امیرعبداللهیان: هیئتی از ایران به وین می‎رود/تبادل پیام‌ها برای رسیدن به گام‌های پایانی توافق ادامه دارد

15:56 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۹۰۴۶
وزیر امور خارجه با همتای سوری خود در مورد موضوعات متعددی رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان – «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان و «فیصل المقداد»، وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه، 11 آبان باهم دیدار و گفت‌وگو کرده و سپس در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای سوری، گفت: امروز میزبان وزیر محترم خارجه جمهوری سوریه هستیم؛ ما گفت‌وگوهای متنوعی درباره پیگیری مناسبات دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و گردشگری داشتیم؛ حجم تبادل تجاری ما در مقایسه با یک سال گذشته شاهد افزایش بوده است؛ راهکارهایی برای تبادل تجاری اقتصاددانان دو کشور نیز مطرح شد.

«امیرعبداللهیان» همچنین گفت: ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی در هماهنگی با سوریه از مواضع مشترکی برخوردار است؛ ما درباره افزایش و روان سازی همکاری اقتصادی و تجاری بررسی و مشورت‌های لازم را به عمل آوردیم؛ ما توافق کردیم که در آینده نزدیک کمیسیون مشترک همکاری‌های تهران و دمشق را با حضور نخست وزیر سوریه و میزبانی معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار کنیم.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر اظهار کرد: برگزاری این کمیسیون یک گام خوب برای همکاری‌های دوجانبه است و شتاب بیشتری به همکاری دو کشور می‌بخشد؛ با وزیر خارجه سوریه درباره نشست یک روزه تهران گفت‌وگو کردیم؛ ما درباره آثار تحریم‌ها و راه‌های برون رفت از آن نیز رایزنی کردیم.

«امیرعبداللهیان» گفت: این فُرمت بخشی از نشست سال جاری سازمان ملل در نیویورک است که میزبانی آن با ایران است.

وی در مورد روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و رابطه ایران و آژانس گفت: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس طی روزهای آینده هیئتی از ایران به وین اعزام می‌کنیم؛ در این خصوص بین رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس اتفاق نظر وجود دارد.

وزیر خارجه در ادامه اظهار کرد: ما امیدواریم با تمرکز بر نگاه فنی و آن چه در روزهای اخیر توافق کردیم نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر و مطرح شده توسط آژانس بتوانیم از این مرحله عبور کنیم؛ به موازات این اقدام تلاش‌های ما برای رسیدن به گام‌های پایانی توافق به رغم برخی اظهارات متناقض آمریکایی‌ها، در قالب تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد؛ جدول زمان بندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین از طریق طرف اروپایی جریان دارد و دقایقی دیگر گفت‌وگویی با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهم داشت و درباره آخرین وضعیت، گفت‌وگو و رایزنی خواهم کرد.

«امیرعبداللهیان»، در بخش دیگری گفت: در یک سال گذشته در چارچوب توافقات و با توجه به خط اعتباری که از طرف ایران در سوریه ایجاد شد، شاهد پیشرفت در حجم تبادلات دو کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در نشست امروز راهکارهای مختلف برای تشویق تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: در خصوص بخش‌های اقتصادی و سیستم‌های بانکی دو کشور ایده‌هایی مورد بررسی قرار گرفت که در نشست‌‌ آتی کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های دو کشور نهایی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: تمامی گفت‎وگوها و توافقات ناظر بر این است که با توجه به ظرفیت دو کشور ایران و سوریه بتوانیم بخش خصوصی و دولتی در حوزه‌‌های اقتصادی و تجاری را بیش از گذشته تشویق کنیم به اینکه در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود دو کشور در صحنه عمل بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و دو ملت ایران و سوریه از نتیجه این نشست‌ها و گفت‎وگوها سود ببرند.

«فیصل المقداد» نیز در ادامه گفت: ما درباره موضوعات مختلف دو کشور گفت‌وگو کردیم؛ این سفر با هدف تاکید بر این واقعیت که ما در کنار ایران هستیم و همبستگی خود را با ملت دوست ایران اعلام کنیم، انجام شد؛ ما اطمینان داریم که اراده ملت ایران این است که در کنار دولت خود بایستد و اجازه ندهد تروریسم در کشور دیگری وارد شود؛ سوریه ازین اقدامات آسیب دیده است.

وی افزود: ما معتقدیم که هدف قرار دادن ایران برای تغییر مواضع این کشور است.

«المقداد» در بخشی دیگر اظهار کرد: ما درباره ضرورت روابط دوجانبه و توسعه آن صحبت کردیم و کسانی که به دنبال تضعیف روابط ما هستند، شکست می‌خورند؛ مواضع دو کشور در محافل بین المللی همراه یکدیگر است؛ ما با دنیای تک قطبی رو به رو هستیم که قطب صاحب سلطه منشور سازمان ملل را به نفع خود به کار می‌گیرد.

وزیر خارجه سوریه در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد: ما حامی موضع ایران در توافق هسته ای هستیم؛ امیدواریم دور بعدی مذاکرات موفقیت آمیز باشد و کشورهای غربی از مواضع غیرسازنده خود دست بکشند.

«المقداد»، گفت: در جریان سفر به ایران با آیت الله رئیسی دیدار کردم و گفت‌وگوهای مفیدی برای مقابله با چالش انجام شد؛ ما حامی جهان چند قطبی هستیم، نه جهانی که تحت سلطه آمریکا و غربی‌ها باشد.

وی همچنین بیان کرد: نفاق و دورویی و باج خواهی که مبنای سیاست کشورهای غربی است، دلیل ایجاد گروه‌های تروریستی شده است؛ این کشورها حامی چنان گروه‌هایی هستند و همانطوری که ۷۰ رسانه را علیه ایران به کار گرفتند، صدها رسانه را برای توجیه اقدامات گروه‌های تروریستی به کار می‌گیرند.

وزیر خارجه سوریه اظهار کرد: معتقدم که اقدامات کشورهای غربی با سیاست‌های آن ها از زمان استعمار تاکنون هماهنگ است؛ توقع نمی‌رود که این کشورها سیاست‌های خود را تغییر دهند؛ اقدامات آن‌ها جان مردم و ملت‌ها را می‌گیرد.

وی در مورد تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی نیز اظهار کرد: اهداف پلیدی که غربی‌ها با تحریم غیرانسانی علیه سوریه، ایران، روسیه و … دنبال می‌کنند، چهره کشورهای غربی را نشان می‌دهد؛ این تحریم‌ها زنان و کودکان را از طریق تضعیف دولت‌هایی که وظیفه خدمت به آن‌ها را دارند، از بین می‌برند.

«المقداد» در ادامه افزود: جهان امروز با یک بحران واقعی روبروست؛ این بحران نهایتا به کشورهای غربی برمی‌گردد؛ طرح انتقال گندم مورد توافق به نحوی بود که به نفع غربی‌ها باشد؛ ما با بحران غذا و انرژی رو برو هستیم؛ آمریکایی‌ها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند؛ اما این تنها اقدام غیرانسانی آمریکا نیست، آن‌ها نفت و گندم سوریه را غارت می‌کنند؛ آن‌ها پس از این غارت، آن‌ها را به ترکیه و کشورهای دشمن سوریه صادر می‌کنند.

وی در پایان گفت: آمریکا بیشتر گندم سوریه را غارت می‌کند؛ ما در این زمینه کمک‌های کشورهای دوست را داشتیم؛ دنیا نباید به وعده غربی‌ها توجه کند، چرا که هدف آن‌ها گرسنگی زنان و کودکان و ملت‌ها است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *