هزینه انسانی مداخله آمریکا در عراق

14:35 - 15 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۳۶۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مدخله آمریکا در امور عراق به بهانه‌های واهی، به کشته شدن غیرنظامیان بسیاری منجر شد.

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا چندین دهه مداخله در عراق را به گونه‌های مختلف توجیه کرده است؛ از شیوه‌هایی که جدیدترین آنها «جنگ علیه تروریسم» است.

به گزارش «watson.brown»، همه این مداخلات هزینه‌ها و پیامدهای ویرانگری برای عراقی‌ها داشته است؛ از دهه 1960، آمریکا به گونه‎ای اقدام کرده که به نظر می‌رسد عراق برای منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی این کشور ضروری است. مداخلات آمریکا چشم انداز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عراق را تغییر داده است.

مردم عراق ده‌ها سال است که در سایه مداخلات آمریکا زندگی کرده‌اند که به موجب آن آمریکا تلاش کرده وقایع و منابع منطقه خلیج فارس را در کنترل خود داشته باشد.

مطالعات عمده‌ای در مورد مرگ و میر ناشی از جنگ در عراق انجام شده است؛ دو مورد  از این مطالعات در «لنست»، مجله پزشکی انگلیس، و دیگری در مجله پزشکی «نیوانگلند» منتشر شده‌‎اند و این مطالعات شباهت‌های زیادی در یافته‌های خود دارند.

یکی دیگر از بررسی‌های داخلی که توسط وزارت بهداشت عراق و همزمان با دومین مطالعه «هاپکینز» انجام شد، 400 هزار مرگ و میر را نشان داد که 151 هزار مورد آن ناشی از خشونت بود.

همانطور که در مورد اکثر چنین نظرسنجی‌هایی که در زمان جنگ انجام می‌شود، مشکلاتی در جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد و تجزیه و تحلیل تمایل دارد تا تخمین‌های مرگ خشونت‌آمیز را به حداقل برساند. اما این نظرسنجی به طور کلی مرگ و میر بسیار بالای گزارش شده در مجله لنست را تایید کرد.

تعداد آوارگان داخلی (در عراق) و خارجی (آوارگان عمدتا در اردن و سوریه) از 3.5 میلیون تا 5 میلیون یا بیشتر متغیر بوده که مستقیما به جنگ نسبت داده می‌شود.

بر اساس برآورد آژانس پناهندگان سازمان ملل، تعداد کل آوارگان داخلی عراق بر اثر این مداخله آمریکا از سال 2003 بیش از 1.3 میلیون نفر و تعداد پناهندگان به خارج از این کشور بیش از 1.4 میلیون نفر است.

بر اساس برخی دیگر از برآوردها مداخله آمریکا در عراق پنج میلیون کودک عراقی را یتیم کرد، جان بیش از 100 هزار عراقی را گرفت، چهار تا پنج میلیون عراقی را مجبور به ترک خانه‌ها و جوامع خود کرد، گروه‌های اقلیت باستانی عراق را آواره و بسیاری از زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور را ویران کرد.

اینها هزینه‌های انسانی و مادی یک جنگ بی‌دلیل است و ضررهای آن یکباره نیستند؛ این هزینه‌ها سال به سال، نسل به نسل ادامه دارد.

در طول حدود دو دهه‌ای که از حمله به عراق می‌گذرد، تعداد بی‌‍پایانی از نکات و درس‌ها توسط استراتژیست‌های نظامی، دیپلمات‌ها، سیاستمداران و تحلیلگران روابط عمومی از آنچه تقریبا در هر مرحله یک شکست کامل و مطلق بود، گرفته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *