غرب انرژی را بر نقض حقوق بشر در عربستان اولویت می‌‎دهد

9:33 - 25 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۷۵۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای غربی موضوع انرژی را بر نقض حقوق بشر در عربستان ترجیح می‌‎دهند.

خبرگزاری میزان - بن سلمان، ولیعهد عربستان، پس از ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال 2018 در کنسولگری این کشور در استانبول، تا حدودی در غرب تبدیل به فردی منفور شد.

به گزارش دویچه وله، چهار سال بعد اما به نظر می‌رسد که وضعیت تغییر کرده است؛ «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، امسال با مقامات عربستان دیدار کرده‌اند، زیرا افزایش قیمت نفت و بحران انرژی اروپا، اقتصادهای غربی را با بحران مواجه کرده است.

پس از «بایدن» و «مکرون»، نوبت به «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان رسید و او نیز به عربستان سفر کرد؛ صدر اعظم آلمان در ماه گذشته میلادی ضمن سفر به عربستان با ولیعهد این کشور دیدار و در تور خاورمیانه‌ای خود با مقامات امارات نیز دیدار داشت.

در حالی که بسیاری از سیاستمداران و گروه‌های حقوق بشری آلمان به طور علنی صدر اعظم این کشور را تحت فشار قرار دادند تا سابقه حقوق بشری این کشور را در نظر بگیرد اما این اتفاق روی نداد.

یک کارشناس آلمانی در این باره می‌گوید: مطمئنا در حال حاضر تمایل کمتری برای توجه به حقوق بشر در برخورد با صادرکنندگان انرژی در خلیج فارس وجود دارد؛ اولویت‌ها در نتیجه جنگ اوکراین تغییر کرده است.

گروه‌های حقوق بشری، ریاض را به ادامه مقابله با مخالفان و سرکوب متهم می‌کنند؛ عفو بین‌الملل می‌گوید دادگاه‌های سعودی همچنان از مجازات اعدام استفاده می‌کنند و کارگران مهاجر همچنان در معرض سوءاستفاده و بهره‌کشی قرار دارند.

آلمان نیز مانند فرانسه و آمریکا توافق‌هایی را با عربستان منعقد کرد؛ علاوه بر این برلین صدور تسلیحات را به عربستان که در سال 2018 و در پی قتل «خاشقجی» متوقف کرده بود از سر گرفت.

انتهای پیام/


برچسب ها: عربستان آلمان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *