نادیده گرفتن نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان از سوی اتحادیه اروپا

15:20 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۶۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فعالان حقوق بشری می‌گویند که اتحادیه اروپا نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان را نادیده می‌گیرد و اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری میزان – اوایل سال جاری میلادی حدود 41 گروه حقوق بشری گزارش دادند که اتحادیه اروپا نفرت ضد مسلمانان را نادیده می‌گیرد.

به گزارش «euobserver»، این نهادها در بیانیه مشترک خود تاکید کردند که اتحادیه اروپا و فرانسه با ایجاد روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی در سازمان ملل در ماه مارس مخالفت کردند و نهادهای آنها نیز کمک چندانی در این زمینه نمی‌کنند.

ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا طی شش ماه گذشته نتوانسته «به طور جدی به اقلیت‌های ساختاری و نهادی گسترده در سیاست‌های اتحادیه اروپا علیه مسلمانان در اروپا رسیدگی کند.»

علاوه بر این کمیسیون اتحادیه اروپا از جولای سال گذشته تاکنون نتوانسته هماهنگ کننده جدیدی را در مورد نفرت ضد مسلمانان تعیین کند که به نظر می‌رسد این یک الگوی رفتاری است.

اما در همان زمان، «خشونت ضد مسلمانان، سخنان ناشی از نفرت، تبعیض و به حاشیه راندن مسلمانان» به سرعت در اروپا در حال گسترش بود، جایی که مسلمانان اکنون به عنوان هدف اصلی توسط احزاب سیاسی و راستگرای افراطی در نظر گرفته می‌شوند.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، قبلاً کاهش نگرانی‌های مسلمانان در سیاست‌های اتحادیه اروپا را رد کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره جای خالی هماهنگ کننده ضد اسلام‌هراسی در ماه فوریه، گفت: «از آنجایی که هماهنگ کننده قبلی ضد اسلام‌هراسی به ماموریت خود پایان داد، کمیسیون در حال حاضر در حال بررسی روش‌های تعیین این وظیفه است.»

در همین حال گزارشی دیگر نشان می‌دهد که بر اساس تحقیقات، برخی از کشورهای اروپایی در سال 2020 اقداماتی را برای قانونی کردن اسلام‌هراسی انجام دادند.

به عنوان مثال در اتریش، دولت این کشور در جولای 2020 یک «مرکز اسناد» ایجاد کرد تا مسلمانان را در فهرست سیاه قرار دهد؛ این مرکز اطلاعاتی را درباره موسسات مسلمان از جمله بیش از 600 مسجد و مرکز آموزشی، مدیران و نشانی‌های آنها جمع آوری می‌کند و نقشه دیجیتالی حاوی تمام این اطلاعات را با مردم این کشور به اشتراک می‌گذارد.

در آلمان، یک قاضی به دلیل استفاده از روسری از کار خود برکنار شد، در حالی که دادگاه قانون اساسی بلژیک ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی در موسسات آموزش عالی را قانونی اعلام کرد.

در فرانسه، «مکرون» لایحه‌ای را ارائه کرد که در آن پیشنهاد ممنوعیت روسری برای دختران زیر 18 سال در مکان‌های عمومی مطرح شده بود؛ وی طرح‌های مشابهی را با هدف اعمال فشار به مسلمانان ارائه کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *