بی توجهی اروپا به افزایش مرگ پناهجویان در مسیرهای دریایی

11:45 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۷۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند مرگ پناهجویان در مرزهای اروپا و به‌خصوص یونان در میانه بی‌توجهی مقامات اتحادیه اروپا ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - برخورد با پناهجویان در مرزهای اروپا به عنوان ابزار معامله در دعواهای سیاسی بزرگتر غیرقابل قبول و غیرانسانی است.

به گزارش « fenixaid»، به همین دلیل، رفتار دولت‌ها و نهادهای اروپایی با پناهجویان به‌عنوان «سلاح»، «حملات ترکیبی» و «تهدید» غیرانسانی است و دلایل این افراد را  برای پناهجویی کاملاً نادیده می‌گیرد.

در حالی که این روایات و اقدامات ناقض آشکار تعهدات الزام آور یونان است، در گذشته مؤثر بودن آنها ثابت شده است.

ده‌ها نفر پس از فجایع جزایر قناری و یونان کشته و مفقود شدند و تعداد کشته‌ها در مسیرهای دریایی نامنظم به اروپا همچنان در حال افزایش است.

 گزارش‌ها حاکی از آن است که اپراتورهای غیرنظامی در سال 2022 در ایتالیا 10 هزار بازمانده را نجات داده و از کشتی پیاده کرده‌اند، اما ممکن است شاهد بدتر شدن سرکوب پناهجویان از سوی دولت‌های اروپایی باشیم.

بر اساس شهادت بازماندگان نجات یافته، بیش از 30 نفر پس از غرق شدن کشتی در اقیانوس اطلس در یکم اکتبر ناپدید شده‎اند.

بازماندگان و مفقودان به مدت 9 روز در دریا بودند و جسد چهار نفر در نهایت پیدا شد؛ به گفته وزارت کشور اسپانیا بیش از 11 هزار و 500 نفر در سال 2022 تا 15 سپتامبر از طریق مسیر خطرناک اقیانوس اطلس به جزایر قناری رسیده بودند.

یک نهاد غیردولتی تخمین می‌زند که بیش از 900 نفر در تلاش برای رسیدن به اسپانیا در سال جاری جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

پس از غرق شدن دو کشتی جداگانه در سواحل یونان در شامگاه 5 سپتامبر، دستکم 21 نفر از جمله 15 زن و یک پسر نوجوان جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر ناپدید شدند؛ جستجو برای دستکم 15 نفر دیگر که مفقود شده‌اند ادامه دارد.

دومین قایق پس از برخورد به صخره‌های ساحل غرق شد؛ 69 نفر از جمله 18 کودک نجات یافتند و 26 نفر مفقود هستند.

بر اساس پروژه مهاجران گمشده سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، قبل از آخرین فجایع و از آغاز سال 2022، 237 نفر در تلاش برای عبور از مسیر مدیترانه شرقی کشته یا مفقود شده بودند.

در حالی که برآوردهای متفاوتی از تعداد مرگ و میر در سراسر دریای مدیترانه وجود دارد، واضح است که فقدان مسیرهای امن و قانونی سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد؛ پروژه مهاجران گمشده برآورد کرده که تعداد کل کشته‌ها یا مفقودان در دریای مدیترانه در سال 2022 تاکنون هزار و 522 نفر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *