بحران انرژی در اروپا و پیش‌بینی رکود اقتصادی

11:26 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۲۶۵۳
کارشناسان پیش بینی می‎کنند بدترین بحران انرژی اروپا در زمستان امسال رخ دهد.

خبرگزاری میزان - یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، می‎گوید که کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند از 225 میلیارد یورو (227.57 میلیارد دلار) وام‌ از صندوق بازیابی اتحادیه اروپا برای رسیدگی به مشکلات انرژی و سایر چالش‌های ناشی از درگیری‌های اوکراین استفاده کنند.

به گزارش «رویترز»، اتحادیه اروپا سال گذشته برنامه استقراض مشترک 800 میلیارد یورویی را راه‌اندازی کرد تا به 27 عضو خود کمک کند تا از همه‌گیری کووید-19 نجات پیدا کنند و مشکلات اقتصادشان کاهش پیدا کند.

اما به‌جای همه‌گیری، دولت‌ها اکنون پس از آن که روسیه بسیاری از صادرات گاز خود را به اتحادیه اروپا متوقف کرده، با بحران هزینه‌های زندگی ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند.

«بلک راک»، یک شرکت فعال در زمینه اقتصادی اعلام کرد که اروپا وارد یک رکود شدید خواهد شد، زیرا کمبود منابع انرژی قرار است تورم را حتی بیشتر کند و بر تولید ناخالص داخلی اروپا تأثیر بسزایی بگذارد.

تحلیلگران با اشاره به قطع جریان صادرات گاز از خط لوله «نورد استریم 1» روسیه هشدار دادند: همانطور که ما از مارس گفته‌ایم، بحران انرژی باعث رکود در اروپا خواهد شد؛ بحران شدت گرفته، زیرا روسیه عرضه گاز را متوقف کرده است.

تورم در منطقه یورو در ماه آگوست به 9.1 درصد رسید که باعث شد بانک مرکزی اروپا هفته گذشته برای کنترل قیمت‌ها، اولین افزایش 75 واحدی نرخ بهره را صادر کند. 

اما این سطح از انقباض پولی فعالیت اقتصادی اروپا را که در حال حاضر تحت فشار بحران انرژی قرار دارد، تهدید می‌کند؛ هزینه انرژی در حال حاضر 11.7 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

کارشناسان همچنین انتظار دارند که بدترین بحران انرژی اروپا در زمستان امسال رخ دهد، زیرا تقاضای بیشتر فشار بیشتری بر کمبود عرضه انرژی وارد می‌کند و قیمت‌ها را حتی بالاتر می‌برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *