رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موافقت اتحادیه اروپا با تخلفات مرزی یونان علیه پناهجویان

11:50 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۳۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به گزارش اخیرا افشا شده، تاکید کرد که اتحادیه اروپا با اقدامات یونان علیه پناهجویان در مرزهای این کشور موافق است.

خبرگزاری میزان - گزارشی که از دفتر مبارزه با تقلب اروپا (OLAF) درز کرده، به وضوح نشان می‌دهد که چگونه آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا با عقب راندن غیرقانونی مهاجران از مرزهای یونان موافقت می‌کند.

به گزارش وبسایت «شورای حقوق بشر سازمان ملل»، آژانس مرزی اروپا به نام «فرانتکس» مدعی است که گزارش OLAF به «عملکردهای گذشته» اشاره دارد اما این درست نیست و «فرانتکس» مانند گذشته در یونان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مقامات یونانی همچنان پناهجویان را به ترکیه بازمی‌گردانند؛ همانطور که در گزارش اخیر دیده بان حقوق بشر که تنها شش ماه پیش منتشر شد، این امر واضح است.

برای بیش از یک دهه، آژانس پناهندگان سازمان ملل، سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، کمیته پیشگیری از شکنجه، رسانه‌ها و بسیاری از گروه‌های غیردولتی از جمله دیده‌بان حقوق بشر نقض حقوق پناهجویان را در مرزهای یونان گزارش داده‌اند؛ نقض آشکار حقوق بشر در مرزهای یونان شامل افسران مجری قانون این کشور است که از خشونت برای عقب راندن افراد از یونان به ترکیه استفاده می‌کنند.

حتی دادگاه حقوق بشر اروپا نیز به یونان دستور داده است تا از بازگرداندن موقت پناهجویان سرگردان در مرزهای ترکیه جلوگیری کند.

مأموریت «فرانتکس» مدعی است که همه کادررا ملزم به رعایت حقوق اساسی کرده است و همچنین در صورت جدی بودن یا تداوم نقض حقوق، این آژانس را ملزم می‌کند که عملیات را تعلیق یا پایان دهد اما با وجود شواهد فراوان، «فرانتکس» از سال 2010 در مرز زمینی ترکیه و یونان و از سال 2006 در دریای اژه مستقر شده است.

یونان به جای توقف رفتار غیرقانونی مقامات مرزی خود، نگرانی‌ها را رد کرده و به دنبال ساکت کردن کسانی است که چنین حوادثی را گزارش می‌کنند، از جمله به وسیله تهدید و اقدامات جنایی.

علاوه بر این، هم کمیسیون اروپا و هم «فرانتکس» نتوانسته‌اند به طور معناداری در مورد سوء‌استفاده از مرزهای یونان عمل کنند، که منجر به رنج و آزار شدید صدها هزار نفر شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *