امیرعبداللهیان: برای بازگشت به توافق هسته ای به تضمین‌های معتبر نیاز داریم/لاوروف: مسکو از احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران حمایت می‌کند

15:02 - 09 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۴۹۸۶
وزرای خارجه ایران و روسیه پس از گفت‌وگو در کنفرانس خبری حاضر شدند.

خبرگزاری میزان - کنفرانس مطبوعاتی مشترک «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در مسکو برگزار شد.

«امیرعبداللهیان» در این کنفرانس مشترک خبری گفت: روابط ما با روسیه در خدمت منافع دو ملت است و ما به دنبال تقویت همکاری‌های تجاری بین دو کشور هستیم؛ راهی که با روسیه در پیش گرفته ایم درست و در راستای منافع دو ملت است و به دنبال فعال سازی همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی هستیم؛ ایران و روسیه فرصت‌های زیادی برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها دارند و سیستم پرداخت «میر» بین ایران و روسیه در حال توسعه است.

وی اظهار کرد: وضعیت در مجاورت نیروگاه اتمی زاپوروژیا همه را نگران کرده است و ما آن را با طرف روسی در میان گذاشتیم؛ ایران آماده کمک برای جلوگیری از آسیب در مجاورت نیروگاه هسته ای زاپوروژیا است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما با طرف روسی چند موضوع از جمله ضرورت تشکیل دولت نماینده در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛ به برگزاری نشست‌ها در چارچوب سازمان کشورهای همسایه افغانستان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما با طرف روسی مسیر آستانه را به عنوان بخشی از تلاش‌هایمان برای پایان دادن به رنج مردم سوریه بررسی کردیم و در مورد اوضاع عراق گفت‌وگو کردیم؛ مواضع ما در مورد حوادث عراق یکسان است.

«امیرعبداللهیان» همچنین گفت: تهران و مسکو در حال رایزنی‌های منطقه ای درباره لیبی هستند و ما معتقدیم لیبیایی‌ها باید خودشان درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

وی افزود: موقعیت ژئوپلیتیک ایران این امکان را فراهم می‌کند که کریدورها به ویژه کریدور شمال-جنوب را برای توسعه اقتصاد و تامین امنیت غذایی منطقه تقویت کند؛ بحث عبور کالا یکی از موضوعات مهمی است که به آن پرداخته ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی در امور ایران دخالت کند؛ ما برای بازگشت به توافق هسته ای به تضمین‌های معتبر نیاز داریم؛ ما نسبت به لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته ای خود خوشبین هستیم.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: هدف از مذاکرات وین دستیابی به توافقی باثبات برای احیای برجام است؛ آخرین متن را از طرف آمریکایی دریافت کردیم و نیازمند ضمانت متنی قوی تر و قابل اعتمادتر هستیم؛ ما به تضمین‌هایی که واشنگتن باید ارائه دهد، توجه زیادی می‌کنیم.

«امیرعبداللهیان» همچنین گفت: ما می‌خواهیم آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیاست زدگی دور بماند و فقط در چارچوب‌های حرفه ای کار کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از مسکو به خاطر حمایتش از ایران در موضوع هسته ای گفت: هیئت و مذاکره کنندگان ایرانی ماه‌ها در وین برای دستیابی به توافقی باثبات کار می‌کنند.

«لاوروف» در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط ما با ایران به سطح جدیدی ارتقا می‌یابد و در راستای تحکیم روابط دوجانبه توافقنامه بزرگی امضا خواهیم کرد؛ مذاکرات برای دستیابی به یکپارچه سازی سیستم‌های پرداخت بین روسیه و ایران در حال انجام است و مذاکرات بین دو بانک مرکزی دو کشور برای دستیابی به یکپارچگی انجام خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه افزود: در حال کار بر روی سند همکاری بلندمدت با ایران در زمینه اقتصاد هستیم؛ کار بر روی توافقی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.

وی همچنین تاکید کرد: روسیه و ایران از قوانین بین‌الملل حمایت می‌کنند و رویکرد غربی را که قوانین خود را به جهان دیکته می‌کند، نمی‌پذیرند؛ همه مردم خواهان استقلال و یک سیاست مستقل هستند، اما غرب برای رسیدن به اهداف خود، جهانی سازی را انجام می‌دهد؛ آمریکا از دلار بد استفاده می‌کند و استفاده زشتی از سازمان تجارت جهانی وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه در مورد برجام نیز اظهار کرد: ما از احیای توافق هسته ای و لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حمایت می‌کنیم؛ مردمی که به دنبال استقلال از دیکته‌های آمریکا هستند، مشمول تحریم می‌شوند.

وی در بخشی دیگر گفت: مواضع ما در بسیاری از مسائل با مواضع ایران یکسان است؛ خروج از تحریم‌ها اولویت هر دو کشور است.

«لاوروف» اظهار کرد: سال گذشته آمریکا تلاش کرد روسیه را به ممانعت از احیای توافق هسته ای متهم کند که نادرست بودن آن ثابت شد؛ روسیه تمام تلاش خود را انجام داده است و از وضعیت کنونی توافق مربوط به احیای برجام ایران راضی هستیم.

وی همچنین افزود: ما درباره درباره اوضاع سوریه و لزوم تشدید کار سازوکار آستانه صحبت کردیم؛ تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت را تضعیف می‌کند.

«لاوروف» همچنین تاکید کرد: تعیین مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال انجام است و توافقات به خوبی اجرا می‌شود؛ روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان بین سه کشور راه آهن خواهند ساخت.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما درباره الحاق ایران به عنوان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای صحبت کردیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *