ناشرنماهایی که قانون را بر اساس منافع خود تغییر می‌دهند/وقتی از تسهیلات کاغذ سوء‌استفاده می‌شود

13:15 - 07 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۷۱۶۵
مدیر انتشارات بهجت گفت: کاغذ تنها مشکل این روزهای ناشران نیست بلکه افزایش قیمت تمام کالاها خصوصا مواد اولیه و برخی تحولات در حوزه شاخص های ممیزی است که دست و پای ناشران عمومی و قدیمی را بسته است.

اردشیر بهجت در گفت‌وگو با میزان پیرامون مشکلات ناشران گفت: کاغذ تنها مشکل این روزهای ناشران نیست بلکه افزایش قیمت تمام کالاها خصوصا مواد اولیه و برخی تحولات در حوزه شاخص های ممیزی است که دست و پای ناشران عمومی و قدیمی را بسته است.

 وی در ادامه ضمن گلایه از روند توزیع کاغذ دولتی بیان کرد: بر اساس آمار حدود 16 هزار ناشر در ایران فعالیت می کنند در حالی که سرانه مطالعه کشور بسیار پایین بوده و در عین حال میزان تولید کتاب ها نیز کاهش قابل توجهی داشته این مهم نشان می دهد که وجود تسهیلات برای کاغذ بستر را برای ورود ناشر نماها و افزایش تعداد آنان فراهم کرده و اکنون که تسهیلات کاهش یافته است تعداد ناشران فعال نیز بسیار اندک شده است.

بهجت تصریح کرد: زمانی که دولت اعلام کرد کاغذ دولتی با قیمتی مناسب به ناشران ارائه می‌گردد تعداد درخواست تاسیس انتشاراتی ها افزایش یافت و با فروکش کردن تسهیلات ناشران واقعی ماندند  و ناشران تقلبی بازار را به ظاهر ترک کردند.

کاغذ

وی ضمن تاکید بر آزاد کردن نرخ قیمت کاغذ افزود: من مطئمن هستم که تمام ناشران خواستار حذف تسهیلات از کاغذ بوده چراکه این مهم می‌تواند برترین خدمت به ناشران محسوب شود لذا ناشران حقیقی در این میان مشخص می شوند، ناشرانی خصوصی و واقعی هستند که تلاش کرده‌اند تا در برابر ناملایمات تحریم ها و مشکلات متعدد اقتصادی برای سالها دوام بیاورند و پرچم فرهنگ کشور را برافراشته نگه دارند.

وظیفه مسئولان

این ناشر به رویدادهای نا گوار در حوزه نشر اشاره و ابراز کرد:  متاسفانه تعداد کمی از ناشران هم، دست به کتاب سازی زده اند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با بررسی عملکرد مجوز این انتشاراتی ها که عموما جدید هم هستند  طی یک غربالگری متوقف کند.

قدرت نمایی ناشر نماها

مدیر انتشارات بهجت تاکید کرد: اتحادیه ناشران به همراه تعدادی از ناشران فعال و قدیمی تلاش‌هایی را در جهت حذف ناشران نماها و کسانی که کتاب های پرفروش را بدون مجوز منتشر و وارد بازار می کنند انجام داده ولی متاسفانه این اقدامات قدرت و ضمانت اجرایی نداشت و این طرح ها پس از مدتی کوتاه کنار گذاشته شدند، بدین ترتیب ناشران نماها توانستند قدرت بیشتری پیدا کنند تا حدی که چند ماه پیش هنگامی که یکی از خبرنگاران توانست طی گزارشی مستند ماهیت آنان را مشخص و بر ملا کند و در عین حال عملکرد آنان را زیر سوال ببرد آنان در اقدامی هماهنگ اقدام به شکایت و پرونده سازی بر علیه وی کردند.

 وی در همین راستا ادامه داد: این ناشر نماها از قانون بهره‌برداری نامناسب کرده و در جهت منافع نا مشروع خود با شکایت اذهان عمومی را منحرف کردند، عدم برخورد با این نوع از فعالیت‌ها قطعاً مشکلات بیشتری را در آینده در پی خواهد داشت لذا این مهم نیازمند ورود مراجع و نهادهای مرتبط و بررسی‌های لازم و همچنین مسدود کردن مسیر های سوء استفاده ناشر نماها است.

بهجت تاکید کرد: هنگامی که ناشر نماها این قدرت را پیدا کنند و این شجاعت را در خود تقویت کنند که از قانون به نفع منافع خود بهره برداری کنند قطعاً عدالت زیر سوال خواهد رفت در چنین شرایطی همکاری همه جانبه اتحادیه ناشران همانند همیشه و ورود وزارتخانه‌های ذیربط و قوه قضاییه امری بسیار مهم و ارزنده است.

حرکت بر معیار عدالت

کاغذ

مدیر انتشارات بهجت تاکید کرد: برای اجرایی کردن عدالت معیارها و شاخص های مشخصی وجود دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند با تکیه بر قانون مسیر ورود ناشران نماهایی که تلاش دارند تا از مشکلات اقتصادی برای منافع خود بهره برداری کنند استفاده کرده و مجوز آنها را لغو کند.

وی بار دیگر تصریح کرد: ناشر نماها عموماً با انتخاب کتاب های پرفروش بدون توجه به اجازه ناشر، مولف و یا مترجم اقدام به چاپ  این نوع از کتاب ها می کنند سپس کتابها را در اختیار دستفروشان کتاب در کنار خیابان ها قرار می دهند این ناشرنماها تعدادشان زیاد نیست اما متاسفانه توانسته اند بازار را بر اساس منافع خود تنظیم کنند و هیچکس با آنان برخورد نمی کند.

خلاف در فروشگاه‌های آنلاین و سرشناس

بهجت خلاف های شکل گرفته در حوزه نشر را مطرح و ابراز کرد: برخی از فروشگاه های اینترنتی معروف آنلاین که کتاب‌ها را با ۶۰ درصد تخفیف و با قیمت های ارزان به فروش می رسانند از جمله متخلفان حوزه نشر هستند. این کتاب‌ها در حالی بدون اجازه ناشر به صورت غیرقانونی در چاپخانه های زیرزمینی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد که ناشر این کتاب، خود تاکید دارد که مدت هاست این کتاب در بازار و یا انبارش تمام شده و حتی تجدید چاپ نیز نشده است اما اکنون به وفور برای درخواست کنندگان آنلاین ارسال می‌شود.

وی به برخی از تلاش های اتحادیه ناشران اشاره و تاکید کرد: چند سال پیش نیز مکانی یافت و شناسایی شده که تمام فایل کتاب هایی که ناشران تابه‌حال منتشر کرده بودند در آنجا قرار داشته و چندین چاپخانه در سه نوبت به چاپ این فایل ها در قالب کتاب می پرداختند آن هم بدون اینکه مجوزی از ناشر داشته باشند، در حقیقت آنها به قانون کپی رایت اعتقاد نداشته و بر خلاف قانون حرکت می کردند که با کوشش اتحادیه این مکان منهدم شد، با این حال همچنان مکان هایی از این قبیل هستند که به تولید و توزیع کتاب ها به صورت غیر قانونی دست می زنند و تولیدات خود را با تخفیف های عجیب و غریب به مخاطبان ارائه می کنند.

کاغذ

مدیر انتشارات بهجت بار دیگر بر سیاست‌های حوزه نشر اشاره و ابراز کرد:  ناشران نیازی به کاغذ دولتی ندارند آنان  ترجیح می دهند تا از کاغذ آزاد که با توجه به قیمت دلار نوسان دارد استفاده کنند تا تقلب و سوء استفاده و همچنین بازار سیاه در حوزه کاغذ برای همیشه خاتمه یابد.

کتاب سازی

وی کتاب سازی برخی ناشران را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: از نکاتی که مخاطبان باید به آن توجه داشته باشند کتاب‌سازی هایی است که توسط برخی از ناشران انجام میشود این کتاب ها با جلدهای جذاب، کاغذهای بی کیفیت در کنار محتواهای بی ارزش و قیمت‌های بالای سبب می شود تا مخاطبان ترجیح دهند این کتاب ها را خریداری نکنند بدین ترتیب سرانه مطالعه کاهش قابل توجهی پیدا می کند این امر لطمات فراوانی را به حوزه فرهنگ وارد خواهد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *