رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد سفیر ایران در سازمان ملل از رویکرد شورای امنیت در موضوع فلسطین

16:10 - 07 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۲۹۱۷
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل گفت که رویکرد کنونی و بی عملی شورای امنیت سازمان ملل تنها باعث تشویق و تشجیع رژیم صهیونیستی در موضوع فلسطین می‎شود.

خبرگزاری میزان - «امیر سعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک، گفت: امروز مردم فلسطین نیازمند حمایت موثر و اقدام قاطع از سوی شورای امنیت برای توقف تجاوزگر و پایان اشغال هستند و تنها اظهار همدردی با مردم فلسطین کفایت نمی‎کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص شرایط در خاورمیانه با تمرکز بر موضوع فلسطین سخن می‎گفت، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران  حمایت از حقوق مشروع فلسطین برای مقابله با سرکوب و تهاجم این رژیم آپارتایدی (صهیونیستی) را وظیفه خود می‎داند و آن را  در جهت حق تعیین سرنوشت دانسته و تاکید می‎کند این امر جزو سیاست‎های اصولی ایران تا زمانی که اشغال پایان یابد، خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: شرایط در سرزمین‎های اشغالی فلسطین بدتر شده و گزارش سازمان ملل نشان می‎دهد که سال 2022 مرگبارترین سال برای مردم فلسطین از سال 2006 بوده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی همچنان بر رویه های آپارتایدی خود شامل  توسعه طلبی، سرکوبگری، نقض سیستماتیک حقوق بشر فلسطینی‎ها از طریق کشتار مردم بیگناه از جمله زنان و کودکان و دزدیدن و تخریب  اموال مردم فلسطین و اخراج اجباری از خانه هایشان تاکید دارد.

سفیر و نماینده دائم ایران اظهار کرد: امروز غزه به بزرگترین زندان در جهان تبدیل شده است و صدای مردم سرکوب شده غزه دیگر در نمی آید و بسیاری از مردم از جمله زنان و کودکان با محرومیت شدید و نقض حقوق اساسی مواجه هستند؛ این امر جنایت علیه انسانیت، نقض همه قوانین و نُرمهای بین المللی و تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.

به گفته وی، برای 74 سال این قبیل جنایات وحشیانه علیه مردم فلسطین بدون توقف انجام شده و اشغال پایان نیافته و در عین حال رژیم اشغالگران و آپارتاید با هیچگونه مجازاتی روبرو نبوده است؛ امروز مردم فلسطین نیازمند حمایت موثر و اقدام قاطع از سوی شورای امنیت این سازمان  برای توقف تجاوزگر و پایان اشغال هستند و تنها اظهار همدردی با مردم فلسطین کفایت نمی‎کند.

ایروانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی  بصورت گستاخانه همه قطعنامه های سازمان  ملل متحد از جمله قطعنامه های شورای امنیت را نادیده گرفته و نقض کرده است.

وی اضافه کرد: بواسطه سکوت شورای امنیت سازمان ملل، همه قطعنامه های این سازمان  از چندین دهه قبل فقط بر روی کاغذ مانده، در شرایطی که ما شاهد تداوم جنایات وحشیانه علیه فلسطینی‎ها  از سوی این رژیم نفرت انگیز هستیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: رژیم صهیونیستی بواسطه حمایت مداوم و چک سفید امضا از جانب یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، به جامعه بین المللی پاسخگو نیست .

وی توجهات را به این موضوع جلب کرد که آیا قطعنامه سازمان ملل بویژه آنهائی که خواستار پایان اشغال، توسعه شهرکسازی و یا محاصره غزه هستند اجرا شده اند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ما معتقدیم درگیری در فلسطین قابل حل خواهد بود اگر اشغال پایان پذیرد و حقوق غیر قابل انکار تعیین سرنوشت مردم فلسطین مورد حمایت قرار بگیرد و در نتیجه حاکمیت فلسطینی‎ها در کل سرزمین فلسطین محقق شده و این حاکمیت بطور کامل مورد شناسایی قرار بگیرد؛ تا زمانیکه عدم اقدام شورای امنیت یک گزینه باشد؛ موضع کنونی شورا تنها باعث تشویق و تشجیع رژیم صهیونیستی شده و موجبات ماندگاری اشغال و جنایتها علیه مردم مورد سرکوب فلسطین فراهم می‎شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران  حمایت از حقوق مشروع فلسطین برای مقابله با سرکوب و تهاجم این رژیم آپارتایدی (صهیونیستی) را وظیفه خود  می‎داند و آن را  در خط حق تعیین سرنوشت دانسته و تاکید می‎کند این امر جزو سیاست‎های اصولی ایران تا زمانی که اشغال پایان یابد، خواهد بود.

دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: نمایندگان رژیم صهیونیستی تلاش کرده اند تا با سوء استفاده  از فضای کنونی  شورای امنیت و با طرح موضوعات ساختگی، دروغ و طرح ادعاهای مداوم، ایران را متهم به  اقدامات دشمنانه و فعالیتهای مخربی کنند که از کارویژه های رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه و فراتر از آن بوده است.

وی اضافه کرد: ایران همه این ادعاها را رد می‎کند؛ همچنین برای همه روشن است که این قبیل اتهامات بی پایه با هدف انحراف توجهات از دستور کار جلسه صورت می‎گیرد  که بر روی جنایات رژیم آپارتایدی علیه مردم فلسطین و نقض سیستماتیک حقوق بشر و قانون انسان دوستانه بین المللی در سرزمین‌های اشغال شده فلسطین متمرکز است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان گفت: نماینده این رژیم سرکش در این جلسه  فراتر رفته و آشکارا یک عضو سازمان ملل را به استفاده از زور تهدید می کند، ما خواستار این هستیم که شورای امنیت قویا این اظهارات بی پروایانه و جنگ طلبانه را که می‎تواند تهدیدی علیه صلح منطقه ای و بین المللی باشد، محکوم کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان ملل ایران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *