حال توسعه، نقض حقوق بشر در عربستان، ... را تشدید کند.

به گزارش «میدل ایست آی»، «ایلان ماسک» در ماه اکتبر طی قراردادی به ارزش 44 میلیارد دلار توییتر را در اختیار گرفت؛ مالک جدید این شبکه اجتماعی ادعا کرد که ماموریت او این است که پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را به «دقیق ترین منبع اطلاعات در مورد جهان» تبدیل کند.

این برنامه ادعایی چهار روز بعد با طرح بدی آغاز شد؛ راه اندازی اشتراک ماهانه 7.99 دلاری برای خرید تیک آبی.

اگرچه از این طرح به عنوان بخشی از تلاش گسترده «ماسک» میلیاردر جهت کسب درآمد از توییتر با هدف مقابله با مشکلات مالی معرفی می‌شود اما سرویس اشتراک ماهانه کاربران برجسته دارای تیک آبی شرایط آشفته ای را ایجاد می‌کند که آن‌ها به راحتی می‌توانند به نقض حقوق بشر دامن زده یا آن را توجیه کنند.

مهم ترین مصداق این پیش بینی، توییت «دلم برای کشتن عراقی‌ها تنگ شده» در روز سه شنبه گذشته است که یک حساب کاربری تایید شده با نام «جورج بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا منتشر کرد؛ این توییت اشاره ای به تهاجم آمریکا به عراق با همراهی انگلیس در سال 2003 داشت.

توییت دیگری که به شدت توجهات را به خود جلب کرد، توییت کاربر تایید شده ای با اسم «لاکهید مارتین»، سازنده تسلیحات است؛ در توییتی که کاربر مذکور منتشر کرد، آمده بود: ما تمام فروش تسلیحات به عربستان، اسرائیل و آمریکا را تا تحقیقات بیشتر در مورد سابقه نقض حقوق بشر متوقف خواهیم کرد.

شرکت مذکور از سال 1965 تاکنون همکاری نزدیکی با عربستان دارد و در ماه مارس اعلام کرد که قصد دارد یک میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کند تا عربستان را در تولید تجهیزات نظامی کمک کند.

توییت جنجال برانگیز دیگری که توسط حساب کاربری تایید شده با نام «آیپک»، کمیته لابیگر روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی منتشر شد، اعلام می‌کرد که «ممکن است برخی از نتایج انتخابات اخیر در اسرائیل خشنود نباشند اما این بدان معنا نیست که شما حق اسرائیل برای سرکوب خشونت آمیز فلسطینیان را زیر سوال ببرید.»

با توجه به توییت‌های مبالغه آمیز و هجوآمیز دیگر حساب‌های کاربری تایید شده در روزهای اخیر باید گفت که هدف ادعایی تبدیل توییتر به «دقیق ترین منبع اطلاعات در مورد جهان» در همان ابتدای امر با چالش جدی مواجه شد.

استراتژی مذکور علاوه بر ایجاد هرج و مرج شمار قابل توجهی از کاربران را به دلیل عدم توانایی در ثبت نام سرویس پولی مذکور حذف می‌کند.

توییت‌های هجوآمیز، مبالغه آمیز، تهدیدکننده و توهین آمیز نتیجه محتمل سرویس اشتراک ماهانه خواهند بود.

توییتر از اظهار نظر درباره حساب‌های جعلی اما تایید شده و دارای تیک آبی به دلیل پرداخت حق اشتراک ماهانه خودداری کرده است.

اما سناریوی محتمل، کنار گذاشتن کامل یا توقف موقت استراتژی توییتر آبی برای جلوگیری از هرج و مرج حساب‌های کاربری جعلی دارای تیک آبی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر توییتر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *