باندهای قاچاق انسان و استثمار جنسی در اروپا در کمین پناهجویان اوکراینی

15:40 - 13 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۰۱۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان اوکراینی که به کشورهای اروپایی رفته‌اند در معرض گرفتار شدن در دام باندهای قاچاق انسان قرار دارند.

خبرگزاری میزان – از زمان آغاز جنگ اوکراین، میلیون‌ها نفر این کشور را ترک کرده‌اند؛ بخش عمده این افراد به کشورهای اروپایی رفته‌اند.

به گزارش «ریلایف وب»، گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که 93 درصد از افرادی که اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک می‌کنند، زنان، کودکان و سالمندان هستند.

همچنین برآورد می‌شود حدود 36 درصد از افرادی که از اوکراین خارج شده‌اند کودکان زیر 14 سال هستند که بسیاری از آنها بدون همراه هستند؛ این امر نگرانی در مورد افزایش خطر قاچاق انسان، استثمار و بحران حاد حمایت از کودکان را افزایش می‌دهد.

شیوه‌ای که کودکان، نوجوانان و جوانان درگیری و جابجایی را تجربه می‌کنند می‌تواند به طور مشخص با تجارب مردان و زنان بزرگسال متفاوت باشد، این موضوع منجر به نیازها و مشکلات خاص این جمعیت آسیب دیده می شود.

کارشناسان همواره در ماه‌های اخیر درباره گرفتار شدن این پناهجویان در دام باندهای قاچاق انسان در کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند.

یوروپل عملیاتی را برای مقابله با قاچاق آنلاین پناهندگان اوکراینی راه‌اندازی کرده و در یک روز پست‌های مشکوک را در 42 پلتفرم آنلاین در 14 کشور  اروپایی شناسایی کرده است.

برخی از کاربران پیشنهادهای شغلی جعلی را برای زنان اوکراینی ارسال کرده بودند.

آژانس اجرای قانون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازرسان تلاش‌هایی را برای فریب قربانیان از طریق پیشنهادات آینده‌ای روشن شناسایی کردند که پناهجویان اوکراینی را فریب داده و آنها را به استثمار جنسی یا کاری سوق می‌دهند.»

کمیسر اتحادیه اروپا نیز درباره «خطر بزرگ» هشدار داده و می‌‎گوید «کودکان اوکراینی ممکن است در معرض قاچاق قرار گیرند.»

سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM) هشدار داده که با افزایش تعداد پناهندگان اوکراینی، خطر حمله قاچاقچیان انسان به قشر آسیب‌پذیر نیز افزایش می‌یابد.

نهادهای حقوق بشری درباره فعالیت باندهای قاچاق انسان در کشورهایی مانند انگلیس و لهستان و هلند هشدار داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده است «لهستان باید فورا اقدامات پیشگیری و نظارت خود را برای محافظت از پناهندگان اوکراینی در خاک خود، به ویژه زنان، قربانیان قاچاق، خشونت و تجاوز جنسی، تقویت کند.»

این سازمان اقدامات «ناکافی و متناقض» را برای کنترل مسکن خصوصی یا حمل و نقل در وسایل نقلیه ارائه شده به پناهندگانی که از اوکراین به لهستان آمده اند، برجسته می‌کند.

این گزارش جدید همچنین شامل اظهارات زنان اوکراینی درباره اتفاقاتی است که از زمان ورود به لهستان برای آنها رخ داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *