رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زمستان سخت در انتظار اروپا همزمان با افزایش قیمت انرژی

11:18 - 06 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۸۸۸۴
یک گزارش نشان می‎دهد که با کاهش مقدار گازی که به اروپا وارد می‌شود، افزایش قیمت در زمستان در این قاره وجود خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - اروپا در حال حاضر یک بحران انرژی بی سابقه را تجربه می‌کند که به افزایش قیمت گاز، در میان کمبود و موارد دیگر منجر شده است.

به گزارش «نایرا متریکس»، این بحران پس از درگیری‌های اوکراین، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و اقدامات متقابل مسکو تشدید شده است.  

پس از آغاز درگیری‌ها، کشورهای اروپایی از طریق شورای اروپا تحریم‌های متعددی را علیه روسیه وضع کردند تا این کشور در موضع خود در قبال اوکراین تجدید نظر کند.

برخی از این تحریم‌ها با ممنوعیت کامل واردات نفت از روسیه اجرایی شده است.

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است.

بر اساس گزارش‌ها، روسیه در سال 2021 حدود 240 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به جهان صادر کرده است؛ همچنین روسیه 40 درصد گاز اروپا را تامین می‌کند که آلمان به عنوان واردکننده اصلی به حساب می‌آید.

پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، این کشور عرضه گاز خود به اروپا را کاهش داد.

خط لوله «نورد استریم» که از زیر دریای بالتیک تا آلمان امتداد دارد روزانه حداکثر 170 متر مکعب گاز ارسال می‌کند؛ با این حال، در ژوئن 2022، عرضه به 40 متر مکعب محدود شد و پس از آن به 20 متر مکعب کاهش یافت.  

روسیه نیاز به تعمیر و نگهداری را دلیل کاهش صادرات گاز اعلام کرد، اما اتحادیه اروپا مدعی شده که این اقدام مسکو سیاسی است.

با کاهش مقدار گازی که به اروپا وارد می‌شود، مطمئناً افزایش قیمت در زمستان وجود خواهد داشت و اروپا به گاز بیشتری نیاز دارد.

بر اساس یک گزارش، قیمت گاز در اروپا ممکن است در طول زمستان به حدود 347 یورو به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یابد.

این قیمت برای اروپا بی‌سابقه خواهد بود؛ نتیجه این است که بسیاری از شهروندان در کشورهایی مانند آلمان که وابستگی بالایی به گاز دارند ممکن است قادر به پرداخت قبوض انرژی نباشند.

در فصل زمستان، شمار زیادی از کشورهای اروپایی بیشتر از تابستان گاز مصرف می‌کنند؛ با کاهش عرضه گاز از روسیه، عدم اطمینان در مورد آن وجود خواهد داشت؛ با افزایش تقاضاها، خطر جیره‌بندی گاز و خاموشی ناشی از قطع برق وجود خواهد داشت.

اگر روسیه تصمیم به قطع کامل عرضه داشته باشد، کمبود سوخت برای گرمایش ممکن است در سراسر اروپا گسترش یابد.

همچنین اگر اروپا با کمبود گاز مواجه شود، شرکت‌ها نمی‌توانند با تمام ظرفیت کار کنند؛ بر اساس گزارش‌ها، کارخانه‌های با مصارف بالای انرژی شروع به تعطیلی کرده‌اند.

همچنین اروپا به دلیل بحران انرژی با تورم مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، کارگران راه‌آهن فرانسه با خواسته افزایش دستمزد دست به اعتصاب زدند؛ همچنین کارگران بخش انرژی فرانسه دست به اعتصاب زدند.

همچنین اثرات اقتصادی دیگری در سراسر اروپا در حال اتفاق افتادن است.

با مواجهه اروپا با کمبود انرژی، کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و اتریش در حال آماده شدن برای بازگشایی نیروگاه‌های زغال سنگی هستند که در سال 2020 فعالیت آنها را متوقف کرده بودند.

اتحادیه اروپا قبلاً یک «پیمان سبز» امضا کرده بود که شامل کاهش حداقل 55 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 و خنثی شدن کربن تا سال 2050 است؛ نتیجه این است که «پیمان سبز» قرار است به تعویق بیفتد و اتحادیه اروپا باید دوباره طرح خود را در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای بررسی کند.  

بحران انرژی وابستگی اروپا به گاز روسیه را برجسته کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *