بی‌ توجهی جامعه جهانی به بحران گرسنگی در آفریقا

9:34 - 13 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۵۸۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران گرسنگی در آفریقا در مرحله‌‎ای حاد قرار دارد اما با این وجود جامعه جهانی در قبال آن بی‌ توجه است.

خبرگزاری میزان – بحران‌های غذایی در سراسر جهان که در پی شیوع ویروس کرونا و جنگ اوکراین تشدید شده، به طور ناگهانی موضوع امنیت غذایی را در رأس دستور کار جهانی قرار داد.

به گزارش «الجزیره»، اما در آفریقا، گرسنگی یک مسئله نوظهور نیست؛ همواره بخشی از زندگی آنها بوده است، پس چرا جهان تنها در برهه اخیر به آن توجه دارد؟

به دلیل توزیع جهانی قدرت، در جهانی زندگی می‎کنیم که برخی از مسائل بشردوستانه تنها زمانی به عنوان مشکلات مبرم در نظر گرفته می‎شوند که بر کشورهای ثروتمندتر تأثیر بگذارند.

از آغاز جنگ اوکراین، ناامنی غذایی نه تنها برای آفریقا بلکه برای بخش‌هایی از کشورهای دیگر تبدیل به یک موضوع شده است.

اما زمان آن فرا رسیده که جهان متوجه شود ناامنی غذایی همیشه یک تهدید جهانی بوده و هنوز هم این تهدید ادامه دارد.

برای نخستین بار، کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، در گزارش سالانه خود هشدار بحران اعلام می‌کند؛ تشدید خطر قحطی در سومالی که با تمرکز جهان بر بحران‌های دیگر به طور خطرناکی نادیده گرفته شده است.

این کشور به شدت در معرض انبوهی از چالش‌های بی‌سابقه است؛ از یک بیماری همه‌گیر تا تشدید درگیری، تا پیامدهای درگیری در اوکراین و به ‌دلیل تأثیر ترکیبی سه خشکسالی بزرگ در 10 سال گذشته، برای بحران‌های جدید آماده نیست.

اتیوپی، کنیا و سومالی تنها دو درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، با این حال این سه کشور کانون 70 درصد از شدیدترین جمعیت ناامن غذایی در جهان هستند.

بیش از 14 میلیون نفر در سراسر سومالی، اتیوپی و کنیا در حال حاضر در آستانه گرسنگی قرار دارند که حدود نیمی از آنها کودک هستند؛ اگر بارندگی‌ها همچنان ناکافی بماند، قیمت‌ها همچنان افزایش یابد و سران جهانی بودجه کمک‌ها را برای رفع نیازهای مردم در بحران افزایش ندهند، تا سپتامبر 2022 این رقم به 20 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *