گزارش گزارشگران ویژه سازمان ملل درباره آثار تحریم­‌های یکجانبه در حوزه محیط زیست/تاکید بر تاثیر مخرب تحریم‎ها بر حق حیات و سلامت مردم ایران

16:07 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۱۵۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارشگران ویژه سازمان ملل با انتشار گزارشی نسبت به تاثیر مخرب تحریم‌ها بر محیط زیست ایران و حق سلامت و حق حیات مردم ایران، خواستار پاسخگویی دولت آمریکا در قبال مسئولیت بین المللی این کشور شدند.

خبرگزاری میزان - جمعی از «ماموریت داران رویه­‌های ویژه سازمان ­ملل»، با انتشار گزارشی مشترک در خصوص «آثار تحریم­‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه محیط زیست»، ضمن انتقاد از دولت آمریکا، از تاثیرات مخرب تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف زیست محیطی ابراز نگرانی کردند.

پنج گزارشگر ویژه شامل گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره­‎مندی از حقوق بشر، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گزارشگر ویژه ارتقاء و حمایت از حقوق بشر درخصوص تغییرات اقلیمی، گزارشگر ویژه حق برخورداری از بالاترین استاندارد قابل دسترسی برای سلامت جسمی و روحی و گزارشگر ویژه حقوق اقلیت‎ها به همراه دو کارشناس مستقل شامل کارشناس مستقل ارتقاء نظم بین المللی دموکراتیک و عادلانه و کارشناس مستقل حقوق بشر و همبستگی بین ­المللی، با طرح برخی سوالات، از آمریکا خواستند ظرف 60 روز به آن‌ها پاسخ دهد.

گزارشگران ویژه در سوالات خود بر حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار، تأثیر تحریم ‎ها بر محیط زیست کشورمان و سلامت عمومی در ایران و کشورهای همسایه، همچنین مشکلات مستقیم یا غیرمستقیم حقوق بشری ناشی از تحریم ‎ها علیه ایران (از حیث حق برخورداری از شرایط مطلوب زیست محیطی، حق حیات و حق سلامت) و زمان اجرا و اعمال تحریم‌ها علیه ایران تاکید کردند و خواستار پاسخگویی دولت آمریکا و تعهدات بین المللی این کشور در این خصوص شدند.

گزارشگران ویژه همچنین در گزارش خود خطاب به دولت آمریکا تاکید کردند: ایران با مشکلات دائمی محیط زیستی از جمله آلودگی هوا و آب، فرسایش خاک، کمبود آب، بیابان زایی و از بین رفتن تنوع زیستی مواجه است و آلودگی هوا منجر به سالانه 4 هزار مورد مرگ زودرس در تهران به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان می‌شود؛ بنابراین، این موضوع، تهدیدی جدی برای سلامت عمومی بوده و سایر جوانب زندگی افراد از جمله روند تحصیل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«ماموریت داران رویه ‌های ویژه» در ادامه این گزارش یادآور شدند از دیگر آثار آلودگی هوا می ‌توان به تاثیر بر پناهندگان (بیش از 5 میلیون مهاجر و پناهنده که اکثر آن‌ها اتباع افغانستانی هستند) نیز اشاره کرد.

آن‌ها همچنین تصریح کردند: تحریم­‌ها مانع انجام تحقیقات مشترک محیط زیستی بین دانشمندان ایرانی و خارجی شده است و بسترهای آموزشی آنلاین، از شرکت ایرانیان در دوره ‌های آموزشی با موضوع محیط زیست (مانند توسعه)، جلوگیری کرده‎اند.

گزارشگران ویژه در ادامه این گزارش اذعان کردند: تعهد به حفظ محیط زیست توسط قطعنامه مجمع عمومی تحت عنوان «کمک به ارتقاء رفاه بشر و برخورداری کامل از تمامی حق­های بشری» که قطعنامه شورای حقوق بشر آن را به عنوان «حق حیات، حق برخورداری از بالاترین استاندارد سلامت جسمی و روحی، استاندارد زندگی مناسب، غذای مناسب، مسکن، آب آشامیدنی سالم و مشارکت در زندگی فرهنگی» اعلام کرده است، مورد شناسایی قرار گرفته است؛ در قطعنامه ‌های فوق الذکر، تصریح شده است که آسیب­‌های زیست محیطی، عواقب منفی مستقیم و غیر مستقیم بر برخورداری موثر از تمامی حق های بشری به دنبال خواهند داشت.

«ماموریت داران رویه­‌های ویژه»، بیان کردند: بر اساس داده­‌های به دست آمده از سازمان بهداشت جهانی، 24 درصد موارد مرگ را در منطقه جغرافیایی که ایران در آن واقع است، می‌­توان به «عوامل زیست محیطیِ تعدیل پذیر» نسبت داد؛ تضمین حق حیات، یکی از تعهدات مصرح در میثاق بین ­المللی حقوق مدنی و سیاسی است که آمریکا در 8 ژوئن 1992 آن را به تصویب رسانده است.

گزارشگران ویژه در پایان این گزارش تاکید کردند: آمریکا طبق تعهداتش، موظف به حمایت و تقویت محیط زیست در سطح بین­ المللی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر تحریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *