نگاهی به موضوع ناپدید شدن اجباری؛ از اقدامات آمریکا در گوانتانامو تا جنایت‌های عربستان در یمن

10:07 - 11 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۵۱۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اقدامات ائتلاف سعودی در یمن و فعالیت‎های آمریکا در زندان بدنام گوانتانامو یادآور جنایاتی است که آمریکا و کشورهای تحت حمایتش مرتکب می‌شوند.

خبرگزاری میزان - روز جهانی قربانیان ناپدید شدن‌های اجباری که در 30 آگوست برگزار شد، بار دیگر بر نیاز خانواده‌های قربانیان به دانستن حقیقت در مورد آنچه بر افراد مفقود شده آنها اتفاق افتاده است، تاکید می‌کند.

به گزارش «ریلایف وب»، سازمان ملل می‎گوید ناپدید شدن اجباری جرمی است که عموماً توسط ماموران دولتی از طریق آدم ربایی و دستگیری انجام می‌شود و قربانیان اغلب در بازداشت مخفیانه نگهداری می‌شوند.

برخی از آنها تحت شکنجه قرار می‌گیرند، در حالی که سرنوشت آنها از خانواده و جامعه مخفی نگه داشته می‌شود.

کمیته و گروه کاری ناپدید شدن اجباری- مکانیسم های کلیدی سازمان ملل برای رسیدگی به این موضوع- هر روز موارد جدیدی را دریافت می‌کنند.

سازمان حقوق و آزادی‌های «سام» به مناسبت روز جهانی قربانیان ناپدید شدن‌های اجباری بیانیه‌ای را منتشر کرده و برخی از موارد نقض حقوق بشر را علیه مردم یمن از سوی عربستان بر‌شمرد.

این نهاد می‎گوید که با وجود اظهارات و مستندات که در مورد ناپدید شدگان اجباری جمع آوری کرده، اما به دلیل نبود مکانیسم مناسب برای مراجعه در این زمینه، نتوانسته است به تعداد دقیق قربانیان ناپدید شدن اجباری در یمن دست یابد.

اما در این زمینه اشاره به زندان بدنام «گوانتانامو» نیز در اینجا ضروری است؛ گروهی از کارشناسان مستقل حقوق بشر که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده‎اند، ادامه فعالیت زندان گوانتانامو در کوبا را به عنوان محل «بدنامی بی‍‎نظیر» و «لکه ننگ بر پایبندی دولت آمریکا به حاکمیت قانون» محکوم کردند.

این زندان که در یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا واقع شده است، در سال 2002 برای اسکان زندانیان اسیر شده در افغانستان ایجاد شد و در اوج خود حدود 780 زندانی را در خود جای داده بود که بیشتر آنها بدون محاکمه بازداشت شده بودند.

از 39 نفری که هنوز در «گوانتانامو» نگهداری می‌شوند، تنها 9 نفر متهم یا محکوم شدند؛ بین سال‌های 2002 تا 2021، 9 زندانی گوانتانامو در بازداشت جان خود را از دست دادند، دو نفر به دلایل طبیعی جان باختند و هفت نفر نیز خودکشی کردند و هیچ کدام متهم یا مجرم شناخته نشده بودند.

کارشناسان سازمان ملل بر این عقیده هستند: «خلیج گوانتانامو محلی بدنام است که با استفاده سیستماتیک از شکنجه، و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز با صدها فردی که به این مکان آورده شده و از اساسی‌ترین حقوقشان محروم شده‌اند، تعریف شده است؛ این زندان به عنوان نمادی از عدم پاسخگویی سیستماتیک در مورد شکنجه، بدرفتاری، و معافیت از مجازات توسط دولت آمریکاست.»

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *