فرصتی برای ستاره‌سازی نیست؛ ایران بدون پدیده در جام‌جهانی؟

0:51 - 30 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۷۹۶۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
در حال حاضر تیم ملی پدیده و ستاره جوانی در اختیار ندارد.

خبرگزاری میزان - نخستین فهرست تیم ملی فوتبال ایران در دوران جدید کی‌روش و یکی از واپسین لیست‌های تیم ملی برای آماده‌سازی در راه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام شد و بر اساس این فهرست ۲۴ بازیکن در اردوی اتریش و برای تقابل با تیم‌های ملی اروگوئه (اول مهر) و سنگال (۵ مهر) حضور خواهند یافت.

در این فهرست تقریباً بیشتر مهره‌های مورد علاقه و قابل اعتماد کارلوس کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های ۲۰۱۹ از جمله مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد و… حضور دارند و بازیکنانی چون شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، امید نورافکن و میلاد سرلک که در دوران حضور دراگان اسکوچیچ فرصت بیشتری برای عرض اندام پیدا کرده بودند، حضور دارند و اکنون اعضای تیم ملی ترکیبی از تفکرات سابق کی‌روش و نفرات مورد علاقه اسکوچیچ هستند.

نکته مهم در فهرست بازیکنان تیم ملی، عدم حضور بازیکنان جوان و پدیده‌های منحصر به فرد است. تیم ملی همواره در کنار بازیکنان باتجربه‌، یک یا دو ستاره‌ی جوان و اصطلاحاً پدیده در نسل‌های خود داشته است، اما این اتفاق به احتمال زیاد در این نسل از فوتبال ایران نخواهد افتاد.

کارلوس کی‌روش در سال‌های حضورش روی نیمکت تیم ملی، تأثیر زیادی در رشد و شکوفایی بسیاری از استعدادهای ایرانی داشت و بازیکنانی چون سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی و… زیر دست او بسیار پیشرفت کرده و ستاره شدند. در وقفه‌ی نبود کی‌روش در ایران، دو سرمربی پس از او یعنی ویلموتس و اسکوچیچ عملاً با حاصل تلاش‌های مرد پرتغالی مقابل حریفان قرار می‌گرفتند و گاهی هم اقدام به دعوت و بازی دادن به بازیکنان می‌کردند که باعث حاشیه‌های زیادی می‌شد.

از پایان جام ملت‌های ۲۰۱۹ تا صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ و بازگشت کی‌روش متأسفانه هیچ استعداد شاخص و جوانی در سطح تیم ملی معرفی و پرورده نشد. بازیکنانی مانند مهدی قایدی، محمد محبی، امیرحسین حسین‌زاده، یاسین سلمانی و… در مقاطعی به اردوی تیم ملی فراخوانده شدند، اما فرصت چندانی برای بازی کردن آنها پیش نیامد. سامان فلاح و محمد خدابنده‌لو هم که در لیست اولیه کمپ تهران قرار داشتند برای سفر به اتریش و قاعدتاً قطر انتخاب نشدند. الهیار صیادمنش ۲۱ ساله می‌توانست یکی از ستاره‌های ایران در جام جهانی قطر باشد، اما متأسفانه با مصدومیتی که برای او پیش آمد احتمالاً جام جهانی را از دست خواهد داد.

در حال حاضر جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی صالح حردانی و ابوالفضل جلالی با ۲۴ سال سن هستند و بسیاری از بازیکنان فعلی پس از جام جهانی از فوتبال ملی خداحافظی کرده و تیم ملی یک پوست اندازی و تغییر نسل اساسی خواهد داشت. در این فرصت کم باقی‌مانده به شروع جام جهانی، کی‌روش فرصتی برای آزمودن استعدادها و بازی دادن به ستاره‌های کمتر به میدان رفته ندارد و حضور آبرومندانه در جام جهانی اولویت اصلی فوتبال ایران است؛ امید می‌رود نسل جدید ستاره‌ها پس از جام جهانی و به مرور به تیم ملی اضافه شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران جام جهانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *