حمایت بی سابقه کانادا از ماشین جنگی عربستان در یمن

8:20 - 14 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۰۸۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران یمن همچنان در حال تشدید شدن است و با این وجود جریان تسلیحاتی غرب به عربستان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - با وجود غافل بودن مخاطبان غربی، جنگ یمن یکی از بدترین فجایع انسانی قرن 21 را به همراه داشته است.

به گزارش «springmag»، از زمانی که ائتلاف به سرکردگی عربستان در سال 2015 به یمن حمله کرد، این کشور تحت تأثیر خشونت‌های بی‌امانی قرار گرفته است که جان ده‌ها هزار  نفر را گرفته و بیش از 200 هزار کشته به طور غیرمستقیم برجای گذاشته است.

عربستان و متحدانش با هدف بازگرداندن رئیس جمهور فراری یمن به قدرت، به این کشور حمله کردند؛ ائتلاف سعودی در تعقیب اهداف خود، از ارتکاب جنایات جنگی و ایجاد محاصره وحشیانه علیه این کشور ابایی نداشته است.

فروش تسلیحات کانادا به عربستان

کانادا به‌ خصوص از طریق فروش تسلیحات خود به عربستان، در تقویت ماشین جنگی عربستان نقش بسزایی داشته است؛ در سال 2021، کانادا 1.7 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان صادر کرد این در حالی است که این رقم در سال 2020، 1.3 میلیارد دلار بوده است.

این رقم 64 درصد از ارزش کل صادرات نظامی غیرآمریکایی را تشکیل می‌دهد؛ بخش عمده این سلاح ها خودروهای زرهی سبک هستند که توسط شرکت «جنرال داینامیکس لند سیستمز» تولید می‌شوند.

فروش این تسلیحات بخشی از یک قرارداد 15 میلیارد دلاری است که از سوی دولت «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا تایید شده است؛ بر اساس اسناد دولتی فاش شده در سال 2016، «استفان دیون»، وزیر خارجه دولت کانادا، پس از انتخاب این دولت، فروش انواع مختلف تسلیحات به عربستان را تایید کرد.

«دیون» ادعا می‎کند که «این صادرات پیشنهادی با منافع دفاعی و امنیتی کانادا در خاورمیانه سازگار است.»؛ این مطابق با بیانیه رسمی دولت کانادا در مورد روابط دوجانبه خود با پادشاهی سعودی است که اشاره می کند کانادا و عربستان سعودی در آنچه «مقابله با تروریسم» خوانده می‌شود، همکاری می کنند.

پس از ترور «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی در سال 2018، دولت کانادا به طور موقت صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کرد؛ با این حال، این تنها در مورد مجوزهای جدید اعمال می‌شود و صادرات تسلیحات کانادا به این کشور در دوره زمانی بعدی 111 درصد افزایش یافته است.

توقف صادرات تسلیحات کانادا به عربستان در سال 2020 پس از آن لغو شد که دولت «ترودو» در گزارش نهایی خود مدعی شد که هیچ خطری برای استفاده از تسلیحات ساخت کانادا در زمینه تسهیل جنایات جنگی در یمن وجود ندارد.

این ادعا در حالی مطرح شد که شواهد و اسناد منتشر شده در سال 2019 استفاده از تسلیحات کانادا در یمن را تایید کردند.

گزارش دولت کانادا ادعا کرده است که «هیچ مدرک معتبری مبنی بر استفاده ائتلاف عربستان از کالاهای نظامی و فناوری کانادا در یمن وجود ندارد»؛ این در حالی است که همین گزارش در ادامه اشاره می‌کند «گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که ارتش عربستان از تسلیحات قدیمی‌تر ساخت کانادا در حملات فرامرزی به یمن استفاده کرده است.»

انتهای پیام/


برچسب ها: یمن کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *