ورود هوشمندانه قوه قضاییه در حوزه تصویب حق کپی رایت/ ناشران نیازمند همراهی قوه قضاییه هستند

10:35 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۴۸۸۱۹۵
مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: قوه قضاییه با جلوگیری از تصویب قوانین نادرست، در حوزه کپی رایت هوشمندانه مانع سلطه دشمنان بر فرهنگ شده است.

میثم نیلی در گفت‌وگو با میزان پیرامون عملکرد قوه قضاییه در حوزه صنعت نشر و مسائل مربوط به ناشران گفت: قوه قضاییه یکی از ارکان مهم کشور بوده که می تواند نقش مهم و موثری در رفع موانع پیش روی ناشران داشته باشد همانگونه که در طی چند سال گذشته نشان داده است می‌تواند با ورود مقتدرانه و به موقع جلوی بسیاری از جریان‌های نادرست را بگیرد.

 وی در همین راستا ادامه داد: کپی رایت یکی از مهمترین مشکلاتی است که صنعت نشر به سختی با آن درگیر است از سوی دیگر قوانینی که در گذشته در این زمینه به کار گرفته می شد نیازمند بازنگری و به روز رسانی دارد اما قوانین نباید بگونه ای تصویب شود که اهداف استعمار و قدرت های سلطه گر را بر جامعه را به همراه داشته و آنان را بر جامعه فرهنگی مستولی کند خوشبختانه قوه قضاییه در این زمینه هشیاری لازم را دارد و توانسته به موقع جلوی برخی از قانون های نادرست را بگیرد.

ورود هوشمندانه قوه قضاییه

نیلی با اشاره به رویکرد قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه با جلوگیری از تصویب قوانین نادرست، هوشمندانه در حوزه کپی رایت مانع سلطه دشمنان بر فرهنگ شده است.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تاکید کرد:  اکنون زمان آن رسیده  که برای تدوین و اجرای قوانین به روز و مناسب که همگام با انقلاب اسلامی بوده رویکردها و قوانین مناسبی در نظر گرفته شود و این مهم با کمک قوه قضاییه به اجرا گذاشته شود.

معرفی کتاب خوب

نیلی ضمن اشاره به راهبردهای مجمع ناشران انقلاب اسلامی ابراز کرد: سعی کردیم تا با واسطه تبلیغ کتاب های خوب در حوزه های مختلف به معرفی کتاب های ارزشمند بپردازیم و در این زمینه هم راستا با ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دستگاه‌های ذیربط برنامه هایی را در نظر گرفتیم. ما معتقد هستیم فرهنگ مناسب می تواند جامعه را به رشد و تعالی نزدیک کند و در این زمینه باید توجه ویژه ای به کتاب‌های تولید شده و یا ترجمه شده در عرصه کودک و نوجوان داشت از سوی دیگر کم کاری‌هایی انجام شده که باید مورد توجه قرار گرفته و در صدد رفع معایب در این زمینه بر بیاییم.

سود جویان سد راه فرهنگ

وی در مورد مشکلات ناشی از کمبود کاغذ ابراز کرد: در بحث کاغذ به عنوان بزرگترین مشکل برای ناشران عوامل متعددی در آن دخیل بودند از جمله آن بالا رفتن قیمت کاغذ که در نهایت سود دلالان و تسهیلات به کمک ارز 4200 تومانی نقشی موثر در آن داشت همچنین بی توجهی به موضوع تولید و مانع  تراشی در این زمینه و در عین حال عدم توجه به اهمیت کاغذ به عنوان یک کالای استراتژیک در عرصه فرهنگ که زمینه و بستر را برای مشکلات ناشران در بحث کاغذ به دنبال داشت.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی اظهار کرد: اکنون تلاش همه ما در جهت ارائه کاغذ تولید داخل بوده و این موضوعی بوده که باید آن را رویکردی ارزشمند برای رفع بخشی از نیاز ناشران دانست در این میان همه فعالان و دست اندرکاران تلاش هایی را داشته اند و مجمع نیز با حمایت از تولید داخلی و بکارگیری این مهم در صدد رفع چالش ناشران است .

نیلی اشاره‌ای به برنامه «کتاب باز» داشت و افزود: برنامه «کتاب باز» یکی از برنامه‌هایی بود که توسط مجمع انقلاب اسلامی برنامه ریزی و از طریق صدا و سیما پخش می شد اما برخی ناملایمات و نامهربانی‌ها سبب پایان یافتن این برنامه شد؛ با این حال برنامه‌های دیگری در راستای معرفی کتاب‌های ارزشمند به مخاطبان فراهم شده است.

دعوت مردم با پویش‌ها برای افزایش سرانه مطالعه

وی برگزاری پویش‌ها و همچنین جوایز برای تشویق جامعه به مطالعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: جشنواره هایی مانند جشنواره شهید اندرزگو و یا پویش های متعددی که طی این سال ها برگزار شده است همگی در راستای افزایش سرانه مطالعه همچنین تولید و نشر کتاب‌های ارزشمند بوده است. مجله شیرازه و مجله نقد نیز از جمله برنامه هایی هستند که تلاش دارند با نقد و بررسی کتاب های ارزشمند آن را بهتر به مردم معرفی کنند و نقش موثر در افزایش سرانه مطالعه داشته باشند.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ابراز کرد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی تلاش دارد تا واسطه ای باشد برای معرفی و شناساندن کتاب‌های خوب لذا گفتمان و رایزنی با دستگاه های ذی ربط را در دستور کار قرار داده تا بتواند فضای مناسبی را در راستای تولید فرهنگ انقلاب اسلامی فراهم کند.

نیلی نقش رسانه ها را در تبلیغات برای ترویج  کتاب و افزایش سرانه مطالعه مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: رسانه ها نقش مهم و موثری در دیده شدن کتاب و معرفی آن به مخاطبان دارند؛ لذا تلاش کردیم تا برقراری ارتباط با رسانه های مختلف به معرفی کتاب ها و برنامه های در نظر گرفته برای معرفی کتاب‌های خوب و افزایش سرانه مطالعه بپردازیم.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *