رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه و دادستان جمهوری آذربایجان دیدار کردند

13:55 - 09 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۴۶۲۵
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دادستان کل جمهوری آذربایجان دیدار کردند.

خبرگزاری میزان- رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دادستان کل جمهوری آذربایجان دیدار کردند. این دیدار با حضور مقامات عالی دو طرف برگزار شد.

در ابتدای این دیدار محمد کاظمی فرد به تشریح برخی از دستاوردهای مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در زمینه استفاده از بهره گیری از فناوری های نوین در ارائه خدمات قضایی پرداخت و گفت: در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اتفاقات خوبی افتاده است و شاهد روند رو به رشد در این خصوص هستیم.

رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: رئیس قوه قضاییه اعتقاد دارد تحول در قوه قضاییه بدون هوشمند سازی غیر ممکن است.

محمد کاظمی فرد گفت: با کمک بخش خصوصی در تمام کشور بیش از یک هزار و ۱۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی ایجاد شده است و مردم می توانند بدون مراجعه به محاکم و با مراجعه به این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کنند.

وی ادامه داد: تمام ابلاغات به اشخاص کاملا به صورت الکترونیک و از طریق سامانه الکترونیک انجام می شود. هر شخص ایرانی که نیاز به دستگاه قضایی داشته باشد احتیاج به یک کد ثنا دارد.برای این کار می تواند به مراجع قضایی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق خودکاربری و از خانه یا محل کار و با استفاده از هوش مصنوعی انجام شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: اگر فردی به نیروی انتظامی مراجعه کند و اقدام قضایی داشته باشد همان لحظه و به صورت بر خط در اختیار قاضی قرار می گیرد و اقدامات بعدی توسط قاضی و به صورت برخط و الکترونیک ادامه می یابد.

وی افزود:وکلا،کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌ها می توانند تمام اقدامات قضایی خود را از منزل یا محل کار و بدون مراجعه حضوری به محاکم انجام دهند. تمام این خدمات در مرکزآمار و زیر مجموعه معاونت خدمات الکترونیک انجام می شود. همچنین اپلیکیشنی ایجاد شده است و این خدمات در تلفن همراه هم قابل استفاده است.

کاظمی فرد ادامه داد:گواهی عدم سوء پیشینه که برای استخدام افراد در برخی ادارات نیاز است به صورت خودکاربری انجام می شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انجام برگزاری جلسات دادرسی به صورت الکترونیک گفت: یک کار دیگری که در قوه قضاییه شکل گرفته است، برگزاری جلسات دادرسی به صورت الکترونیک و با استفاده از فناوری‌های نوین انجام می شود. این کار که با هدف رعایت حقوق شهروندی افراد صورت می‌گیرد تاثیر مهمی در رسیدگی های قضایی داشته است.

کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر از برگزاری جلسات دادرسی به صورت الکترونیک استقبال شده است گفت: در این شیوه دادرسی محدودیت‌های مکانی و زمانی حذف می‌شود و فرد می تواند با کمترین امکانات و تجهیزات در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد :دادرسی الکترونیک زندانیان یکی از دیگر اقداماتی است که در جهت حقوق شهروندی زندانیان انجام می شود و در حال حاضر ۷۷ درصد جلسات رسیدگی زندانیان به صورت الکترونیک برگزار می شود.

در ادامه کامران علی اف با سپاس از برگزاری این جلسه روند های الکترونیک در سیستم قضایی کشور ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت :در حال حاضر بهره مندی از سامانه های الکترونیک در کشور آذربایجان هم در حال اجرا است.

وی گفت: در کشور آذربایجان دادگاه ها و دادستانی الکترونیک مورد تایید ریاست جمهوری قرار گرفته است و این سیستم هم تا پایان سال یکپارچه خواهد شد.

وی افزود: اگرچه فرآیندهای رسیدگی الکترونیک از قبل وجود داشت اما به جهت کرونا این امر تسریع شد.

دادستان کل جمهوری آذربایجان گفت: همه ما می دانیم انجام بازرسی مخارج بالایی را مطالبه می کند در دوره کرونا تغییراتی در آیین دادرسی مدنی اجرایی شد که از هزینه های بالاجلوگیری کرد.

وی گفت: هوش مصنوعی موضوع مهمی است که به آن اشاره کردید،با توجه اینکه کشور آذربایجان عضو شورای اروپا است در این زمینه نیز با آن ها همکاری می کنیم چرا که در کشورهای اروپایی در مرحله تحقیقات و بازرسی از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

کامران علی اف تصریح کرد: طبیعتاً استفاده از برنامه دیجیتال در رسیدگی دادگاه ها تناقضاتی ایجاد خواهد کرد که طبیعی و قابل درک است.

کاظمی فرد در پاسخ به این سوال که آیا الزامی به بهره مندی از خدمات الکترونیک برای شهروندان ایرانی وجود دارد، گفت: برای فرد پیامک ارسال می شود که حضوری می خواهد کار خود را انجام دهد و یا الکترونیک و سپس فرد انتخاب می کند. همچنین خدمات الکترونیک سبب شده است بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به راحتی در جلسات الکترونیک شرکت کنند.

در ادامه کامران علی اف گفت: در کشور آذربایجان هم ارایه خدمات الکترونیک ترجیحی انجام می شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به این سوال دادستان کل جمهوری آذربایجان در مورد چگونگی روند انجام تحقیقات و نحوه جمع آوری اطلاعات گفت: هم استعلامات الکترونیکی است هم استعلامات مالی و هم در مورد زمان رسیدگی همه به صورت الکترونیک انجام می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: فناوری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *