سخنگوی قوه قضاییه: پرونده هواپیمای اوکراینی در روزهای آینده به دادگاه اعاده می‌شود

13:40 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۴۷۵
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به جزئیات پرونده هواپیمای اوکراینی ضمن بیان اینکه نسبت به نظریه کارشناسی اعتراض شده بود گفت: کار مرحله ابلاغ در حال انجام است تا ظرف روزهای آتی پرونده به دادگاه اعاده شود.

خبرگزاری میزان - مسعود ستایشی امروز در یک نشست خبری با اشاره به مراحل رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده به دادگاه رفت و در مرحله دادگاه با اعتقاد به نقص تحقیقات دوباره به دادسرا برگشت.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: دادسرا در راستای رفع نقص اقدامات مؤثری انجام داده و پس از تکمیل تحقیقات پرونده مجددا به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه نسبت به نظریه کارشناسی اعتراض شده بود افزود: کار مرحله ابلاغ در حال انجام است تا ظرف روزهای آتی پرونده به دادگاه اعاده شود.

۱۸ دی‌ماه سال 1398 حادثه سقوط پرواز 752 هواپیمای اوکراینی باعث شهادت ۱۷۶ سرنشین پرواز تهران به اوکراین شد.

29 فروردین 1400 یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی تور ام -۱ روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست رابدلیل عدم انطباق با واقعیت رخداد، نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به قصد اوکراین برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه تلخ برای تاثیرگذاری هم زمان بر دو رخداد افزود: با توجه به ابهامات رفع نشده در خصوص نقش کیف در هدف قراردادن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ میلادی و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه ۲۹۸ مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود که با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تور ام-۱ روسی هر دو حادثه را به یک منشاء مرتبط کند و از خود رفع اتهام نماید.

رئیس جمهور همچنین 12 دی ماه 1400 با اشاره به لزوم توجه و دلجویی از خانواده شهدای حادثه هواپیمای اوکراینی، با صدور دستوری تأمین حقوق قانونی این خانواده‌ها به ویژه تسریع در پرداخت غرامت به آن‌ها را لازم و ضروری دانست.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی 19 دی 1400 مجلس بیان کرد: تمام ایران یکپارچه سوگوار این مصیبت دلخراش و جانکاه است. پیگیری مطالبات به حق این خانواده‌ها و شفاف‌سازی جزئیات رسیدگی به پرونده برای اولیای دم و حصول اطمینان از بسته شدن راه تکرار حوادثی چنین تلخ و جانکاه ضروری و نیازمند اتخاذ تدابیر لازم است.

بیشتر بخوانید:

دستور رییس‌ جمهور برای تسریع در پرداخت غرامت به خانواده شهدای هواپیمای اوکراینی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در آستانه دومین سالگرد سانحه هواپیمای اوکراینی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به رغم اقدامات خلاف قانون برخی کشورهای خاص؛ تاکید می‌کند همچنان آمادگی دارد تا با هر یک از کشورهای مرتبط به صورت دوجانبه در خصوص اقدامات صورت گرفته بر اساس حسن‌نیت، احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها، بر اساس دستور کار موافقت شده، مذاکره کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *