نماینده ایران در سازمان ملل: ایران بی‌طرفی خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده است

16:10 - 05 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۱۰۷۰
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد که کشورمان بی‌طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

خبرگزاری میزان - «امیر سعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و علیرغم موافقتنامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرف‌های جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.


سفیر و نماینده دائم کشورمان که در نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان صلح و امنیت بین المللی سخن می‌گفت، استدلالات ایران پیرامون رد ادعاهای کشورهای غربی مبنی استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین و ارتباط آن با قطعنامه 2231 در مورد توافق هسته‌ای را مطرح کرد.


نماینده دائم ایران گفت: تعدادی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا، دیگر کشورها را به نقض قطعنامه 2231 متهم کرده در حالی که آنها خود به نقض فاحش همه تعهدات حقوقی تحت همان قطعنامه ادامه می‌دهند. مثال بارز این نقض تعهد، خروج غیر قانونی آمریکا از توافق هسته‌ای و تداوم این نقض تعهد در زمان حال به عنوان اهرمی برای چانه زنی است. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد آمره حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه 2231 شورای امنیت محسوب می‌شود.


دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: در یک تلاش زبونانه دیگر ،کشورهای غربی تلاش کرده‌اند تا از طریق انتشار اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند ،گمانه‌زنی‌های نادرست و تفاسیر گمراه کننده، خود سرانه و ناقص از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده تا از این طریق ادعاهای بی اساس خود را علیه ایران توجیه کنند.


وی افزود: ادعای نقض پاراگراف 4 ضمیمه Bقطعنامه 2231 یک اشتباه و تفسیر گمراه کننده و خودسرانه است که در تناقض با مفاد و روح و نص این بند محسوب می‌شود. این پاراگراف به طور روشن به محدودیت‎های اقلام ،مواد تجهیزات، کالاها و فناوری اشاره می‌کند که می تواند به توسعه مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای کمک کند، که در این رابطه ایران هرگز این اقلام را تولید و عرضه نکرده و قصدی هم برای تولید یا عرضه آن ندارد.


سفیر و نماینده دائم کشورمان در خصوص درخواست از دبیرخانه سازمان ملل برای انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه 2231 برای ارزیابی نوع پهپادهای استفاده شده در درگیری در اوکراین ، تاکید کرد ، قطعنامه 2231 هیچ مبنای حقوقی برای انجام اینگونه تحقیقات فراهم نکرده است. علاوه براین و مهمتر از آن، یادداشت مورخ 16 ژانویه 2016 رئیس شورای امنیت وظایف مرتبط در اجرای قطعنامه، بویژه در ارتباط با اصول ذکر شده در پاراگراف 2و 7 ضمیمه B این قطعنامه 2231 را مشخص کرده است.دبیرخانه در خصوص این قطعنامه دارای وظایفی شامل مدیریت همه ارتباطات ورودی و خروجی مرتبط با اجرای قطعنامه، پیش نویس مکاتبات ،سخنرانی ها و توجیه کردن تسهیل کننده مرتبط با اجرای قطعنامه، حفظ و نگهداری همه اطلاعات و مدارک مرتبط با کار شورای امنیت بوده و در خصوص قطعنامه وظیفه خدمات اداری و کمک به تسهیل کننده در سازماندهی جلسات غیر رسمی شورای امنیت برای حمایت از اجرای قطعنامه را به عهده داشته است.


«امیر سعید ایروانی» افزود: من یکبار دیگر می خواهم تاکید کنم ، هرگونه سوء استفاده از وظایف ذکر شده در مورد قطعنامه 2231 و از جمله تحقیقات درخواستی غیر قانونی است و نقض صریح دستور کار دبیرخانه محسوب می‌شود.

وی گفت : آقای رئیس ،یکبار دیگر می خواهم موضع روشن و پیوسته ایران در مورد وضعیت اوکراین را مورد تاکید قرار دهم. از ابتدای جنگ در اوکراین، ایران موضع بی طرفی فعال را اتخاذ و حفظ کرده است. کشور ما تاکید دارد که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل از جمله حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی احترام بگذارند.


این دیپلمات ارشد ایران گفت: ایران به طور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و علیرغم موافقتنامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرف‌های جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.


سفیر و نماینده دائم ایران در پایان تصریح کرد:گذشته از موضع حقوقی و سیاسی، ایران از جنبه اخلاقی معتقد است که تامین تسلیحات نظامی نمی تواند به پایان جنگ کمک کندوباعث افزایش جنگ شده وصدمات و تخریبها را افزایش داده وباعث رنج و درد غیر نظامیان می شود. این دلیلی است که ایران از طرفها خواسته است به تعهدات خود تحت حقوق بین المللی انساندوستانه و اجرای رایزنی برای حمایت از شهروندان وساختارهای حیاتی در مقابل حملات نظامی عمل کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *