رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پایان عملیات اجرایی خط آبرسانی به همدان

0:00 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۲۶۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: عملیات اجرایی خط بای پس (گذرگاه فرعی) آبرسانی به همدان به طول 16 کیلومتر پایان یافته است و اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد ضروری با اشاره به اینکه خط گذرگاه فرعی (بای پس) طرح آبرسانی همدان به سرعت در حال اجرا است، افزود: عملیات اجرایی این طرح به طول ۱۶ کیلومتر از 21 روز پیش آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده بهره‌برداری شود.


ضروری ادامه داد: اجرای پایپ جکینگ (لوله رانی) از زیر جاده همدان-تهران مهم‌ترین قسمت اجرای این طرح بود که این عملیات به طول ۸۷ متر با موفقیت به پایان رسید.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم و وزارت نیرو نگاه ویژه‌ای به حل مشکلات آبرسانی همدان دارد و اعتبارات بسیار مناسبی را به آن اختصاص داده است، تصریح کرد: اجرای این طرح عمرانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، رکورد جدیدی را در اجرای طرح‌های آبرسانی وزارت نیرو به ثبت رساند و نقطه عطفی در حل مشکات آبرسانی همدان بود.


وی از فعالیت 6 جبهه کاری در زمان اجرای این پروژه به صورت شبانه روزی یاد کرد و افزود: در تلاشیم تا بر اساس وعده‌ای که به مردم همدان داده شده آب را به ایستگاه پمپاژ سد آبشینه برسانیم.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه این طرح یکی از ابتکارات مهندسان شرکت آب منطقه‌ای استان همدان است، اظهار داشت: با توجه به شرایط بحرانی آب در شهر همدان، این طرح به صورت اضطراری طراحی، اجرا و آماده بهره برداری شد تا هر چه سریعتر مشکلات آب شهر همدان برطرف شود.


ضروری با اشاره به ویژگی‌های این طرح تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن ساخت تصفیه‌خانه طرح آبرسانی بلند‌مدت به همدان، آب از خط آبرسانی بلند‌مدت از طریق خط‌ بای پس به مخزن سد آبشینه و پس از آن به تصفیه‌خانه شهید بهشتی منتقل می‌شود.


وی ادامه داد: تا زمان بهره برداری از فاز دوم طرح آبرسانی به همدان و تکمیل تصفیه‌خانه مهاجران، آب خط آبرسانی به همدان از طریق تصفیه خانه شهید بهشتی با ظرفیت تصفیه 600 لیتر درثانیه، وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های خط بای پس می‌توان به تعادل بخشی شبکه آبرسانی شهر همدان اشاره کرد، گفت: شهر همدان دارای 2 ناحیه آبرسانی مجزا و به عبارتی شرقی و غربی است که با بهره‌برداری از خط بای پس تعادل بین این 2 ناحیه برقرار می‌شود، در حال حاضر منطقه غربی شهر همدان از طریق منابع آب زیرزمینی و چاه‌های دشت همدان-بهار، و ناحیه شرقی از طریق آب‌های سطحی و سد اکباتان آبرسانی می‌شود.


ضروری افزود: با کاهش ذخایر آب سد اکباتان و خارج شدن تصفیه‌خانه شهید بهشتی از مدار، تعادل شبکه آبرسانی همدان به هم ریخت و مشکلات ناحیه شرقی، بیشتر از ناحیه غربی شد.


وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان شهر همدان نزدیک به 2 هزار لیتر در ثانیه آب نیاز دارد، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود یک هزار و 200 لیتر در ثانیه توسط سد اکباتان و نزدیک به 800 لیتر در ثانیه نیز از طریق چاه‌های دشت همدان-بهار تأمین می‌شد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: با کاهش سطح آب سد اکباتان، تصفیه‌خانه شهید بهشتی با ظرفیت 800 لیتر در ثانیه از مدار خارج و آب مورد نیاز ناحیه شرقی همدان از طریق تصفیه‌خانه اکباتان به ظرفیت 400 لیتر در ثانیه تأمین شد.


وی اظهار داشت: برای حل این مشکل خط بای پس به صورت اضطراری طراحی، اجرا و آماده بهره‌برداری شد و به صورت موقت تا بهره‌برداری کامل از طرح آبرسانی بلندمدت به همدان، آب ناحیه شرقی همدان از طریق چاه‌های آق حصار و خالق وردی تأمین و تعادل نواحی غربی و شرقی برقرار می‌شود.


ضروری با اشاره به اینکه خط بای پس تا چند روز دیگر بهره برداری می‌شود، تصریح کرد: طول خط این طرح 16.3 کیلومتر به لوله چدن داکتیل با قطر 700 میلیمتر است و شیر آلات و اتصالات آن نصب شده و در مرحله آزمایش به سر می‌برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *