رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

9:54 - 23 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۳۹۹۴
درگیری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون حدود 100 کشته بر جای گذاشته است.

خبرگزاری میزان - گزارش‎ها حاکی است که دور جدیدی از درگیری‌ها میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شده و هر یک از طرفین تلفاتی را گزارش کردند و دیگری را مسئول این درگیری‌ها دانستند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، درگیری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون حدود 100 کشته بر جای گذاشته است.

ارمنستان، می‎گوید که دستکم 49 نظامی این کشور در درگیری‌ها کشته شده‌اند؛ جمهوری آذربایجان نیز از کشته شدن 50 نظامی خود خبر داده است.

در پی آغاز دوباره درگیری‌ها میان ایروان و باکو، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال اتخاذ تدابیری برای تثبیت اوضاع در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اسرع وقت است.

جامعه جهانی نیز خواستار آرامش و جلوگیری از افزایش تنش‌ها شد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا گام‌های فوری برای تنش‌زدایی، حداکثر خویشتن‌داری و حل و فصل مسائل باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و اجرای توافق‌های قبلی بردارند.

در این رابطه «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه تماس گرفت؛ سپس وی با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا و «آیت الله رئیسی»، رئیس جمهور ایران نیز تماس‌هایی داشت.

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز با «جیحون بایراموف»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرد.

درگیری‌ها برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰، زمانی که هر دو طرف تحت حاکمیت شوروی بودند و نیروهای ارمنستان بخش‌هایی از قلمرو نزدیک قره‌باغ را تصرف کردند، آغاز شد.

قره‌باغ مدت‌ها در سطح بین‌المللی به عنوان قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می‌شد، اما جمعیت ارمنستانی زیادی در آن زندگی می‌کردند.

جمهوری آذربایجان در درگیری‌های ۲۰۲۰ که با میانجیگری روسیه و بازگشت هزاران نفر از ساکنان به خانه‌هایی که از آنجا فرار کرده بودند همراه شد، بخش‌هایی از قره‌باغ را پس گرفت.

سران ایروان و باکو از آن زمان چندین بار برای امضای معاهده‌ای با هدف برقراری صلح پایدار ملاقات کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *