رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پهپاد نظارتی اتحادیه اروپا تهدید دیگری برای مهاجران و پناهجویان

10:12 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۱۵۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیده بان حقوق بشر پرواز پهپاد اتحادیه اروپا در سواحل لیبی را عامل دیگری برای تهدید جان مهاجران و پناهجویان خواند.

خبرگزاری میزان – اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر سیاست‌ها و رویکردهای مهاجرتی خود را تهاجمی تر و خصمانه تر کرده است.

به گزارش «نیو عرب»، قوانین مهاجرتی سختگیرانه و تهاجمی فزاینده در سراسر اتحادیه اروپا منجر به «جرم انگاری مهاجرت» شده است؛ با وجود این، اتحادیه اروپا کنترل‌های شدیدتری را در مورد مهاجران و پناهجویان اعمال می‌کند.

براساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا اقدامات خود را برای تشدید بررسی‌های امنیتی روی پناهجویان از جمله پیشنهاد بررسی‌های امنیتی تشدید شده برای شناسایی مهاجران با ادعای شناسایی تهدیدهای امنیتی احتمالی، آغاز کرده است.

این پیشنهاد که سیاست‌های ضد مهاجرتی اتحادیه اروپا را گسترش می‌دهد، به کشورهای عضو اجازه می‌دهد به پایگاه داده‌های امنیتی برای بررسی هویت متقاضیان پناهجویی دسترسی داشته باشند.

به این معنا که متقاضیان پناهجویی به مجموعه‌ای از پایگاه‌های اطلاعاتی جدید که شامل یک سیستم سوابق کیفری اتحادیه اروپا برای اتباع کشورهای ثالث، از جمله پایگاه‌های داده یوروپل و اینترپل، ارجاع داده می‌شوند.

آن چه در پی این قانون رخ خواهد داد، این است که قوانین سختگیرانه و تهاجمی مهاجرت در سراسر اتحادیه اروپا منجر به «جرم‌انگاری مهاجرت» می‌شوند و ورود مهاجران با درخواست پناهجویی قانونی را غیرممکن می‌کنند.

در عین حال، به گزارش « hrw»، نظارت هوایی «فرانتکس»، آژانس مرزی اتحادیه اروپا، سوءاستفاده و سوءرفتار با مهاجران و پناهجویان را تسهیل می‌کند.

در واقع پهپاد نظارتی اتحادیه اروپا می‌تواند جان شمار بیشتری از مهاجران و پناهجویان را در معرض خطر قرار دهد.

با وجود شواهد گسترده از شکنجه و استثمار مهاجران و پناهجویان در لیبی در چند سال گذشته، اتحادیه اروپا حمایت خود از کشور لیبی برای رهگیری قایق‌های مهاجران را بیشتر کرده است.

«فرانتکس» نیز از ماه مه 2021، پهپادی را در «مالت» مستقر کرده است که الگوهای پرواز آن نقش مهمی در شناسایی مهاجران و پناهجویان دارد.

اگرچه «فرانتکس» مدعی است که این پهپاد برای کمک به عملیات نجات پرواز می‌کند، اما در عمل اطلاعات به دست آمده از این پهپاد را در اختیار مقام‌های ساحلی لیبی قرار می‌دهد و تاکنون اطلاعاتی به گروه‌های نجات نداده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *