رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بابامحمودی: نیازمند ورود قوه قضاییه به حمایت از حقوق نویسندگان هستیم/برای چاپ کتابم با موضوع دفاع مقدس ماشینم را فروختم

9:10 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۰۸۲۲
یک نویسنده کتاب گفت: من برای چاپ کتابم با موضوع دفاع مقدس تصمیم گرفتم تا خودم پشتوانه ای برای سرمایه گذاری فراهم کنم و برای این منظور ماشینم را فروختم.

مهدی بابامحمودی در گفت‌وگو با میزان پیرامون نادیده قرار گرفتن حقوق مولفان گفت: کتاب های بسیاری هستند که به واسطه نادیده گرفته شدن حقوق مولفانشان با نام فرد دیگری منتشر یافته و یا توسط قاچاقچیان کتاب در چاپخانه های زیر پله ای منتشر و در معرض فروش قرار می گیر‌ند.

 وی در همین راستا ادامه داد: عدم وجود نظارت بر عملکرد حوزه نشر بستری شده برای نادیده گرفته شدن مولفان و نویسندگان لذا توجه، حمایت و نظارت قوه قضاییه در جهت حفظ حقوق نویسندگان امروز امری مهم و ضروری است.

بابا محمودی برخورد ناشران دولتی را با مولفان مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: افزایش قیمت کاغذ و برخوردهای نادرست برخی از انتشاراتی های دولتی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می کنند و قراردادهایی که پیش روی نویسنده می گذارند و آن را بهترین پیشنهاد در زمینه دستمزد می دانند همه و همه نیازمند نظارت است، این امری است که می تواند از سوی قوه قضاییه مورد توجه و بررسی قرار گرفته و حقوق نویسنده را احقاق کند.

حقوق

 وی انتشار برخی از کتاب های «پی دی اف» در فضای مجازی؛ بدون کسب اجازه از مولف را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: کتاب های زیادی هستند که بعد از تحویل؛ نسخه «پی دی اف» آنها در بستر فضای مجازی منتشر شده و هیچکس پاسخگوی حقوق مولفان آنها نیست، لذا بسیاری از نویسندگان در هنگام تحویل نسخه «پی دی اف» آثار خود دچار ترس و دلهره می شوند زیرا چنانچه سهوا یا عمدا کتاب آنها منتشر شود، حامی برای پیگیری حقوق مالکیت ادبی خود نمی یابند بنابراین ورود دستگاه هایی مانند قوه قضاییه می‌تواند این نابسامانی ها در حوزه ادبیات را کاهش دهد.

خودم سرمایه‌گذار شدم

این نویسنده کتاب حمایت از مولفان را امری مهم دانست و بیان کرد: من به شخصه برای انتشار کتاب هایم با ناشران متعددی طرف قرار داد شده‌ام و در نهایت به این نتیجه رسیده ام که برخی از ناشران دولتی بودجه لازم برای حمایت از تولید کتاب را ندارند و برخی از ناشران دیگر نیز حاضر به حمایت نویسنده نیستند در نهایت تصمیم گرفتم تا خودم پشتوانه ای برای سرمایه گذاری روی کتاب هایم فراهم کنم و برای این منظور ماشینم را فروختم و حتی وام گرفتم زیرا احساس می کردم بیان حقایقی از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آن هم در نیروی هوایی و ابعاد ارزشمند آن نباید از دید جامعه و تاریخ آینده پنهان بماند.

حامی برای فرهنگ نیست

بابا محمودی دلایل فعالیت نویسندگان را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: با تمام دشواری‌هایی که وجود دارد نویسندگان علاقمند به کار خود هستند و تلاش دارند تا کارهایی با کیفیت و ماندگار را خلق کنند متاسفانه حمایت از فرهنگ وجود ندارد و برخی از بودجه‌های کم فرهنگی که وجود دارد نیز در مسیری غیر از فرهنگ هزینه می شود.

دور زدن قوانین

وی عدم همراهی و همکاری برخی از ناشران برای توزیع کتب را یک دغدغه دانست و بیان کرد: همراهی و هماهنگی برای معرفی و توزیع کتاب ها بین ناشران نیز داستانی دیگر است که توزیع کتاب ها را با مشکل مواجه می کند چندی پیش با یکی از نویسندگان که خلبان هم بود گفت‌وگویی داشتم، وی گفت که ناشر کتابش تاکید کرده که کتابش را بدون پرداخت دستمزد به چاپ چندم خواهد رساند اما وی نپذیرفته چراکه حقوقش نادیده گرفته شده است، مسئله اصلی این است که در برخی موارد دستمزد مسئله اصلی نیست بلکه نوع نگاه ناشران و دور زدن قوانین مطرح است.

حقوق

میدان فقط در دست نویسندگان سرمایه دار است

وی انتقادی به شرایط فرهنگی کشور داشت و بیان کرد: این روزها اگر می خواهید یک مولف موفق باشید باید سرمایه خوبی داشته باشید و آن را در حوزه نشر بکار ببرید. افراد بسیاری هستند که داری پتانسیل های خوبی در حوزه نویسندگی هستند اما چون سرمایه ندارند نمی توانند ظرفیت های خود را بالفعل کنند. جامعه فرهنگی ما امروز نیازمند متولیانی دلسوز است.

بابا محمودی بار دیگر ضرورت اجرای قانون و ورود قوه قضاییه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: حوزه نشر نیازمند حمایت از مولفان و مجازات خاتیان است، این نکته‌ای مهمی است که امروز به عنوان دغدغه برای نویسنده باید از آن یاد کرد در عین حال نمی توان فراموش کرد که حمایت از فرهنگ و سرمایه گذاری در این حوزه می تواند به رشد آینده کشور بینجامد.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *