نیاز 13 میلیون کودک افغانستانی به کمک‌های بشردوستانه

12:18 - 06 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۷۰۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان تبعات بسیاری را برای مردم این کشور به همراه داشته و میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

خبرگزاری میزان – صندوق نجات کودکان سازمان ملل در به‎روزرسانی گزارش ماه آگوست خود اعلام کرد که 24.4 میلیون نفر در افغانستان شامل 13 میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بر اساس گزارش این نهاد سازمان ملل، ۹۷ درصد از مردم افغانستان، امسال در خطر سقوط به زیر خط فقر قرار دارند.

پیش‌بینی می‌شود 18.9 میلیون نفر (9.2 میلیون کودک) بین ژوئن تا نوامبر 2022 با ناامنی غذایی اضطراری یا بحرانی روبرو شوند .

علاوه بر این 1.1 میلیون کودک زیر پنج سال افغانستانی دچار سوءتغذیه حاد هستند.

بر اساس این آمار، 5.8 میلیون آواره داخلی و بازگردانده شده در نوعی بی‌خانمانی قرار دارند؛ نزدیک به 700 هزار نفر در سال 2021 در کشور افغانستان آواره شدند.

یونیسف هشدار داده که 10 میلیون کودک افغانستانی در صورت عدم پرداخت حقوق معلمان و ادامه سطح فلج کننده فقر در معرض خطر ترک تحصیل هستند و 4.5 میلیون کودک به سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی نیاز دارند.

مرداد ماه سال جاری افغانستان شاهد جاری شدن سیل در بخش‌های بسیاری از این کشور بوده و  بر اساس گزارش‌ها، در مجموع 200 نفر در 16 ولایت که در آن بیش از سه هزار و 300 خانه در اثر سیل ناگهانی آسیب دیده‌اند، کشته و 464 نفر مجروح شدند.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سوی صندوق نجات کودکان سازمان ملل، 88 درصد از کودکان افغانستانی کاهش منابع غذایی نسبت به سال گذشته را گزارش کرده‌اند؛ در سال 2022، در مجموع 4.7 میلیون کودک و زن باردار در معرض سوء تغذیه حاد قرار دارند و 3.9 میلیون کودک نیز دچار سوءتغذیه حاد هستند.

این کشور همچنین با شیوع چندین بیماری عفونی مانند سرخک، کرونا و تب دنگی مواجه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *