رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گوانتانامو؛ نقض حقوق بشر از سوی آمریکا به بهانه امنیت ملی

10:32 - 07 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۷۳۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا طی دو دهه اخیر و به بهانه مبارزه با تروریسم اقدامات خشونت آمیز بسیاری را مرتکب شده و آنچه در زندان گوانتانامو روی داده یکی از این موارد است.

خبرگزاری میزان - بیش از 20 سال پس از حملات 11 سپتامبر، بازداشتگاه نظامی آمریکا در خلیج گوانتانامو و همچنین جنجال گسترده این زندان بدنام به سوی آینده‌ای مبهم می‌رود.

نزدیک به 800 زندانی از 50 کشور از سال 2002 از دروازه‌های آن عبور کرده‌اند؛ اگرچه بیشتر آنها به کشورهای دیگر منتقل شده‌اند، اما چند ده زندانی همچنان در آن باقی مانده‌اند.

به گزارش «cfr.org»، برای حامیانش، گوانتانامو انبار مناسبی برای «بدترین بدترین‌ها» در «جنگ علیه تروریسم» است؛ آنها می‌گویند که این اقدام برخی از خطرناک‌ترین افراد جهان را از جنگ با آمریکا دور نگه داشته و در عین حال اطلاعات ضروری ضد تروریسم را ارائه می‌دهد و به مجازات جنایتکاران جنگی از جمله توطئه کنندگان حمله 11 سپتامبر کمک می‌کند.

با این حال، از نظر منتقدان، این زندان به عنوان یک بنای فراموش نشدنی برای نقض حقوق بشر توسط آمریکا به نام امنیت ملی است؛ در طول سال‌ها، بسیاری از بازداشت‌شدگان ادعا کرده‌اند که به‌طور غیرقانونی محبوس شده‌اند؛ از محاکمه عادلانه محروم شده‌اند، و مورد آزار و اذیت شدید جسمی و روانی قرار گرفته‌اند که برخی از آنها به شکنجه می‌رسد.

بسیاری از بحث برانگیزترین سیاست‌های ضد تروریسم آمریکا، از جمله سیاست‌های مرتبط با گوانتانامو، در یک زمینه سیاسی و امنیتی فوق‌العاده جعل شده‌اند.

در مجموع، آمریکا از زمان حملات 11 سپتامبر 780 نفر را در گوانتانامو زندانی کرده است؛ در اوج خود در سال 2003، این زندان حدود 660 نفر را در خود جای داده بود و تاکنون 9 نفر در این زندان جان باختند.

گوانتانامو به طور نامحسوسی با اتهامات شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در طول مدت اقامتشان در این زندان مرتبط شده است.

 بسیاری از سوء استفاده‌ها، از جمله شکنجه، در بازجویی‌های انجام شده توسط سیا و ارتش آمریکا، رخ داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *