رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پوتین: نیروهای اوکراینی کشتی‌های حامل غلات را به خطر می‎اندازند

11:40 - 10 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۷۰۱۷
رئیس‌جمهور روسیه گفت که نیروهای اوکراینی کشتی‌های باری حامل غلات را از طریق یک کریدور بشردوستانه به خطر انداخته‌اند.

خبرگزاری میزان - «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، می‎گوید که نیروهای اوکراینی کشتی‌های باری حامل غلات را از طریق یک کریدور بشردوستانه که توسط نیروهای روسیه برای عبور آنها از نزدیکی منطقه درگیری ایجاد شده بود، به خطر انداخته‌اند.

به گزارش «اسپوتنیک»، «پوتین» گفت: پهپادهای اوکراین از طربق کریدوری که غلات از طریق آن صادر می شود، تردد کرده‌اند؛ به این ترتیب آنها تهدیدی هم برای کشتی‌های ما ایجاد کردند که باید ایمنی صادرات غلات را تضمین کند و هم برای کشتی‌های غیرنظامی که در این کار مشارکت دارند و ما متعهد شده‌ایم که این امنیت را تضمین کنیم.

وی افزود: اکنون برخی از تصمیمی که روسیه گرفته انتقاد می‌کنند، اما به خاطر نمی‌آورند که چه چیزی باعث اتخاذ این تصمیم شده است؛ دلیل آن ایجاد تهدید برای این کریدور بشردوستانه است.

«پوتین»، اظهار کرد که کشورهای اروپایی در تلاش هستند روسیه را از چارچوب‌های مختلف بین‌المللی، از جمله گفت‌وگوهای «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی اف»، رئیس جمهوری آذربایجان که به دلیل میانجیگری روسیه به پایان رسیده بود، کنار بگذارند.

در همین حال «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هم به «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود گفت که کی‌یف باید تضمین کند که کریدور حمل و نقل غلات و بنادر اوکراین برای جنگ علیه روسیه استفاده نمی‌شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این رابطه نوشت: طرفین در مورد وضعیت حمله تروریستی اوکراین در 29 اکتبر علیه کشتی‌های جنگی و غیرنظامیان در «سواستوپل» گفت‌وگو کردند؛ در جریان گفت‌وگوها، لاوروف بر لزوم دریافت تضمین‌هایی از اوکراین مبنی بر عدم استفاده از کریدور بشردوستانه و بنادر اوکراینی درگیر در تلاش حمل و نقل غلات برای اقدامات جنگی علیه فدراسیون روسیه تاکید کرد.

این بیانیه می‎گوید که تنها در این صورت بحث در مورد از سرگیری ناوبری از طریق کریدور امنیتی ایجاد شده توسط ابتکار دریای سیاه امکان پذیر خواهد بود.

همچنین «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که مسکو وارد عمل خواهد شد و تا حد امکان به کشورهایی که بیش از همه از تعلیق قرارداد غلات متضرر شده‌اند کمک خواهد کرد.

در خبری دیگر، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که خط چهارم تامین برق نیروگاه اتمی زاپروژیا به دلیل انفجار مین متوقف شد.

گروسی گفت: انفجار یک مین باعث قطع شدن خط اصلی برق یکی از واحدهای نیروگاه اتمی زاپروژیا شد؛ این آخرین حادثه‌ای بود که وضعیت ناپایدار ایمنی در این تاسیسات را در جریان درگیری نظامی فعلی نشان داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *