رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رحمانی: گزارش آلنا دوهان تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران را به نمایش گذاشت

16:13 - 28 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۰۰۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک مسئول برپایی نمایشگاه ایرانی آثار منفی تحریم‌ها در ژنو گفت که گزارش آلنا دوهان تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران را به نمایش گذاشت.

خبرگزاری میزان - «مونا رحمانی»، مدیر عامل موسسه «کنشگران توسعه پارس» و یکی از مسئولان برپایی نمایشگاه ایرانی آثار منفی اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو در خصوص ایده و هدف از برگزاری این نمایشگاه، گفت: ایده راه اندازی این نمایشگاه با قطعی شدن حضور «آلنا دوهان» در ایران شکل گرفت.

«رحمانی» با اشاره به بازدید‌ها و گفت‎وگوهای مکرر «دوهان» با بخش‌های مختلف دولتی و سمن‌ها و گزارش مبسوط وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر روی زندگی افراد آسیب‌پذیر و بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی در کشورمان، افزود: گزارش آلنا دوهان به شکل جامع تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران را به نمایش گذاشت.

مدیر عامل موسسه کنشگران توسعه پارس ادامه داد: پس از گزارش خانم دوهان، نیاز بود تا از منظری دیگر غیر از منظر رسمی سازمان‌های دولتی، صدای ملت ایران به جامعه جهانی منعکس شود که این تحریم‌ها تا چه اندازه بر زندگی اقشار مختلف جامعه از جمله گروه‌های در معرض خطر، افراد دارای بیماری‌های خاص، کسبه به ویژه پس از بروز و شیوع ویروس کرونا تاثیر گذاشته است.

وی یادآور شد: ویروس کرونا زندگی تمام مردم جهان را تحت تاثیرات منفی قرار داد، اما در ایران به دلیل وجود اعمال تحریم‌های ناعادلانه، تاثیر ضررها و آسیب های روحی، اقتصادی و اجتماعی بر روی افراد، چندین برابر نسبت به دیگر نقاط جهان بوده و است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نمایشگاهی را با همت ۶ سمن دیگر برگزار کنیم؛ حدود ۳ ماه روی موضوعات کار کردیم چون اطلاعات می‌بایست دقیق باشد و قوانین مقر اروپایی سازمان ملل باید رعایت می‌شد.

سخنران آثار منفی تحریم‌ها در شورای حقوق بشر، تاکید کرد: این نمایشگاه مجموعه‌ای از سه بخش از پوسترهای به نمایش در آمده بود؛ در بخش اول نقاشی‌های کودکان در خصوص تاثیرات و آسیب های وارد شده به خود، بستگان و همزیستی مسالمت‎آمیز با مهاجران افغانستانی بود که به تصویر کشیده شد، به خصوص بعد از شهریور ماه سال گذشته که ایران شاهد خیل عظیمی از مهاجران افغانستانی بود. بخش دوم این نمایشگاه راجع به اطلاعات و آمار دقیق از تاثیرات تحریم‌ها بر ابعاد مختلف زندگی مردم بود و بخش سوم آن روایت قصه زندگی کودکانی است که تحت تاثیر تحریم‌ها اتفاقات ناخوشایندی را در زندگی خود تجربه کردند مثل بازماندن از تحصیل ، مثل از دست دادن والدین و سایر موارد.

وی همچنین گفت: این نمایشگاه به مدت ۵ روز در مقر سازمان ملل در ژنو روبه‌روی اجلاس پنجاه و یکم شورای حقوق بشر برگزار شد. نمایندگان ۷ نهاد مردمی توضیحات مبسوطی را از تاثیر منفی تحریم‌ها به بازدیدکنندگان این نمایشگاه ارائه دادند. امیدواریم توانسته باشیم جامعه جهانی را نسبت به تاثیراتی که تحریم‌ها بر روی زندگی مردم داشته، حساس‌تر کنیم؛ چرا که تحریم‌ها تنها دولت را هدف نگرفته بلکه اقدامات قهری یکجانبه باعث آسیب شدید به اقشار مختلف جامعه ایران شده و تحریم‌ها ناعادلانه‌ترین تصمیم در مورد حیات افراد مختلف است.

«رحمانی» در ادامه در خصوص برآورد خود از تاثیرگذاری این نمایشگاه گفت: بسیاری از نمایندگان کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آفریقایی و همچنین نمایندگان نهادهای مردمی کشورهای حاضر (که در حوزه سلامت، کارآفرینی و آموزش فعالیت دارند)، پس از توضیحاتی که با استناد به بندهای مختلف منشور حقوق بشر برایشان ارائه شد، از حجم تحریم‎ها و آثار آن بر زندگی مردم متعجب و متاثر شدند.

مدیر عامل موسسه کنشگران توسعه پارس افزود: بازدیدکنندگان همچنین از میزان فعالیت‎هایی که دولت ایران و سازماهای غیردولتی در ایران با وجود تحریم‌ها و موانع موجود انجام می‌دهند، شگفت زده بودند که چگونه ایران با وجود تحریم‌ها باز هم پذیرای جمعیت بالایی از مهاجران افغانستانی است و به آنها خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *