یک حقوقدان: گزارش دوهان مدرکی برای تظلم‌خواهی ملت ایران است

9:27 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۰۵۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک حقوقدان می‎گوید که گزارش آلنا دوهان درباره تاثیر تحریم‌‎های یکجانبه آمریکا بر حقوق بشر مردم ایران مدرکی برای تظلم خواهی ملت ایران است.

«وحید قاسمی»، حقوقدان، در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان، ضمن اشاره به گزارش «آلنا دوهان»، گزارشگر سازمان ملل در مورد تاثیر امور قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، گفت: آلنا دوهان، در عمل نشان داده که رویکرد وی کاملا به دور از اغراض سیاسی است.

وی با بیان اینکه تداوم این رویکرد می‌تواند مظاهر ظلم و ستمی را که از ناحیه تحریم‌ها به مردم ایران رفته است، به جهانیان معرفی کند، اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که زبان دوهان، زبان حقوق بشری است؛ زبانی که مورد احترام و تکریم جهانیان، اندیشمندان، سازمان‌های بین‌المللی، رسانه‌ها و حتی سیاستمداران است.

«قاسمی»، در بخش دیگری به تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر مردم ایران پرداخت و بیان کرد: تکلیف تحریم‌ها برای مردم ایران، از کودکان گرفته تا زنان باردار، بیماران خاص، مانند بیماران پروانه‌ای، روشن است؛ چرا که همگان با تمام وجود آثار آن را بر حقوق اولیه خود همچون حق حیات، حق بر سلامت و... درک کرده‌اند.

به گفته این کارشناس مسائل حقوقی، گزارش‌های مستقل و بدون غرض‌ورزی افرادی همچون آلنا دوهان می‌تواند به مثابه مدرکی بی‌بدیل برای تظلم‌خواهی ملت ایران و سایر ملت‌هایی باشد و در نظام ناعادلانه بین‌الملل به‌کار گرفته شود.

«قاسمی»، ادامه داد: اگر حتی قائل باشیم که سازمان‌های بین‌المللی دارای ظرفیت محدودی هستند این امید و خوش‎بینی وجود دارد که افکار عمومی جهانیان به عنوان نیروی بزرگ با شنیدن صدای حق‌خواهی ملت ایران، تاثیرات مهمی را برای مهار تحریم‌ها برجای بگذارد.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه تردیدی نیست که اعمال اقدامات قهری یکجانبه نه تنها از منظر حقوق بشر بین‌المللی مذموم است بلکه از حیث تحلیل حقوقی منجر به نقض و تعرض به حق حیات، حق سلامت و سایر حقوق بشر می‌شود، گفت: در هزاره سوم که توجه به انسان وکرامت او، سنگ بنای تمامی تفکرات و عملکردهاست، نباید تردید کنیم که اثبات نقض حقوق انسانی بزرگترین موفقیت و دستاورد محسوب می‎شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *