انتشار گزارش دوهان درباره تاثیر تحریم‎ها بر ایران و انتقاد از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان

13:02 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۲۶۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‎ها درباره ایران و گزارشی انتقادی از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در روز نخست نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد.

خبرگزاری میزان – پنجاه و یکمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل در روزهای ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) تا ۷ اکتبر (۱۵ مهر) در ژنو برگزار می‌شود.

این نشست چهار هفته ای شورای حقوق بشر سازمان ملل به ریاست «ندا الناشف»، کمیسر عالی موقت این شورا ساعت ۹ صبح به وقت ژنو روز دوشنبه، ۱۲ سپتامبر آغاز به کار کرد.

«فولکر تورک»، رئیس جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل ناتمام ماندن وظایفش در سمت قبلی، در این دوره از نشست حاضر نخواهد بود و سخنران اصلی این نشست، «میشل باچله»، کمیسر عالی پیشین حقوق بشر سازمان ملل بود.

در نخستین روز این دوره از نشست‌های شورای حقوق بشر در مجموع 7 جلسه برگزار شد.

1.سخنرانی الناشف

«ندا الناشف»، کمیسر موقت شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در مورد تحولات جهانی حقوق بشر و فعالیت‌های دفتر کمیساریای عالی ارائه کرد.

2. مهم ترین موضوعات مورد بحث در نخستین روز نشست

وضعیت حقوق بشر در میانمار، تحولات سریلانکا، وضعیت حقوق بشر در کشورهای آفریقایی، موارد نقض حقوق بشر و خشونت در برخی کشورهای آسیایی به ویژه در غرب آسیا، پیامدهای جدی اجتماعی – اقتصادی جنگ اوکراین، خسارات و پیامدهای مرگبار تغییرات اقلیمی، وضعیت حقوق بشر در افغانستان، اثرات بحران اقتصادی بین المللی و بحران بهداشتی ناشی از بیماری شیوع کرونا از مهم ترین موضوعات مورد بحث در روز نخست نشست بودند.

در عین حال، موضوع هدف قرار گرفتن گروه‌ها، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر فلسطین در اراضی اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی، افزایش نگران کننده تعداد فلسطینیان شامل کودکانِ شهید و زخمی شده توسط رژیم صهیونیستی، تشدید تنش‌ها علیه غزه در شورای حقوق بشر مطرح شد.

«الناشف» ضمن انتقاد از دستور خودسرانه رژیم صهیونیستی برای تعطیلی سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی در اراضی اشغالی، از تهدید به دستگیری کارکنان این دفاتر ابراز نگرانی کرده و گفت که رژیم صهیونیستی روادید کارکنان بین المللی OHCHR در دفتر فلسطین را تمدید نکرده و این امر مشارکت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین را محدودتر می‌کند.

موضوع یمن از دیگر موضوعات مورد بحث بود که درخواست از جامعه بین المللی برای ارائه کمک بشردوستانه به این کشور را در پی داشت.

3.انتشار گزارش دوهان درباره سفر اخیر به تهران

«آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر منفی تحریم‌های یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر، گزارش خود را از سفر به ایران با هدف تاثیر تحریم‌های آمریکا منتشر و تاکید کرد که آمریکا باید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را متوقف کند.

 گزارشگر سازمان ملل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، از ایران به ویژه ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه به دلیل نحوه شفاف و سازنده هماهنگی و تسهیل سفر مقامات سازمان ملل تقدیر کرد.

4.انتشار گزارش بنت درباره افغانستان

«ریچارد بنت»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان نیز گزارش خود درباره این کشور را منتشر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *