شش هزار و 500 ماموریت اورژانس در مناطق مرزی مربوط به گرمازدگی بوده است / ثبت نام ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح

9:52 - 19 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۷۴۷۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
آخرین خبرها از زائران اربعین حسینی (ع) را در این خبر بخوانید.

خبرگزاری میزان - ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرزهای منتهی به عراق مسدود است، زائران عزیز به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند.

هچنین توصیه اکید می شود زائران محترمی که در عراق هستند در برگشت خود تسریع کنند و ماندگاری را در کربلا کوتاه و بیشتر از یک روز اقامت نداشته باشند.

زائران اربعین بخوانند؛ خطر گرمازدگی جدی است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر بیشترین مراجعه زائرین به مراکز درمانی در نزدیکی مرزها و هم در خاک عراق به علت گرمازدگی‌است.

صابریان تاکید کرد: با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت به سالمندان و افراد مبتلا به بیماران زمینه‌ای توصیه می‌شود از سفر به عراق در روزهای آتی خودداری کنند.

 صابریان ادامه داد: سالمندان‌، خردسالان و افراد بیمار یا چاق، بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط  با گرما قرار دارند. بنابراین این افراد در سفر به مناطق گرمتر مثل سامرا یا کاظمین باید دقت و برنامه‌ریزی بهتری انجام دهند و در کربلا و نجف هم از وضعیت ازدحام جمعیت در ورودی حرم‌ها آگاهی داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر توصیه کرد: بهتر است زائران مدت طولانی پیاده‌روی نکرده و هر زمانی لازم بود استراحت کنند. 

وی ادامه داد: توصیه می‌شود، زائران یک بادبزن کوچک و یک قمقمه آب برای نوشیدن و خنک کردن صورت و بدن همراه داشته باشند و همچنین با پوشیدن کلاه‌‌های دارای لبه‌های پهن و رنگ روشن با ایجادسایه از ‌ناحیه سر محافظت کنند.

صابریان گفت: اگر دمای بدن بالا بود، پارچه‌های خیس شده با آب خنک را روی بدن قرار دهید و اگر فردی از همسفران شما دچار گرفتگی از ناحیه ران یا ساق پا شد، او را در موقعیت راحت قرار داده و ناحیه دچار گرفتگی را به آرامی ماساژ دهید.

سخنگوی اورژانس: از کودک ۲ ماهه تا پیرمرد ۷۰ ساله در مرز مهران دچار گرمازدگی شدند

سخنگوی اورژانس کشور گفت:  تا این لحظه از  ۳۱ هزار و ۶۴۴ ماموریت اورژانس نزدیک به ۶ هزار و ۵۵۴ ماموریت مربوط به گرمازدگی بوده است.

خالدی ادامه داد: بحث بیماری های گوارشی و کرونا و بیماری واگیر خیلی جدی است، خیلی از کسانی که در حال برگشت و در مسیر بودند، علائم بیماری های گوارشی داشتند.

دستورالعمل وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر در اربعین ۱۴۰۱

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: باتوجه به حضور زائران ایرانی و زائرین اتباع خارجی متردد از ایران و همچنین حضور زائرین از سایر کشور‌های جهان در کشور عراق، دستورالعمل مراقبت بیماری‌های واگیر به شرح زیر است:

۱- کلیه زائرین خارجی که از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کنند، در هنگام ورود به ایران باید مدارک مبنی بر سابقه حداقل دو نوبت واکسیناسیون علیه کرونا که از نوبت دوم آن‌ها حداقل ۱۴ روز گذشته باشد، به پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی ارائه کنند. در صورتی که از نوبت دوم واکسیناسیون کرونا شش ماه گذشته باشد، تزریق یک نوبت یادآور واکسن کرونا توصیه می‌شود.

تبصره یک؛ زائرین در صورت نداشتن مدارک معتبر مبنی بر سابقه واکسیناسیون کرونا باید نتیجه تست PCR منفی از نظر کرونا دارای اعتبار تا ۷۲ ساعت قبل از ورود به ایران ارائه کنند.

تبصره دو؛ در صورت نداشتن مدرک معتبر از نظر سابقه واکسیناسیون کرونا یا نتیجه تست منفی کرونا، از ورود افراد به کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تبصره سه؛ در صورت اصرار متقاضی مبنی بر ورود به کشور و نداشتن مدارک بر اساس تبصره ۱ در بدو ورود از افراد متقاضی آزمایش PCR با هزینه شخصی به عمل خواهد آمد و تا زمان حاضر شدن جواب آزمایش در ایزوله تعیین شده در مرز قرار خواهند گرفت. در صورت منفی بودن تست کرونا به فرد اجازه ورود داده خواهد شد. در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

۲- کلیه زائرین اتباع خارجی ورودی از کشور‌های همسایه افغانستان و پاکستان در هنگام ورود به کشور تحت واکسیناسیون علیه فلج اطفال و سرخک قرار خواهند گرفت.

تبصره یک؛ گروه سنی مشمول واکسیناسیون فلج اطفال تمام گروه‌های سنی و واکسیناسیون سرخک در گروه سنی ۹ ماه تا ۳۰ سال هستند. در صورتیکه مدرک معتبر مبنی بر انجام واکسیناسیون در کشور مبدأ ارائه شود، نیازی به واکسیناسیون تکمیلی در ایران نخواهد بود.

تبصره دو؛ جهت کلیه افراد واکسینه شده کارت واکسیناسیون صادر خواهد شد که در هنگام بازگشت از عراق و همچنین خروج از کشور ایران مجددا مورد کنترل قرار خواهد گرفت و در صورت به همراه نداشتن کارت مذکور، مجددا واکسینه خواهند شد؛ بنابراین حفظ و نگهداری کارت مذکور الزامی است.

۳- در بدو ورود به کشور، کلیه مترددین ورودی تحت مراقبت سندرمیک و آموزش‌های بهداشتی مرتبط قرار خواهند گرفت.

تبصره یک؛ در صورت مشکوک بودن به بیماری واگیر افراد ورودی به کشور، توسط پرسنل پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، پس از بررسی و معاینات لازم و در صورت نیاز تحت نمونه‌برداری آزمایشگاهی قرار خواهند گرفت و در طی این مدت افراد در ایزوله تعیین شده در مرز مستقر خواهند شد.

تبصره دو؛ در صورت مثبت بودن بررسی‌ها و نتایج آزمایشات به عمل آمده از نظر بیماری‌های واگیر در زائر ورودی، از ورود این افراد به کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

۴- کلیه زائرین خروجی از کشور تحت آموزش‌های لازم بهداشتی در راستای عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر از طریق چهره به چهره و سایر روش‌های آموزشی قرار خواهند گرفت.

۵- لازم است در کلیه کاروان‌ها یا گروه‌های جمعیتی زائرین ورودی به کشور علاوه بر مدیر کاروان/گروه، فردی تحت عنوان رابط بهداشتی تعیین شده و در هنگام ورود به کشور مدیر و رابط بهداشتی به پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی معرفی شوند. تبصره؛ افراد معرفی شده در محل پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی تحت آموزش‌های بهداشتی لازم از جمله نحوه شناسایی و بروز علائم مشکوک به بیماری واگیر، نحوه گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی، پیام‌های بهداشتی قرار خواهند گرفت.

۶- کلیه مراحل فوق از جمله مراقبت سندرمیک در بین زائرین ورودی به کشور (پس از اتمام مراسم اربعین و ورود مجدد زائرین از عراق به ایران) به مرحله اجرا در خواهد آمد.

۷- علائم و نشانه‌های بیماری‌های واگیر عمده که باید مورد توجه قرار گرفته و بلافاصله به مسئولین بهداشتی در پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، مرکز بهداشت/دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در طول مسیر تردد زائرین در ایران، گزارش شود شامل موارد ذیل است: 

تب و راش جلدی- تب و خونریزی- تب و سرفه- تب و تنگی نفس- تهوع و استفراغ، شکم درد یا دل پیچه- اسهال حاد خونی یا غیر خونی- زردی حاد- بدحالی شدید- مرگ ناگهانی و غیر منتظره-

در صورت مشکوک بودن/ تایید وجود بیماری در زائر ورودی، کلیه افراد در معرض تماس نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در صورت نیاز نمونه‌گیری‌های لازم قرار خواهند گرفت و در طی این مدت و تا زمان حاضر شدن جواب آزمایشات در ایزولاسیون و یا قرنطینه قرار می‌گیرند و تردد آن‌ها در طی این مدت ممنوع است.

۹- در صورتی که زائرین با خودرو شخصی یا اتوبوس از کشور خود وارد ایران می‌شوند، لازم است در هنگام ورود به کشور، وسایل آن‌ها تحت عملیات گندزدایی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت بهداشتی پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی قرار گیرد.

۱۰- لازم است داده‌های مراقبت بهداشتی مرزی در سامانه‌های الکترونیک مربوطه ثبت شود. ۱۱- ضروری است در انتهای مراسم اربعین و عملیات مراقبتی، گزارش کامل فعالیت‌ها و اقدامات بر اساس پروتکل‌های ابلاغی قبلی در زمینه ارائه گزارش، به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر منعکس شود.

نصب ۱۴ دستگاه جایگاه سیار بنزین در مناطق مرزی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مناطق مرزی کشور با عراق در مجموع ۱۴ دستگاه جایگاه سیار بنزین نصب کرده یا در حال بهره‌برداری است.(۲ دستگاه در مرز خسروی، ۵ دستگاه در مرز مهران، ۲ دستگاه در اهواز، ۲ دستگاه در شلمچه، یک دستگاه در خرمشهر، یک دستگاه در مرز تمرچین و یک دستگاه در مرز باشماق) که سوخت اتوبوس‌های شرکت واحد که در مسیر ۲۰ کیلومتری زائران را به نقطه صفر مرزی می‌رسانند از این جایگاه‌ها تامین می‌شود.

از سویی افزون بر تامین بنزین جایگاه‌ها در مناطق مرزی غرب کشور، ذخیره‌سازی بنزین در انبارهای مناطق اشاره‌شده هم انجام گرفته است و در عین حال مازاد بر سهمیه ماه جاری، ۳۵۰۰ اتوبوس بین شهری ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ لیتر سهمیه اضافه دریافت می‌کنند که این مقدار تا شب گذشته به کارت سوخت آنها شارژ شده است.

اتوبوس های حامل زائران ایرانی وارد عراق شدند

رئیس ستاد مرکزی اربعین از ورود اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران به کشور عراق خبر داد تا بخشی از مشکل انتقال زائران در خاک عراق به شهرهای زیارتی این کشور حل شود.

تازه ترین آمار ثبت نام متقاضیان سفر اربعین در سامانه سماح

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان تاکنون ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح به صورت قطعی ثبت نام کرده اند گفت: از این تعداد حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام خود را قطعی کرده و مشمول بیمه شده اند.

حسینی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از زایران خود را بیمه نکرده اند و این موضوع مشکلاتی را برای آنها بدنبال دارد.

تعدادی از زائران بین 48 تا 72 ساعت است که در انتظار خروج از مرزها هستند

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: با رایزنی هایی که با کشور عراق انجام شده توانستیم تعداد زیادی را از مرز خارج کنیم، در شرایط فعلی مرزها گنجایش و ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد.

سردار اشتری با تاکید براینکه سلامت و کرامت زائران برای پلیس بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تا به امروز حدود 2 میلیون و 200 هزار نفر از مرز خارج و به عتبات عالیات اعزام شده اند و حدود 500 هزار نفر نیز از عتبات به کشور بازگشته اند.

این مقام ارشد انتظامی همچنین گفت: برابر ابلاغ ستاد اربعین وزارت کشور مبنی بر عدم تردد در مرزها با توجه به شرایط فعلی، امیدواریم مردم عزیز نیز در این موقعیت با ما همکاری لازم را داشته باشند؛ مرزها در ساعاتی باز هستند و تعدادی از زائران بین 48 تا72 ساعت در انتظار خروج از مرزها هستند بنابراین از زائران محترم تقاضا داریم به مرزها مراجعه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه اجازه ورود به شهرهای مرزی فقط به اتوبوس ها و خودروهای عمومی داده می شود، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت پارکینگ ها تکمیل است به طوری که زمین های کشاورزی نیز تبدیل به پارکینگ شده است.

اسکان ۳۲ هزار زائر اربعین در قرارگاه‌های مرزی هلال‌احمر

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: از ابتدای شهریورماه بیش از ۶۳ هزار زائر اربعین از خدمات امدادی هلال‌احمر در داخل کشور بهره‌مند شده‌اند و بیش از ۳۲ هزار زائر هم در قرارگاه‌های مرزی هلال‌احمر اسکان یافته‌اند.

سلیمانی با اشاره به درمان سرپایی ۲۱ هزار و ۱۸۴ زائر گفت: ۶۱۲ زائر نیز با همکاری نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین 9235 زائر از خدمات آزمایش قند و فشار خون بهره‌مند شدند و 6390 ماسک، 1020 مایع ضد عفونی کننده، 7896 بطری آب معدنی، 5350 قرص نان و 960 عدد کنسرو بین زائران توزیع و حدود 740 چادر نیز برپا شد.

آبرسانی به زائران اربعین از کنگاور کرمانشاه تا مرز خسروی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت:  از کنگاور تا پایانه مرز خسروی آب و برق پایدار را تامین کرده‌ایم و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته آب پایدار در سومار نداشتیم در ۱۵ روز گذشته عملیات آبرسانی با تلاش مشترک آب و فاضلاب با قرارگاه نجف اشرف انجام و آب به طول ۱۴ کیلومتر به پایانه مرزی سومار انتقال یافت و روستاهای مسیر نیز از آب برخوردار شدند و آب پایدار این نقطه تامین شد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان کرمانشاه گفت: در بحث آب غیر پایدار برای اربعین، در حال حاضر در چند جبهه در حال ارائه خدمات هستیم، در پارکینگ‌ها، موکب‌ها و اردوگاه‌ها و نقاطی که ماند جمعیت داریم  ارائه خدمات را با تانکرهای ثابت داریم که این تانکرها نیز در سطح استان با تانکرهای سیار پر می‌شود، هرجا امکانات شبکه جوابگو باشد ارائه‌ی خدمات با شبکه از طریق آب پایدار تامین و در خارج از محدوده شهر با تانکرهای ثابت و سیار آبرسانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد : آب موکب‌ها به طور کامل به صورت سیار و پایدار و بطری شده تامین شده است و هم در سمت ایران و هم در منذریه‌ی عراق مشکلی از نظر آب و برق نداریم.

 ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرز‌ها وجود ندارد

وزیر کشور در جریان بازدید از مرز خسروی با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از کشور عازم کشور عراق شده‌اند گفت: زائران به هیچ وجه به مرز‌ها مراجعه نکنند، ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرز‌ها وجود ندارد.

پیش‌بینی استفاده بیش از 400 هزار زائر اربعین از قطار

رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: در حال حاضر روزانه20 رام قطار به صورت رفت و برگشت و همچنین یک رام قطار تهران به کربلا در روزهای سه شنبه هر هفته ویژه مناسبت اربعین حسینی فعال هستند که امنیت این تعداد رام قطار توسط پلیس راه آهن به صورت مطلوب تامین می شود.

وی در تشریح وضعیت قطارهای برنامه ریزی شده گفت: در محور خرمشهر و اهواز همه روزه 6 رام قطار عادی و فوق العاده از مبداء تهران به خرمشهر و یک رام قطار عادی از مشهد به سمت خرمشهر  یک رام قطار عادی از مشهد به سمت اهواز به صورت رفت و برگشت در این محور در حال تردد هستند.

سردار معصوم بیگی همچنین در تشریح وضعیت محور کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: همه روزه 2 رام قطار از مبداء مشهد به سمت کرمانشاه به صورت رفت و برگشت در امنیت کامل در حال تردد در این محور هستند.

ارائه خدمات به 5 هزار زائر حسینی در مرز باشماق مریوان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان گفت: در 4 روز گذشته در مرز باشماق مریوان حدود 5 هزار زائر حسینی (ع) از امکانات اسکان، غذا و تغذیه استفاده کرده‌اند.

جلالی ادامه داد: برای رفاه حال زائران بیش از ۸۰۰ بسته‌ غذایی ۷۲ ساعته توزیع و با برپایی 100 دستگاه چادر امدادی، ۵۰۰۰ تخته پتو و ۱۰۰۰ تخته موکت توسط جمعیت هلال احمر استان توزیع شده است.

خدمات حمل و نقلی اتوبوسرانی تهران در خاک عراق

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه با توجه به سیاست های دولت عراق مبنی بر اینکه امر جابجایی مسافران ابتدا از سوی عوامل این کشور انجام شود و در صورت نیاز از ظرفیت اتوبوس های اعزامی ما استفاده کنند، گفت: چند روز است در خاک عراق هستیم و ناگزیر از ظرفیت اتوبوس ها در خاک این کشور و نزدیک مرز استفاده کردیم.

نکاحی با اشاره به اینکه استقبال بی نظیر زائران با ظرفیت گذرگاه هم خوانی ندارد و بالطبع مشکلاتی  بوجود می آید، گفت: از روز گذشته خدمات رسانی ناوگان اعزامی خادم الحسین شرکت واحد اتوبوسرانی، تهران آغاز شده است.

تحویل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به وزارت کشور

مدیر عامل ایران خودرو دیزل از تحویل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به وزارت کشور به منظور خدمات رسانی به زائران اربعین در مرز‌ها خبر داد.

 توسلی مهر ادامه داد: طبق قراردادی که با وزارت کشور امضا کردیم و روز پنجشنبه به ما ابلاغ شد، قرار است ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس به وزارت کشور تحویل داده شود، قرار است تا پایان شهریور، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به وزارت کشور تحویل داده شود که البته این تعداد هم اکنون آماده تحویل است، اما بر اساس برنامه زمان بندی مرحله دوم تحویل اتوبوس‌هایی که راهی مرز‌های کشور می‌شوند، روز دوشنبه ۲۱ شهریور است.

اعلام آمادگی فرودگاه امام خمینی (ره) برای برقراری ۱۱۰ فروند پرواز در روز به عراق

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اعلام آمادگی برقرای ۱۱۰ پرواز در روز به عتبات گفت:  از تاریخ ۱۵ شهریور تاکنون۲۴۰ پرواز انجام شده است و ۲۷ هزار نفر ورود و خروج داشته اند.

چلندری با تاکید بر تکریم زائران اربعین حسینی افزود : ۱۰ موکب دربیرون از ترمینال سلام برای پذیرایی و رفاه حال زائران ایجاد شده است و در حدود ۱۵ موکب نیز داخل ترمینال به مسافران و زائران سفر معنوی اربعین خدمات ارائه می کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کربلا اربعین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *