رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از کارکنان و شعب برتر شوراهای حل اختلاف استان قزوین تجلیل شد/ سازش 53 درصدی پرونده‌ها در شوراهای استان

16:18 - 19 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۹۴۱۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف استان قزوین، گفت: طی 6 ماهه نخست امسال با تلاش همکاران 53 درصد از پرونده‌های مطروحه در شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شده است.

خبرگزاری میزان - علی شعبانی در مراسم تجلیل از کارکنان و شعب برتر شوراهای حل اختلاف استان قزوین، اظهارکرد: اگر صلح و سازش را در یک کفه ترازو و صدور احکام عادلانه قضایی را در کفه دیگر قرار دهیم، به مراتب برکات اجتماعی صلح و سازش بالاتر است، زیرا با اصلاح ذات البین بساط اختلاف در جامعه برچیده می شود.

وی افزود: با صدور احکام قضایی فصل خصومت له یا علیه طرفین صورت می گیرد و شاید این شیوه مورد قبول یک طرف از اصحاب دعوا قرار نگرفته و گاهاً موجب کینه‌توزی شود و برکات مصالحه بدست نیاید، اما در صلح و سازش جلب رضایت طرفین دعوا اهمیت دارد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین، ادامه داد: یکی ثمرات مهم فعالیت شورای حل اختلاف کمک به قضات محاکم است، تا با کاهش ورودی پرونده ها در کمال آرامش و دقت به پرونده ها و موضوعات مهمه پردازند و به همین دلیل تحقق صلح و سازش در دعاوی حقوق و کیفری بسیار حائز اهمیت است و  شورای حل اختلاف استان در این حوزه گام های موثری برداشته که جای تقدیر دارد.

حسین رجبی نیز در این مراسم، گفت: جایگاه شورای حل اختلاف به خوبی نهادینه و توسط جامعه نیز پذیرفته شده است و با بهره گیری از ظرفیت های این نهاد شاهد کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی در برخی موضوعات هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین ادامه داد: با ابتکار دادستانی قزوین از ظرفیت شورای حل اختلاف در مراجع انتظامی به خوبی استفاده شد و بر اساس اقدامات و تدابیر صورت گرفته در واحد مصالحه کلانتری ها شاهد افزایش 560 درصدی صلح و سازش در این مراجع نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: همچنین 57 درصد از پرونده‌های ارجاعی به شعب کیفری شورای اختلاف منجر به مصالحه شده و نتیجه این تلاش ها در برخی جرایم کاملاً مشهود است، بگونه ای که در جرم ضرب و جرح عمدی شاهد کاهش 47 درصدی پرونده ها هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین همچنین یادآوری کرد: بیش از 8 هزار پرونده در شعب اجرای احکام کیفری در جریان است و باید اجرا شوند و به همین دلیل بزودی در راستای ایجاد مصالحه در پرونده های مطروحه در اجرای احکام کیفری، شعبه شورای حل اختلاف اجرای احکام کیفری در دادسرای قزوین راه اندازی می شود تا شاهد تعیین تکلیف سریع تر پرونده های این حوزه نیز باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری نیز در این مراسم یادآوری کرد: مصالحه باید بر مبنای مشورت باشد و به همین خاطر همیشه به همکاران توصیه می کنیم که با مشورت یکدیگر پرونده های قضایی را به سمت صلح و سازش سوق دهند و قطعاً اثرگذار خواهد بود.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف استان قزوین اعلام کرد: بیش از 94 درصد از ابلاغ های شعب شورای حل اختلاف بصورت الکترونیکی انجام می شود و امیدوارم این آمار قابل قبول با تلاش و کوشش همکاران ارتقاء یابد.

وی همچنین تاکید کرد: در 6 ماهه نخست امسال بر اساس تلاش همکاران 53 درصد از پرونده های مطروحه در شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شده است که نسب به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و بر همین اساس شاهد افزایش 13 درصدی مصالحه هستیم و امیدواریم با هدف گذاری صورت گرفته تا پایان سال این میزان افزایش یابد.

در پایان این مراسم که با حضور مسئولان و همکاران قضایی، اعضاء و دبیران شورای حل اختلاف استان قزوین برگزار شد، با اهداء لوح از کارکنان و شعب برتر تقدیر شد.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری قزوین نسبت به مکاتبات ۱۳۸ نفر دستور قضایی صادر کرد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *