تبادل آتش میان نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان

9:43 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۲۳۲۰
گزارش‎ها از وقوع درگیری‌هایی میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان حکایت دارند.

خبرگزاری میزان - درگیری‌هایی میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی ازسرگیری خصومت‌های چندین دهه مرتبط با منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» آغاز شده است.

به گزارش «رویترز»، جمهوری آذربایجان که در یک درگیری شش هفته‌ای در سال 2020 کنترل کامل این منطقه را به دست گرفت، به تلفات نیروهای خود اذعان کرده است.

ارمنستان هیچ اشاره‌ای به تلفات نکرده، اما می‎گوید که درگیری‌ها در ساعات گذشته ادامه داشته است.

ایروان اعلام کرد که به توافقنامه همکاری با روسیه استناد خواهد کرد.

«نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا تماس گرفت تا درباره این وضعیت گفت‌وگو کنند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت: چندین مواضع، پناهگاه‌ها و نقاط تقویت شده نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان هدف خمپاره باران شدید یگان‌های ارتش ارمنستان قرار گرفت.

این بیانیه می‎گوید که در نتیجه، تلفاتی به نیروها و آسیب‌هایی به زیرساخت‌های نظامی وارد شده است.

بیانیه جمهوری آذربایجان حاکی از آن است که نیروهای ارمنستان در مناطق مرزی درگیر فعالیت‌های اطلاعاتی بوده‌اند، تسلیحاتی را به منطقه منتقل کرده و دوشنبه شب عملیات مین گذاری را انجام داده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان هم در بیانیه‌ای گفت: تیراندازی گسترده در نتیجه تحریکات گسترده از طرف جمهوری آذربایجان آغاز شد و ادامه دارد؛ نیروهای مسلح ارمنستان پاسخ متناسبی را آغاز کردند.

درگیری‌ها برای اولین بار در اواخر دهه 1980، زمانی که هر دو طرف تحت حاکمیت شوروی بودند و نیروهای ارمنستان بخش‌هایی از قلمرو نزدیک قره‌باغ را تصرف کردند، آغاز شد.

قره‌باغ مدت‌ها در سطح بین‌المللی به عنوان قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می‌شد، اما جمعیت ارمنستانی زیادی در آن زندگی می‌کردند.

جمهوری آذربایجان در درگیری‌های 2020 که با آتش‌بس و با میانجیگری روسیه و بازگشت هزاران نفر از ساکنان به خانه‌هایی که از آنجا فرار کرده بودند، بخش‌هایی از قره‌باغ را پس گرفت.

سران هر دو کشور از آن زمان چندین بار برای امضای معاهده‌ای با هدف برقراری صلح پایدار ملاقات کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نهایتاً وزرای دفاع روسیه و ارمنستان در مورد اقداماتی برای توقف درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *