رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غفلت اتحادیه اروپا از عملیات نجات در مسیرهای مرگبار دریایی

15:20 - 05 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۷۹۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کوتاهی و بی توجهی اتحادیه اروپا به مسیرهای دریایی مهاجرت، به مرگ پناهجویان می‌انجامد.

خبرگزاری میزان – فرا رسیدن تابستان به معنای افزایش تعداد قایق‌هایی که پناهجویان را به اروپا منتقل می‌کنند و همزمان بی توجهی اتحادیه اروپا به این موضوع که مرگ پناهجویان را در پی دارد، است.

به گزارش «بروکسل تایمز»، شرایط آب و هوایی مطلوب تابستان مسیرهای دریایی مهاجرت به اروپا را شلوغ تر از هر زمان دیگری می‌کند.

نبود عملیات امداد و نجات دولتی به این معناست که صدها پناهجو جان خود را در این مسیر مرگبار از دست می‌دهند.

گروه‌های غیردولتی امداد و نجات می‌گویند که امکانات و تجهیزات کافی برای نجات دادن پناهجویان را ندارند و کمبود کشتی‌های جست‎و‎جو و نجات در دریاهای اطراف اروپا تا حد زیادی می‌تواند مرگبار باشد.

سازمان پزشکان بدون مرز(MSF)  اعلام کرد که گزارش‌های زیادی از قایق‌های گرفتاری دریافت می‌کند که پاسخی برای کمک دریافت نکرده بودند.

این سازمان در ادامه اعلام کرد که از هر 10 درخواست برای پهلو گرفتن کشتی‌های نجات به کشورهای اروپایی، 9 مورد عمدتا رد می‌شود.

افراد نجات یافته عمدتا دچار کم آبی هستند؛ بسیاری از آن‌ها نیز در نتیجه آب شور و نشت سوخت مخلوط در قایق‌ها دچار سوختگی درجه دوم یا سوم می‌شوند که می‌تواند زخم‌های مادام العمری را برجای بگذارد.

عمده پناهجویان گرفتار در دریاهای اطراف کشورهای اروپایی از کشورهای آفریقایی هستند که در کشورهای خود قربانی نقض حقوق بشر شده بودند.

همه کشورهای اروپایی از جمله کشورهای جنوب اروپا که عمدتا مقصد پناهجویانی هستند که مسیر دریایی مهاجرت را انتخاب کرده اند، کنوانسیون پناهجویان را امضا کرده اند اما قوانین پناهجویی را نقض می‌کنند و حتی در عملیات به عقب راندن پناهجویان در دریاها می‌پردازند.

تنها عملیات فعال اروپا در مرکز مدیترانه توسط «فرانتکس»، آژانس مرزی و ساحلی اتحادیه اروپاست که اخیرا مدیر آن به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن در عقب راندن مهاجران از سمت خود استعفا کرد.

گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که یک هواپیمای بدون سرنشین اتحادیه اروپا که توسط مالت اداره می‌شود به نیروهای لیبی کمک می‌کند قایق‌های حامل مهاجران را در دریای مدیترانه رهگیری کنند تا این افراد را به بازداشت خودسرانه بازگردانند.

این پهپاد که «فرانتکس» ادعا می‌کند برای کمک به نجات است، طبق گزارش‌ها قایق‌هایی را که از سواحل لیبی خارج می‌شوند، شناسایی کرده و این اطلاعات را در اختیار گارد ساحلی لیبی قرار می‌دهد.

این گزارش‌ها توسط افرادی که روی کشتی‌های نجات سازمان‌های غیرانتفاعی کار می‌کنند، تایید شد.

به گفته یک سازمان نجات مهاجران در دریا، یک روز در دریا در کشتی 14 هزار یورو هزینه دارد که این پول از طریق کمک‌های مالی غیردولتی تامین می شود.

سازمان‌های غیرانتفاعی هشدار داده اند که با توجه به افزایش تعداد موارد اضطراری در دریا، منابع لازم برای جبران کمبود مرگبار ناوگان جست‎وجو و نجات تحت هدایت دولت را ندارند و از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو درخواست کمک کرده اند.

آن‌ها تاکید دارند که سیستم فعلی به جای جلوگیری از مهاجرت به اروپا، ظرفیت قاچاق قاچاقچیان را تقویت می‌کند و پناهجویان را به سازمان‌های قاچاق انسان و چرخه خشونت باز می‌گرداند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *