تشدید ناامنی غذایی در جهان؛ 20 کشور به کمک‌‎های اضطراری نیاز دارند

9:33 - 12 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۲۶۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که 48 کشور جهان در معرض بحران غذایی قرار دارند.

خبرگزاری میزان - «کریستالینا جورجیوا»، مدیر صندوق بین المللی پول اعلام کرد که 48 کشور در معرض بحران جهانی غذا قرار دارند.

به گزارش «رویترز»، مدیر صندوق بین‌المللی پول ضمن اعلام این خبر هشدار داده که نیمی از این کشورها در زمینه مواد غذایی آسیب پذیر هستند.

به گفته «جورجیوا»، 141 میلیون نفر در سراسر جهان عرب در معرض ناامنی غذایی هستند.

صندوق بین المللی پول هشدار داده که حدود 20 کشور، که بسیاری از آنها در آفریقا هستند، ممکن است برای مقابله با بحران جهانی غذا به کمک‌های اضطراری نیاز داشته باشند.

«جورجیوا»، گفت: «از 48 کشور، حدود 10 تا 20 کشور احتمالاً درخواست کمک اضطراری خواهند کرد» و افزود که «بسیاری از آنها» در جنوب صحرای آفریقا هستند.

ناامنی غذایی از سال 2018 در حال افزایش است؛ فراوانی و شدت فزاینده شوک‌های آب و هوایی، درگیری‌های منطقه‌ای و همه‌گیری ویروس کرونا، تولید و توزیع غذا را مختل کرده و هزینه تغذیه مردم را افزایش داده است.

نتیجه بی‌سابقه این امر، 345 میلیون نفری است که زندگی و معیشت آنها به دلیل ناامنی حاد غذایی در خطر قرار گرفته است؛ بر اساس برنامه جهانی غذا، هر شب بیش از 828 میلیون نفر در سراسر جهان گرسنه می‌خوابند.

تاثیر شوک غذایی در همه جا احساس می‌شود؛  این رنج در 48 کشور بدترین است، بسیاری از آنها به شدت به واردات از اوکراین و روسیه وابسته و عمدتا کشورهای کم درآمد هستند.

از این میان، حدود نیمی از آنها به دلیل چالش‌های شدید اقتصادی، نهادهای ضعیف و شکنندگی، آسیب‌پذیر هستند.

در کنار تلفات انسانی، هزینه‎های مالی نیز در حال افزایش است؛ یک مقاله جدید توسط کارکنان صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که تأثیر هزینه‌های واردات بیشتر برای مواد غذایی برای افرادی که به شدت در معرض ناامنی غذایی هستند در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برای کشورها مشکلات اقتصادی بیشتری را در  پی خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *