رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نژادپرستی ریشه دار در انگلیس و رسوایی «ویندراش»

14:38 - 09 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۵۸۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسوایی ویندراش تنها یکی از اقدامات نژادپرستانه‌ای است که انگلیس علیه مهاجران در این کشور مرتکب شده است.

خبرگزاری میزان - افرادی که بین سال‌های 1948 تا 1971 از کشورهای حوزه کارائیب وارد انگلیس شده‌اند، نسل «ویندراش» نامیده می‌شوند.

این نام به کشتی «ام‌وی امپایر ویندراش» اشاره دارد که در 22 ژوئن 1948 در «تیلبری» پهلو گرفت و کارگرانی را از جامائیکا، ترینیداد و توباگو و جزایر دیگر برای کمک به پر کردن کمبود نیروی کار پس از جنگ در انگلیس آورد؛ کشتی حامل 492 مسافر بود که بسیاری از آنها کودک بودند.

مشخص نیست که چند نفر به نسل «ویندراش» تعلق دارند، اما تصور می‌شود که تعداد آنها هزاران نفر باشد.

به گزارش «ایندیپندنت»، بر اساس برآورد دانشگاه آکسفورد، آنها در میان بیش از 500 هزار ساکن انگلیس هستند که در یکی از کشورهای مشترک‌المنافع متولد شده و قبل از سال 1971 وارد این کشور شده‌اند.

بر اساس اسناد فاش شده دولتی، منشاء رسوایی «ویندراش» در 30 سال قانون مهاجرت نژادپرستانه است که برای کاهش جمعیت غیرسفیدپوست انگلیس طراحی شده است.

نتیجه گیری واضح در یک مقاله سفارشی وزارت کشور انگلیس آمده است که مقامات این کشور در گذشته مکرراً تلاش کرده‌اند آن را سرکوب کنند.

تحلیل 52 صفحه‌ای توسط یک مورخ ناشناس که توسط گاردین رویت شده است، توضیح می‌دهد که چگونه «امپراتوری انگلیس برای عملکرد به ایدئولوژی نژادپرستانه وابسته بود» و چگونگی تأثیر آن بر قوانین تصویب شده در دوره پس از جنگ را نشان می‌دهد.

این تحلیل نتیجه می‌گیرد که منشأ «نژادپرستی ریشه‌دار رسوایی ویندراش» در این واقعیت نهفته است که «در طول دوره 1950-1981، هر بخش از قوانین مهاجرت یا شهروندی حداقل تا حدی برای کاهش تعداد افراد طراحی شده است.»

رسوایی «ویندراش» باعث شد که صدها مهاجر کارائیب که در انگلیس زندگی و کار می‌کردند توسط قوانین مهاجرتی به دلیل سیاست‌های «محیط خصمانه» دولت این کشور، هدف قرار گیرند.

در نتیجه، بسیاری از سالمندان به طور ناگهانی از کار منع شدند، از دسترسی به خدمات دولتی منع شدند و دسترسی به مزایای رفاهی را از دست دادند. حتی در مواردی بازداشت و تبعید شدند.

برخی از قابل توجه‌ترین موارد شامل مردی بود که بیش از 30 سال در انگلیس کار کرده و مالیات پرداخت کرده بود و مجبور به پرداخت 54 هزار پوند برای درمان سرطان شد و زنی که به مدت 50 سال در انگلیس زندگی می‌کرد و به یک بازداشتگاه انداخته شد.

این مشکل برای نخستین بار در آوریل 2018 طی نشستی در کمیسیون عالی جامائیکا در لندن آشکار شد که در آن سیاستمداران، دیپلمات‌ها و فعالان مبارزات انتخاباتی از وزرا درخواست کردند که درمان فوری برای «وضعیت در حال توسعه» ارائه دهند که در آن، به دلیل تغییرات در سیستم مهاجرت، مهاجران کارائیب «مهاجران غیرقانونی» تلقی می‌شدند.

این بدان معناست که مهاجران مسن کارائیب از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی سرویس سلامت همگانی انگلیس  محروم می‌شدند، شغل خود را از دست می‌دادند و حتی تهدید به اخراج می‌شدند.

طبق اطلاعات رصدخانه مهاجرت در دانشگاه آکسفورد، از حدود 550 هزار نفر از کارائیب که بین سال‌های 1948 و 1973 به انگلیس مهاجرت کردند، تقریباً 50 هزار نفری که هنوز در انگلیس هستند ممکن است هنوز وضعیت اقامت خود را تنظیم نکرده باشند.

 از این رو، به دلیل قانون «محیط خصمانه» آنها را «مهاجران غیرقانونی» می‌دانست و آنها را از بسیاری از حقوق خود به عنوان شهروند انگلیس محروم کردند، مگر اینکه بتوانند ثابت کنند که انگلیسی هستند.

دولت انگلیس مدعی است که احتمالا بیش از 160 عضو از نسل «ویندراش» به اشتباه بازداشت یا اخراج شده باشند اما بیش از هزار و 270 ادعا به یک طرح جبران خسارت در این باره داده شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *