هشدار کارشناسان: اروپا برای قطع کامل گاز روسیه در زمستان امسال آماده باشد

17:17 - 16 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۵۳۸۳
قیمت‌های بالای انرژی در اروپا در حال حاضر تهدیدی برای ایجاد رکود در زمستان از طریق تورم بی‌سابقه است و مصرف کنندگان با افزایش هزینه‌ها، بودجه کم‌تری برای مواد غذایی، سوخت و آب و برق دارند.

خبرگزاری میزان - روسیه صادرات گاز طبیعی ارزانی را که قاره اروپا برای راه‌اندازی کارخانه‌ها، تولید برق و گرمایش خانه‌ها برای سال‌ها به آن وابسته بود، متوقف کرده است.

به گزارش «فرانس 24»، این امر دولت‌های اروپایی را به تقلای ناامیدکننده در جهت تامین منابع جدید و یافتن راه‌هایی برای کاهش تأثیر این موضوع با کاهش رشد اقتصادی و افزایش هزینه قبوض آب و برق خانگی سوق داده است.

این بحران برای اروپا زمانی تشدید شد که شرکت «گازپروم» روسیه، صادرکننده گاز این کشور، گفت که خط لوله اصلی انتقال گاز به آلمان بسته خواهد ماند و دلیل آن را نشت نفت عنوان کرد و گفت که به دلیل تحریم‌ها که بسیاری از معاملات با روسیه را ممنوع می‌کند، مشکلات قابل رفع نیستند.

هنوز مقداری گاز روسیه از طریق خط لوله‌ای که از اوکراین به اسلواکی می‌گذرد و خط دیگری که از دریای سیاه به ترکیه و سپس به بلغارستان می‌رود، به اروپا می‌رسد.

این کاهش صادرات به افزایش شدید قیمت گاز طبیعی منجر شده که در چند هفته گذشته رکورد زده است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که اروپا باید برای قطع کامل صادرات گاز روسیه در زمستان امسال آماده باشد.

قیمت‌های بالای انرژی در اروپا در حال حاضر تهدیدی برای ایجاد رکود در زمستان از طریق تورم بی‌سابقه است و مصرف کنندگان با افزایش هزینه‌ها، بودجه کم‌تری برای مواد غذایی، سوخت و آب و برق دارند.  

قطع کامل صادرات گاز می‌تواند ضربه‌ای سنگین‌تر به اقتصاد از قبل آشفته اروپا وارد کند.

علاوه بر گرم کردن خانه‌ها و تولید برق، از گاز برای فعالیت طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.

قیمت برق در اروپا نیز به شدت افزایش یافته، زیرا گاز سوخت کلیدی برای تولید برق به حساب می‌آید.

خشکسالی انرژی برق آبی رودخانه‌ها و مخازن را تضعیف کرده است؛ 56 نیروگاه هسته‌ای فرانسه به دلیل تعطیلی به دلیل مشکلات خوردگی در لوله‌های کلیدی و تعمیرات، به‌روزرسانی و بررسی‌های ایمنی، با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

همچنین موج گرما استفاده از آب رودخانه را برای خنک کردن نیروگاه‌ها محدود کرده است.

 تحلیلگران «ریستاد انرژی» می گویند اروپا ممکن است در ماه جاری با کمبود جدی برق مواجه شود.

زمستان امسال، بدترین حالت هوای سرد، تولید کم و کاهش 15 درصدی مصرف گاز خواهد بود و این برای سیستم برق اروپا بسیار چالش برانگیز است و می‌تواند به جیره‌بندی برق و خاموشی منجر شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *