کنعانی: ایران از مسیرهای قضایی و سیاسی بحث آزادی ایرانی‌های زندانی در خارج از کشور را دنبال می‌کند

10:45 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۱۵۹۱
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان – «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در چارچوب نشست هفتگی در جمع خبرنگاران حاضر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، نشست هفتگی خود را با ابراز همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان قربانیان سیل اخیر در مناطق مختلف کشور آغاز و مراتب تشکر خود را از کشورها، ملت‌ها و سفارتخانه‌هایی که با دولت، ملت و خانواده‌های داغدار همدردی کردند، اعلام کرد.

«کنعانی» افزود: با دولت و ملت‌های کشورهای پیرامونی که شهروندانی را بر اثر سیل از دست دادند، ابراز همدردی می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از مناسبت‌های مهم این هفته یعنی روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، گفت که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برنامه‌هایی برای این روز تدارک دیده است.

ایران بر ثبات عراق تاکید دارد

«کنعانی»، در مورد تحولات عراق گفت: عراق کشوری بزرگ و همسایه مهم ماست؛ ما به طور طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم؛ ما همواره بر ثبات این کشور همسایه، دوست و برادر تاکید و بر تحولات این کشور اهتمام داریم؛ چرا که امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است.

وی گفت: تحولات اخیر در عراق، تحولات ناشی از امور داخلی و جز امور داخلی این کشور است؛ جریان‌ها و احزاب سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی به روش‌های مسالمت آمیز و احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد و گفت‌وگو را بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور می‌داند.

حق آبه ایران از هیرمند موضوع مهمی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حق آبه ایران از «هیرمند»، گفت: هیرمند و حق آبه ایران موضوع بسیار مهمی است؛ ما حق آبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی ایران و افغانستان بسیار مهم می‌دانیم؛ رئیس جمهور تاکید مضاعفی بر ضرورت حق آبه جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی افزود: التزام سرپرستی افغانستان به مفاد توافقات، محک و آزمونی برای نشان دادن میزان التزام و تعهد این کشور درباره حق و حقوق همسایگان است؛ ما در وزارت خارجه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم و وزیر امور خارجه، اخیرا گفت‌وگویی با سرپرست امور خارجه افغانستان داشت که طی آن بر ضرورت حق آبه ایران با توجه به نزولات آسمانی اخیر تاکید کرد.

«کنعانی» در بخشی دیگر گفت: انتظار می‌رود که سرپرستی افغانستان به تعهدات خود عمل کند و موانع مصنوعی موجود در مسیر رودخانه را برطرف و به رسیدن حق آبه به داخل ایران کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام آمادگی ایران برای همکاری با طرف‌های ذیربط افغانستانی، اظهار کرد: به وزیر نیرو گفته شد تا با طرف‌های ذیربط گفت‌وگو کند؛ تحقق این امر به همکاری صادقانه طرف‌های ما در افغانستان بستگی دارد؛ ما تلاش‌های خود را با جدیت ادامه می‌دهیم اما هنوز شاهد تحقق انتظاراتمان در افغانستان نیستیم و میزان آبی که وارد ایران می‌شود، بسیار ناچیز است.

ایران همواره با ابتکار عمل در مذاکرات حاضر شد

«کنعانی» در مورد مذاکرات پیرامون برجام اظهار کرد: لازم است در این رابطه تاکید کنم که ایران همواره با ابتکار عمل در مذاکره حضور داشت؛ ما روند مذاکره را روندی معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

وی در مورد جدیدترین تحولات مذاکرات برجامی گفت: طی روزهای گذشته پیام‌هایی تبادل شد؛ جوزپ بورل متنی را براساس مذاکرات گذشته پیشنهاد و طرفین آن را دریافت کردند؛ طرف ایرانی نیز این پیشنهادات را دریافت و بررسی کرده و نظرات خود را ارائه داد؛ تلاش‌های دیگری از سوی مقام‌های دیگر کشورها انجام شده است و آن‌ها نیز دیدگاه‌ها و ابتکاراتی را با تمرکز بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها اعلام کردند.

وی ادامه داد: ما از هر ابتکاری که کمک کننده باشد، استقبال می‌کنیم؛ پس از تبادل دیدگاه‌ها در هفته گذشته و بررسی متون پیشنهادی این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات هم به نتیجه برسیم و شاهد دور جدید مذاکرات باشیم؛ این بستگی به طرف مقابل و مشخصا طرف آمریکایی دارد که از طرح موارد انحرافی خودداری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ما خوش‎بین باقی می‌مانیم تا مذاکرات به نتیجه معقول برسد؛ نگاه ایران به مذاکرات تاکتیکی نیست و دستیابی به توافق باید منافع ما و دیگران را تامین کند.

با اردن رابطه مستقیم داریم

«کنعانی» در موضوع رابطه با اردن گفت: ما با اردن رابطه مستقیم داریم؛ سفارتخانه‌ها فعال هستند و به طور طبیعی ارتباطات دیپلماتیک وجود دارد؛ ما از هرگونه تلاش و اقدام عملی از کشورهای دوست منطقه استقبال می‌کنیم.

ایران در کنار مردم لبنان است

«کنعانی» در مورد موضوع تامین سوخت لبنان از سوی ایران گفت: ما در شرایط سخت در کنار لبنان و مردم عزیز این کشور هستیم؛ این شرایط ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی کشورها در قبال این کشور در پیش گرفتند؛ ما از این وضعیت متاثر هستیم و به طور طبیعی دوست داریم تا به دولت و ملت لبنان در چارچوب روابط دوستانه کمک کنیم.

وی گفت: ما به عنوان کشور دوست لبنان حتما علاقمند به ایفای نقش مثبت در امور اقتصادی این کشور هستیم؛ در صورت ارائه درخواست رسمی به جمهوری اسلامی ایران، ما آمادگی داریم با مقام‌های لبنانی صحبت کنیم.

«کنعانی» گفت: ما از سوی دولت لبنان درخواست رسمی در زمینه انرژی دریافت نکردیم؛ ایران در صورت دریافت درخواست رسمی، در چارچوب گفت‌وگوها این درخواست را بررسی می‌کند.

قطر و عمان در رابطه با برجام موضع و انگیزه‌های مثبتی دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی از کشورهای دوست در منطقه در ارتباط با موضوع هسته ای، انگیزه‌های مثبتی داشته و دارند؛ قطر و عمان از جمله کشورهایی هستند که با آن‌ها رابطه نزدیک و دوستانه ای داریم و جز کشورهای فعال در این بحث هستند.

اراده ایران و عربستان برای ادامه مذاکرات مثبت است

«کنعانی» در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: اراده مثبتی در دو طرف برای آغاز فاز جدید گفت‌وگوها دیده می‌شود، اما زمان دقیقی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات تعیین نشده است.

اتفاقات اخیر در مرز افغانستان نتیجه عدم توجه و توجیه نیروهای مرزبانی دو طرف بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درگیری‌های اخیر در مرز ایران و افغانستان گفت: موضوع افغانستان بسیار حائز اهمیت است؛ اتفاقات دو روز گذشته در مرز مشترک با افغانستان نتیجه عدم توجه و عدم توجیه نیروهای مرزبانی به خطوط مشترک مرزی دو کشور است.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته اقداماتی مانند ایجاد دیوار امنیتی برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر انجام دادیم؛ در بخشی از این مناطق، نیروهای افغانستانی توجیه نیستند و شناختی از خطوط مرزی ندارند؛ در نتیجه برخی از اقدام‌های آن‌ها سبب برخورد مرزی و سوءتفاهم می‌شود.

«کنعانی» همچنین گفت: نیروهای مرزبانی با دقت تحرکات جدی را رصد و در صیانت از مرزها اهتمام جدی می‌کنند و با مسئولیت اقدام می‌کنند؛ ما از سرپرستی افغانستان انتظار داریم نیروهای مرزبانی این کشور را توجیه و با خطوط مرزی آشنا کنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: افغانستان را کشور دوست و همسایه می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش و بهترین همکاری‌ها برای آرامش در خطوط مرزی هستیم و امیدواریم در طرف مقابل این اهتمام بیشتر باشد.

سفیر جدید ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی فرد متخصصی است

«کنعانی» در مورد تعیین نماینده جدید ایران در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: تعیین نذیری اصل به عنوان سفیر جدید ایران در دفتر سازمان ملل در وین و آژانس، نقل و انتقالی طبیعی است؛ نذیری اصل فردی متخصص است و اکنون کار خود را آغاز کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که موضوعات مربوط به آژانس در آینده با اهتمام بیشتری دنبال شود.

«کنعانی» در بخش دیگری گفت: همکاری ما با آژانس حائز اهمیت است؛ ایران همواره به مسئولیت خود عمل کرده و انتظار دارد آژانس و دبیرکل آن به طور حرفه ای و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کنند.

ادعای غربی‌ها در مورد عدم اراده سیاسی ایران در برجام نادرست است

«کنعانی» گفت: ادعای مقامات غربی درباره این که ایران اراده سیاسی درباره برجام ندارد، نادرست است؛ ایران در چارچوب برجام باقی مانده است و طرفی که هزینه ای غیر ضروری بر ایران و جامعه جهانی تحمیل کرده، دولت آمریکاست.

وی افزود: ایران همواره مسئولیت پذیر بوده و به تعهدات خود عمل کرده است؛ انتظار می‌رود آمریکا نیز در این باره مسئولانه عمل کند و با اراده سیاسی به توافق بازگردد تا بتوانیم در چارچوب برجام منافع خود را تامین کنیم؛ ما انتظار داریم که در مجموع مسئول سیاست خارجی آمریکا با جدیت در این باره عمل کند.

آمریکا بی قید و شرط شهروند ایرانی را آزاد کند

«کنعانی» گفت: ما مذاکره مستقیمی با آمریکا در زمینه‌های هسته ای و غیر هسته ای نداریم؛ موضع ما مشخص است و انتظار داریم آمریکا شهروندان ایرانی را که ظالمانه بازداشت کرده، بدون قید و شرط آزاد کند.

وی افزود: بازداشتی‌های حاضر در ایران که احیانا شهروندان دوتابعیتی هستند، شهروندان ایرانی محسوب می‌شوند و براساس تعامل قضایی خود با آن‌ها برخورد می‌کنیم؛ ایران آمادگی خود را مشروط به نبود نگاه سیاسی طرف مقابل اعلام می‌کند.

راهکار جنگ یمن، سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ما درخصوص جنگ علیه یمن مشخص است و راهکار آن را سیاسی می‌دانیم؛ ما همواره حامی آتش بس بودیم، با این ‌نگاه که روند سیاسی شکل بگیرد؛ ما از آتش بس حمایت می‌کنیم، چراکه آن را یک ضرورت اساسی می‌دانیم و معتقدیم آتش بس باید ادامه یابد.

وی افزود: البته آتش بس به تنهایی برای یمن کافی نیست بلکه محاصره یمن نیز باید رفع و اجازه فعالیت بنادر و فرودگاه‌ها صادر شود؛ ضمن این که روند یمنی – یمنی باید شکل بگیرد.

بحث زندانیان خارج از کشور جز پرونده‌های ما در کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به میزان در مورد اقدام‌های وزارت امور خارجه درباره آزادی «ریچارد جان»، تبعه ایرانی مسیحی زندانی در انگلیس گفت: بحث زندانیان خارج از کشور جزو پرونده‌های ما در کشور است؛ ایران نیز از مسیرهای قضایی و سیاسی بحث آزادی این افراد را دنبال می‌کند.

با امارات روابط دیپلماتیک و رسمی داریم

«کنعانی» در مورد رابطه با امارات گفت: ما روابط دیپلماتیک و رسمی با امارات داریم؛ بنابراین چیزی به عنوان ازسرگیری روابط دیپلماتیک مطرح نیست و ارتباطات در سطوح مختلف وجود دارد.

وی افزود: مقامات دولت امارات مواضع مثبت جدیدی داشتند و اخیرا گفتند این کشور قصد دارد سفیر جدید خود را به ایران اعزام کند؛ روابط ما رو به جلو است و در سایه اقداماتی، می‌توانیم شاهد توسعه روابط باشیم.

وزارت امور خارجه به عنوان مسئول امور کنسولی توافق‌هایی با عراق انجام داده است

«کنعانی» در مورد سفر زائران ایرانی به عراق گفت: در طول سال‌های گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و استقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا در کشورمان و حتی در کشورهای همجوار برای عزیمت به زیارت به عتبات عالیات و کربلای معلی و نجف اشرف، برای مدیریت بهینه و ارائه خدمات به زوار، ستادی به عنوان ستاد اربعین شکل گرفت که مسئولیت آن با وزارت کشور است و وزارت امور خارجه نیز یکی از اعضای ستاد است.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به عنوان مسئول امور کنسولی، توافقات و تسهیلات خوبی با عراق در زمینه روادید و نظام بدون روادید انجام داده است و هرچقدر به جلو پیش می‌رویم، این امکانات بیشتر شده و اقدامات درباره آن انجام خواهد شد.

ما اقدام‌های خود را براساس اقدام‌های آمریکا تنظیم می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مطلب اخیر «وال استریت ژورنال» پیرامون احتمال تحریم گسترده ایران از سوی آمریکا اظهار کرد: این مطالب می‌تواند برای دست یافتن به اهداف خاص در روند مذاکرات مطرح شده باشد؛ اگر اقدام مثبتی از سوی آمریکا برای بازگشت به توافق وجود دارد باید به مفاد آن پایبند باشد؛ هرگونه اقدام غیرمنطقی، ایجاد مانع در برابر بازگشت طرف‌ها به توافق است.

وی افزود: ما براساس اقدامات آمریکا اقدامات خود را تنظیم می‌کنیم.

روابط ما با روسیه رو به جلو است

«کنعانی» گفت: روابط ما با روسیه، همه جانبه و روبه جلو است که بر اساس منافع دو کشور تعیین شده است؛ ما شاهد روابط رو به رشد دو کشور هستیم.

آمادگی ورود به موضوع ویلموتس را داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدام‌های این وزارتخانه درباره صدور رای پرونده «ویلموتس» اظهار کرد: در جلسه مشترکی که وزیر امور خارجه با حضور وزیر ورزش و مسئولان ‌مرتبط برگزار کردند، ابعاد برگزاری جام جهانی در قطر بررسی شد؛ مشکلات و موانع در جلسه مطرح و ظرفیت‌ها مشخص شد.

وی افزود: وزارت خارجه در هر حوزه ای که نیاز به حمایت دیپلماتیک باشد، آمادگی ورود دارد.

موضوع اوکراین

«کنعانی» در مورد موضع ایران در جنگ اوکراین اظهار کرد: در بحث جنگ اوکراین موضع جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما در کنار یک طرف علیه طرف دیگر نیستیم؛ راهکار سیاسی بهترین راهکار برای پایان یافتن جنگ اوکراین است.

وی افزود: ما به دو طرف جهت ایفای نقش به منظور خاتمه دادن به این بحران اعلام آمادگی کردیم.

ارزیابی ما از تلاش‌های بورل مثبت است

«کنعانی» گفت: تعبیر ما از تلاش‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مثبت و ارزیابی ما این است که وی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین جهت آغاز دور جدید مذاکرات تلاش می‌کند؛ ما امیدواریم در چارچوب نقش مثبت بورل و دیگر کشورها که به آن‌ها اشاره شد، شاهد شکل گیری مقدمات مناسب برای دور جدید مذاکرات باشیم.

وی تاکید کرد: مذاکره در سایه تهدید امکان پذیر نیست و طرف‌های مقابل به خصوص آمریکا می‌دانند ایران در سایه تهدید مذاکره نمی‌کند.

موضع چین درباره مذاکرات صریح و روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: نقش چین را نقش سازنده ای در زمینه مذاکرات می‌دانیم و مواضع این کشور درباره مذاکرات صریح و روشن است.

مجلس مقوم تیم مذاکره کننده است

«کنعانی» در پایان گفت: اخیرا «علی باقری»، معاون وزیر امور خارجه در مجلس درباره روند رفع تحریم‌ها با نمایندگان مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد؛ نقش مجلس، نقش پشتیبان و مقوم برای تیم مذاکره رفع تحریم‌هاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *