نابودی فرصت‌های شغلی با واردات بی‌رویه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی

9:02 - 19 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۲۷۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماینده مردم اهواز گفت: در حوزه واردات و صادرات به ازای هر یک دلار، یک شغل برای کشور صادرکننده اضافه و یک شغل در کشور وارد کننده کم می‌شود. پس قطعاً با واردات بی رویه در حوزه ماشین آلات، فرصت شغلی را برای جوانان از بین می‌بریم.

خبرگزاری میزان - متأسفانه در ساز و کار صنعتی شدن کشور به اشتباه به جای رویکرد توسعه صنعت ماشین سازی و ساخت ماشین آلات، توسعه رویکرد مونتاژ گونه رو آورده‌ایم و نتیجه این اقدام حرکت به سمت خام فروشی و عدم توسعه یافتگی و صنعتی شدن کشور است. مسیر توسعه یافتگی صنعت کشور از محل تولید و خودکفایی در ماشین ها می گذرد و بهترین سیاست، کاهش معافیت‌ها و افزایش تعرفه واردات ماشین آلات برای امکان شکل گیری تولید داخلی ماشین آلات است. در کشور بیش از 1200 شرکت دانش بنیان در عرصه تولید ماشین‌آلات پیشرفته در حال فعالیت هستند و در راستای توسعه صنعت کشور گام های مهمی را برداشته‌اند.

در این راستا مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با میزان گفت: بحران اصلی  کشور، بحران اشتغال است و اگر بخواهیم اشتغال را فقط به بخش دولتی اختصاص دهیم، قطعاً حل نخواهد شد. در واقع اشتغال باید بر مبنای بخش خصوصی باشد و دولت ها باید شرایط را برای ایجاد این موضوع تسهیل کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب مجلس یازدهم، قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان است.  مصوبه مجلس است که اگر ماشین‌آلات صنعتی در داخل کشور توسط جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان با کیفیت مطلوب تولید شود، از واردات آن صنایع به کشور جلوگیری و یا با تعرفه باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: قطعاً در حوزه دانش بنیان که با علم روز توسط جوانان و پیشکسوتان اداره می شود، کیفیت مدنظر است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این حمایت باعث سوءاستفاده و انحصار نشود. مانند برخی صنایع خودرویی که از این موضوع سوءاستفاده کردند و در کیفیت و قیمت به مصرف کننده اجحاف کردند.

یوسفی با بیان این‌که قانون حمایت از تولیدات داخلی باید مورد حمایت قرار گیرد، تصریح کرد: ما طی سال های گذشته واردات در حوزه‌ی ماشین‌آلات داشتیم ولی اکنون با ورود فعالیت این دولت و تصمیم قانون حمایت از تولیدات شرکت های داخلی این موضوع را شاهد هستیم که واردات کمتر شده است. انتظار داریم که به مرور زمان با افزایش تولیدات و ارتقای کیفیت شاهد واردات نباشیم مگر این‌که واردات مشمول ماشین‌آلاتی شود که تکنولوژی خاص دارند و نتوانند در داخل با آن کیفیت تولید کنند.

 یوسفی در خصوص واردات بی‌رویه و همچنین از دست رفتن فرصت های شغلی در کشور، عنوان کرد: گفته شده در حوزه واردات و صادرات، به ازای هر یک دلار، یک شغل به کشور صادرکننده اضافه می‌شود و یک شغل از کشور وارد کننده حذف می‌شود. البته این در شرایطی است که قیمت دلار کمتر از 10 هزار تومان باشد. شما تصور کنید اکنون با این قیمت دلار با ورادات بی‌رویه چند شغل از بین می‌رود و فرصت های شغلی از جوانان ما گرفته می‌شود. قطعاً با این روش اشتغال جوانان به خطر می‌افتد و میزان جوانان تحصیل کرده بیکار افزایش می‌یابد.   

وی در پایان گفت: با توجه به قوانینی که در یک سال گذشته در مجلس گذاشتیم و حمایت هایی که از سوی دولت برای شرکت های دانش بنیان صورت گفت، می‌توانیم با تعرفه گذاری واردات، فرصت رقابت را به تولید کننده داخلی بدهیم. قطعاً با عزم دولت می‌توانیم شاهد افزایش کیفیت نیز باشیم.  

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *