ایروانی: ایران استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نقض آشکار حقوق بین‌الملل قلمداد می‌کند

9:20 - 17 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۵۷۵۹
سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل ضمن انتقاد از برگزاری نشست‌های مربوط به سلاح‌های شیمیایی سوریه در شورای امنیت گفت که ایران استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نقض آشکار حقوق بین‌الملل قلمداد می‌کند.

خبرگزاری میزان - «امیر سعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک، گفت: برگزاری نشست‌های مربوط به سلاح‌های شیمیایی سوریه در شورای امنیت با فواصل کوتاه و بدون تحول در این پرونده، شائبه سیاسی بودن و تکرار اتهامات علیه سوریه را تقویت می‌کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان که در نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان «وضعیت در خاورمیانه با موضوع سلاح‌های شیمیایی در سوریه» سخنرانی می‌کرد، اقدام سوریه در ارائه گزارش ماهانه به مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره جزئیات مربوط به نابودسازی این سلاح‌ها و تاسیسات تولید آن را شایسته تقدیر دانست.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هرکس، هرکجا و تحت هر شرایطی را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حقوق بین‌الملل قلمداد می‌کند.

وی افزود: ما براین اعتقاد هستیم که هر تحقیقی در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی باید بی‌طرفانه، حرفه‌ای، معتبر و هدفمند بوده و بطور کامل منطبق با تاکیدات و رویه‌های کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی باشد.

«ایروانی» ضمن تاکید بر اجرای کامل، موثر و بدون تبعیض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی افزود سیاسی کردن الزامات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و بهره‌برداری از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای اهداف سیاسی اعتبار این سازمان و کنوانسیون را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: سوریه بطور داوطلبانه در سال 2013 به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پیوسته و زرادخانه و تاسیسات مورد استفاده برای تولید این سلاح‌ها را از بین برده است؛ در این شرایط که ما گفت‌وگو و رایزنی بین طرف‌ها را تشویق می‌کنیم و به جد معتقدیم همکاری بین سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید به رسمیت شناخته شود.

این دیپلمات ارشد در پایان گفت: با توجه به اینکه سوریه الزامات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را رعایت کرده و بطور سازنده با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همکاری دارد، مدیریت این پرونده در یک فضای سیاسی و با رویکرد استاندارد دوگانه تنها بحث‌ها را از روی ماهیت فنی آن منحرف می‌کند، درحالیکه ما معتقدیم این موضوعات باید در مسیر فنی و در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *