داورزنی: لیگ ملت‌ها هدف آینده والیبال بانوان است

19:18 - 18 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۲۹۹
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
رئیس فدراسیون والیبال در پایان نشست کمیته فنی با بیان این‌که حضور در لیگ ملت‌ها هدف آینده والیبال بانوان ایران است، گفت: از سال آینده تلاش می‌کنیم در چلنجر کاپ زنان حاضر شویم تا بتوانیم با رقبای غیر آسیایی هم بازی کنیم و در آینده نزدیک به لیگ ملت‌های والیبال زنان راه پیدا کنیم تا شاهد ارتقا والیبال زنان در سطح جهان و آسیا باشیم.



خبرگزاری میزان_ طبق اعلام روابط عمومی فدراسیون والیبال، نشست کمیته فنی فدراسیون والیبال امروز (دوشنبه 18 مهرماه) به ریاست محمدرضا داورزنی برای بررسی عملکرد تیم‌های ملی زنان در سال 1401 تشکیل شد.

میلاد تقوی دبیرکل فدارسیون، وحید مرادی مشاور عالی، فریبا محمدیان نایب رئیس بانوان، ناصر میرفخرایی، محمود افشاردوست، امیرحسین منظمی، الساندرا کمپدلی، فریبا صادقی، مصطفی کارخانه، میترا شعبانیان، پدیده بلوری زاده، فاطمه رشیدی و سمیرا ایمانی اعضای کمیته فنی و نفرات دعوت شده به این نشست بودند.

رئیس فدراسیون والیبال در جمع‌بندی مطالب این نشست گفت: ما باید تشخیص درست دهیم تا بیماری را به موقع درمان کنیم. در بخش بانوان فدراسیون متمرکز شده است اگر بخواهیم در همین سطح پنجم و ششمی باشیم، کار چندانی نیاز نیست انجام دهیم اما این مطلوب فدراسیون نیست.

وی با تاکید بر این‌که باید تشخیص درست دهیم و نقاط ضعف را بفهمیم، گفت: در پسران زمانی که وارد لیگ جهانی شدیم، رشد موشکی داشتیم و بازیکنان ایران دیدند می‌توانند با تیم‌های برتر دنیا بازی کنند. به نظر می‌رسد در حوزه بانوان برنامه جامع نیاز داریم تا هر رده سنی به صورت جزیره‌ای کار نکند و هماهنگی رده‌ها بیشتر شود.

داورزنی با اشاره به این‌که تربیت مربیانی که در آموزش یکسان باشند یکی از بحث‌های مهم در حوزه والیبال زنان است، گفت: اعتقاد دارم اگر تشخیص غلطی داشته باشیم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. نمی‌توان برنامه پسران را برای دختران هم به کار گرفت. صرف انرژی و منابع روی 15 ساله‌های بانوان نتیجه مشابه پسران را نمی‌دهد. باید از 11 تا 12 سال شروع کرد. در بحث آناتومی هم این نکته را مدنظر داشته باشیم که این بازیکن 11 ساله برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر؟ البته که نسبی است و باید برخی معیارها را هم در نظر گرفت. این‌که در مدارس والیبال زنده شود از جمله این معیارها است که می‌توان در آینده مفصل درباره آن صحبت کرد.

وی با یادآوری این موضوع که عملکرد تیم ملی بزرگسالان با رده های سنی بانوان متفاوت است، تاکید کرد: سال آینده دو رویداد مهم جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی را داریم که سطح بالاتری نسبت به کاپ زنان آسیا دارند. در مرحله کشف استعدادها مسلما اشکال داریم و باید این ضعف‌ها را برطرف کنیم.

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: در مباحث کمیته فنی دنبال کلیدی‌ترین بحث‌هایی هستیم که می‌تواند کمک کند تا بازیکنان ایران مانند بازیکن 16 ساله قزاقستانی، ترکیه‌ای یا ژاپنی بازی کند. این که لیگ داشته باشیم و … همه حرف‌های درستی است که باید اتفاق بیافتد اما از یک بازیکن 16 ساله چگونه می‌توان بازیکنی ساخت که تکنیک و تاکتیک درستی داشته باشد.

وی با طرح این سوال که چطور تیم ملی زنان ایران پس از برد آذربایجان، در کاپ زنان آسیا نتیجه پنج مسابقه خود را واگذار می‌کند؟ ادامه داد: یک ماه دیگر اردوی تیم ملی زیر 15 سال را راه‌اندازی می‌کنیم و باید شاخصه‌ها اصلاح شود. در مورد بدنسازی و … نیاز به برنامه ریزی و تصمیم گیری به موقع داریم.

داورزنی ادامه داد: در نشست کمیته فنی این موضوعات مطرح شد تا بدانیم برای آینده والیبال بزرگسالان به کدام بازیکنان فرصت بازی دهیم؟ چه مشکلاتی بازی تیم را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا آن‌ها را برطرف کنیم. برای سال آینده که رویدادهای مهمی داریم می‌خواهیم به بازیکنان شناخته شده فرصت دهیم یا بازیکنان جوان‌تر را در نظر داشته باشیم؟

وی در پایان با بیان این‌که حضور در لیگ ملت‌ها هدف آینده والیبال بانوان ایران است، گفت: والیبال زنان ایران بعد از این‌که به سطح متوسطی در آسیا رسید، وارد یک حلقه شد و در سال‌های اخیر از افراد، ترکیب‌ها و برنامه‌های مختلف استفاده کردیم ولی به نظر می‌رسد هنوز باید تمرکز بیشتری بر روی کار اصولی و سرمایه‌گذاری بر روی بخش پایه داشته باشیم.

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: برای خارج شدن از این روند باید با رقبای غیر آسیایی رقابت کنیم تا بتوانیم بازیکنانمان را از لحاظ روانی و ذهنی برای دیدار و مسابقه با قدرت‌های والیبال زنان دنیا که برخی از آن‌ها در آسیا هم هستند، آماده کنیم. بنابراین تیم ملی زنان ایران باید در مسابقات متعدد و رقابت با تیم‌های مختلف جهان شرکت کند تا تجربه بیشتری کسب کند.  والیبال مردان زمانی رشد موشکی خود را آغاز کرد که وارد لیگ جهانی شد. برای رسیدن به رشد موشکی در والیبال زنان باید به مسابقات لیگ ملت های زنان برسیم.

از سال های آینده تلاش می‌کنیم در چلنجر کاپ حاضر شویم تا بتوانیم با رقبای غیر آسیایی هم دیدار کنیم و در آینده نزدیک به لیگ ملت‌های والیبال زنان راه پیدا کنیم تا شاهد خارج شدن از این روند و ارتقا در سطح جهان و آسیا باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *