گزارش رسانه کانادایی از وضعیت زندان‌های کانادا/حضور زندانیان در سیستمی نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز

10:23 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۷۵۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌های انجام شده نشان می‎‌دهد که زندان‌های کانادا با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‎کنند.

خبرگزاری میزان – زندان‌های کانادا با مشکلات بسیاری حتی پیش از شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند اما شیوع این ویروس، مشکلات را بیش از پیش آشکار کرد.

به گزارش «macleans.ca»، تقریبا از هر 11 زندانی فدرال در کانادا، یک نفر به این ویروس مبتلا شده است، با وجود اطمینان اتاوا مبنی بر اینکه همه چیز تحت کنترل است؛ پنج نفر از هر 11 مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این گزارش‌های جدید مبنی بر اینکه زندانیان همچنان از طریق قرار گرفتن در حبس انفرادی شکنجه می‌شوند، وجود دارد؛ وضعیت زندان‌ها (در تضاد با دستورات دادگاه و قوانین خود دولت)، بدتر از همیشه به نظر می‌رسد.

یک کارشناس کانادایی که درباره وضعیت زندان‌های این کشور بررسی‌هایی را انجام داده، در این باره می‌گوید: سیستم کیفری ما به شدت معیوب است.

سیستم زندان‌های کانادا خطرناک است

وی همچنین تاکید می‌کند؛ سیستم زندان ما خطرناک است: سال گذشته پنج قتل در زندان‌های کانادا رخ داد که باعث شد میزان قتل در زندان‌های ما 20 برابر بیشتر از تورنتو باشد؛ در یک سال، افسران زندان‌ها بیش از دو هزار بار نیرو مستقر کردند؛ بیش از 60 درصد از کارکنان زندان مورد خشونت فیزیکی قرار گرفتند؛ بازپرس گزارش می‌دهد که هیچ استراتژی کلی وجود ندارد که به طور خاص و عمدی با هدف جلوگیری از خشونت جنسی در زندان‌های فدرال کانادا باشد، وجود ندارد.

سیستم زندان‌های کانادا نژادپرستانه است

این کارشناس کانادایی در ادامه می‌گوید: سیستم زندان ما نژادپرستانه است؛ بیش از 12 هزار و 500 زندانی در سیستم زندان‌های فدرال ما وجود دارد که نزدیک به یک سوم آنها بومی و هشت درصد سیاه‌پوست هستند، بیش از سه چهارم جمعیت زندان‌های «منیتوبا و ساسکاچوان» بومی هستند.

علاوه بر این هر دو گروه زندانیان سیاه‌پوست و بومی دو برابر بیشتر در معرض استفاده از زور و خشونت قرار می‌گیرند و به احتمال زیاد برای حداکثر امنیت طبقه‌بندی می‌شوند، به احتمال زیاد به طور غیرارادی در سلول انفرادی قرار می‌گیرند و احتمال آزادی مشروط کمتری دارند.

سیستم زندان‌های کانادا در حال فروپاشی است

به گفته این کارشناس کانادایی، سیستم زندان‌های این کشور در حال فروپاشی است؛ بسیاری از زندان‌ها باید محکوم و ویران شوند؛ چهار مورد بیش از یک قرن قدمت دارند و دو مورد دیگر تقریبا به همین اندازه قدمت دارند.

علاوه بر این زیرساخت‌های زندان‌های کانادا در حال فروپاشی است و فناوری اداره آنها قدیمی است.

وضعیت گروه‌های دارای اختلالات روانی

سیستم زندان‌های کانادا همچنین افرادی را که از اختلالات روانی رنج می‌برند بازداشت می‌کند و 80 درصد از افراد در حبس دارای مشکلات سوء مصرف مواد مخدر هستند، در حالی که حدود 45 درصد دارای اختلالات شخصیت ضد اجتماعی هستند.

بازگشت 40 درصد از زندانیان کانادا به زندان طی 2 سال

همه شواهد موجود نشان می‌دهد که زندان‌های کانادا برای کاهش جرم و جنایت کار کمی انجام می‌دهند و حتی ممکن است در حال افزایش دادن آن باشند.

بیش از 40 درصد از تمام زندانیان آزاد شده در کانادا در عرض دو سال به بازداشت بازگردانده می‌شوند که این امر معمولا به دلیل نقض آزادی مشروط است.

حدود یک چهارم از تمام کسانی که از زندان آزاد شده‌اند در طی این دو سال به جرم جدیدی محکوم می‌شوند، اگرچه بیشتر اتهامات غیرخشونت آمیز است.

این آمار تنها مربوط به زندان‌های فدرال است؛ 39 هزار کانادایی دیگر در زندان‌های ایالتی این کشور بازداشت هستند و اکثر آنها در انتظار محاکمه به سر می‌برند.

سیستم نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز زندان‌ها در کانادا

گفتگو با ده‌ها زندانی کنونی و سابق در کانادا طی یک سال اخیر، با کارکنان و افسران زندان‌ها، با وکلای زندانیان و بررسی هزاران سند که دسترسی به اطلاعات را مقدور می‌کند؛ همه اینها یک سیستم نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز را نشان می‌دهد که در بحران به سر می‌برد.

این امر به معنای آن است که سیستم زندان‌های کانادا در حال انباشته کردن آسیب‌های اجتماعی خود است، در حالی که در راه خودسازی، توانبخشی یا بهبود وضعیت اقدامات کمی ارائه کرده است.

مشکلات زندان‌های کانادا فراتر از سلول، غذا و زیرساخت‌ها

مشکلات در زندان‌های کانادا بسیار فراتر از اندازه سلول، غذا یا زیرساخت‌های فیزیکی است؛ زندانیان اغلب به مراکز امنیتی بالاتر فرستاده می‌شوند که خطرناک‌تر هستند و حمایت‌های کمتری را ارائه می‌کنند.

نژادپرستی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، یک محقق در سال 2013 دریافت که وقتی صحبت از زندانیان سیاه‌پوست می‌شود، زبان بدن، نحوه صحبت کردن، استفاده از بیان، سبک لباس پوشیدن و معاشرت با دیگران اغلب به عنوان رفتار باندی توسط کارکنان سیستم زندان‌ها تلقی می‎شود.

تحقیقات «گلوب اند میل» در ماه اکتبر نشان داد که زندانیان سیاه‌پوست و بومی به طور قابل توجهی بیشتر به عنوان یک تهدید امنیتی تلقی می‌شوند، با وجود اینکه داده‌ها نشان می‌دهند احتمال اقدام آنها به تجاوز و تخطی بسیار کمتر از دیگر زندانیان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *