گزارش یک نهاد حقوقی درباره افزایش اقدامات ضد حقوق بشری بن سلمان

9:37 - 19 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۳۶۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عربستان در دوران به قدرت رسیدن محمد بن سلمان از ابزارهای بسیاری برای اقدامات ضد حقوق بشری استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان - یک گزارش می‎گوید که از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در سال 2017، مطالب زیادی در مورد تلاش‌های او برای تحکیم قدرت گفته شده است.

به گزارش «menarights»، سرکوب به راه افتاده از سوی ولیعهد سعودی، توسط بسیاری بی‌سابقه توصیف شده است.

نقش امنیت دولتی عربستان را نباید دست کم گرفت؛ تقریباً تمام موارد نقض حقوق بشر که در سال‌های گذشته در عربستان انجام شده است را می‌توان در آژانس امنیت دولتی این کشور جست‎وجو کرد.

اما موضوع نقض حقوق بشر از سوی عربستان تنها محدود به داخل این کشور نیست؛ بحرانی که اکنون مردم یمن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حاصل حملات ائتلافی است که عربستان سرکردگی آن را بر عهده دارد.

از زمان تهاجم ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان به یمن تاکنون صدها هزار نفر کشته شده اند؛ میلیون‌ها یمنی در پرتگاه سوءتغذیه و قحطی زندگی می‌کنند؛ و عربستان با وجود حملات و محاصره علیه یمن موفق به محقق کردن هیچ یک از اهداف خود نشده است.

این در حالی است که در بُعد خارجی، حملات ائتلاف عربستان در یمن اکنون هشتمین سال خود را سپری می‌کند و بر جنبه‌های بسیاری از زندگی مردم این کشور تاثیر گذاشته است؛ یکی از این بخش‌ها آموزش است که زیربنای شکوفایی، توسعه و قدرت هر ملتی محسوب می‌شود.

با تداوم بمباران یمن از سوی ائتلاف عربستان، نقض وحشتناک حقوق بشر در این کشور همچنان ادامه دارد.

گروه کارشناسان برجسته منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان ملل در مورد یمن تایید کرده‌اند که ائتلاف عربستان مرتکب اقداماتی شده که احتمالا به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

چندین سال بمباران و حمله مستمر ائتلاف عربستان خسارات سنگینی بر جمعیت یمن در سطوح مختلف وارد کرده است؛ حدود ۲۳.۴ میلیون یمنی (۷۳ درصد جمعیت) به کمک‌های بشردوستانه وابسته شده‌اند.

حملات ائتلاف عربستان باعث آوارگی داخلی ۴.۳ میلیون یمنی تا مارس ۲۰۲۲ شده است؛ حدود ۴۰ درصد از آنها در اردوگاه‌های آوارگان غیر رسمی زندگی می‌کنند و دسترسی کافی به خدمات اولیه ندارند.

یمن شاهد بدترین بحران انسانی در جهان است؛ این حملات همچنین تأثیر مخربی بر وضعیت اقتصادی این کشور داشت، زیرا باعث فروپاشی اقتصادی همه جانبه شد که تولید ناخالص داخلی سرانه را حدود ۵۰ درصد کاهش داد؛ از هر سه یمنی دو نفر – ۲۰ میلیون مرد، زن و کودک – در فقر شدید زندگی می‎کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *