رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاکید نهادهای بین‌المللی بر ضرورت مقابله با گسترش ناامنی غذایی در جهان

11:33 - 09 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۵۴۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارشگر ویژه سازمان ملل هشدار داده که بحران غذایی حتی بدون شیوع کرونا و تحریم‌های یکجانبه نیز بدتر خواهد شد.

خبرگزاری میزان - در حالی که کمیته سوم سازمان ملل (اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی) به گفتگوهای خود در مورد حقوق بشر ادامه می‌دهد و همچنین بر فقر اجتناب ناپذیر و تبعیض تمرکز می‌کند، کارشناسان بر لزوم رسیدگی به ناامنی غذایی، خانه‎‌های ویران شده در درگیری‌‌ها تاکید کردند.

به گزارش «ریلایف وب»، «مایکل فخری»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق غذا تاکید کرده که حتی اگر جنگ‌ها، اقدامات قهری یکجانبه و همه‌گیری‌ها پایان یابد، بحران غذا خواهد بود، ادامه می‌یابد و بدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از دولت‌ها شروع به پایان دادن به اقدامات امدادی کرده‌اند، گفت که این اقدامات باید دائمی شوند و بودجه‌های موجود تغییر یابند.

نماینده آنگولا در سازمان ملل نیز در این باره می‌گوید: افزایشی که در چند وقت اخیر در قیمت برخی از محصولات غذایی مشاهده شده، عمدتا به دلیل نمونه‌ای از محدودیت‌های ساختاری مختلف موجود در مناطق خاص است که به افزایش قیمت مواد غذایی منجر می‌شود؛ حق بر غذا توسط عوامل مختلف، به ویژه تغییرات آب و هوایی و بحران‌های انسانی تشدید می‌شود.

بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، تورم قیمت مواد غذایی داخلی در سراسر جهان همچنان بالاست؛ اطلاعات بین ماه می تا سپتامبر 2022 تقریبا در همه کشورهای با درآمد پایین و متوسط تورم بالا را نشان می‌دهد.

88.9 درصد از کشورهای کم درآمد، 91.1 درصد از کشورهای با درآمد متوسط پایین، و 96 درصد از کشورهای با درآمد متوسط بالا، تورم بالای 5 درصد را مشاهده کرده‌اند و بسیاری از آنها تورم دو رقمی را تجربه کرده اند.

قیمت‌های بالای مواد غذایی باعث ایجاد یک بحران جهانی شده است که میلیون‌ها نفر را به فقر شدید سوق می‌دهد، گرسنگی و سوء تغذیه را تشدید می‌کند؛ بر اساس گزارش بانک جهانی، همه‌گیری کرونا باعث شکست بزرگی در کاهش فقر جهانی شد. اکنون، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از شوک‌های آب و هوایی و درگیری‌ها، بهبود را متوقف کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *