حقوق بشر؛ جزئی جدایی ناپذیر از اسلام

11:09 - 14 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۵۵۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حقوق بشر اسلامی دارای ابعاد و ظرفیت‌های گسترده تری نسبت به حقوق بشر غربی است.

خبرگزاری میزان – اعلامیه حقوق بشر اسلامی به وضوح و صراحت ابعاد این مقوله را آشکار کرده و نشان می‌دهد که حقوق بشر اسلامی به دلیل جامعیت و حاکمیت دین بر آن در قیاس با حقوق بشر غربی، قابلیت اجرای بالا و ظرفیت تحقق بیشتری دارد.

اسلام در 14 قرن پیش کدی ایده آل از حقوق بشر به انسان‌ها ارائه کرد که هدفش حفظ حیثیت و آبروی بشر و از بین بردن استثمار، ظلم و بی عدالتی بود.

اگرچه حقوق بشر جزئی لاینفک از نظام کلی اسلام است اما موضوع حقوق بشر اسلامی به صورت جدی از زمان انتشار اعلامیه «قاهره» در سال 1990 توسط سازمان همکاری‌های اسلامی مطرح شد که مجموعه ای از حقوق مبتنی بر ارزش‌های اسلامی را ارائه کرد.

تفاوت‌های بنیادین حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی

اعلامیه حقوق بشر اسلامی تصریح دارد که براساس تاکید دین مبین اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و ایمان و معنویت پیش نیاز اساسی حفظ و حمایت از حقوق بشر است.

اما حقوق بشر غربی ضمن نادیده گرفتن ابعاد معنوی وجود انسان صرفا به جنبه‌های مادی حیات انسان می پردازد.

اگرچه تاکید بر حقوق حیات، کرامت، تعلیم و تربیت، آزادی و مساوات در برابر حقوق و قوانین، اصول پنجگانه مشترک در حقوق بشر اسلامی و غربی هستند، حقوق بشر اسلامی با در نظر داشتن بعد معنوی، ممنوعیت استعمارگری، حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و حق زندگی در محیط‌های پاک و دور از مفاسد اخلاقی و داشتن امنیت دینی  و البته لزوم حفظ حرمت انسان حتی پس از مرگ، گستردگی و جامعیت خود را به رخ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌کشد.

باید توجه داشت که حقوق بشر اسلامی برخلاف حقوق بشر غربی مسئولیت را در این زمینه فقط به دولت‌ها محول نمی‌کند و «دولت» و «مردم» را همزمان دارای مسئولیت‌هایی می‌داند که عمل به آن‌ها می‌تواند حقوق حقه انسان‌ها را به بهترین شکل تامین کند.

اقدامات ایران در زمینه حقوق بشر اسلامی

ایران تاکنون با اقدامات مختلف تقید و تعهد خود به حقوق بشر اسلامی را نشان داده است.

ایران که روز 14 مردادماه را به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تعیین کرده از اصلی ترین مدافعان حقوق بشر اسلامی در جهان اسلام و فراتر از آن است؛ حمایت همه جانبه و دیرپای ایران از مردم فلسطین نقطه اوج این رویکرد است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *